نخستین اسکناس استرالیا به مزایده رفت

یک حراجی در استرالیا روز چهارشنبه اعلام کرد نخستین اسکناس بانک این کشور که صد سال پیش در چنین روزی منتشر شده بود و در سال هزار و نهصد و نود و نه در نامه ای در انگلیس کشف شد ، به مزایده گذاشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حراجی کوین ورکس (Coinworks) اعلام کرد این اسکناس به قیمت سه و نیم میلیون دلار استرالیا (دو میلیون و هفتصد و پنجاه هزار یورو) به فروش گذاشته شده است.

این اسکناس ده شیلینگی به شماره سریال M000001 یکم مه هزار و نهصد و سیزده منتشر شد که اندرو فیشر ، نخست وزیر وقت آن را به جودیت دِن من (Judith Denman) ، دختر پنج ساله لرد دن من ، فرماندار کل استرالیا داده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سیدنی ، این اسکناس در سال هزار و نهصد و نود و نه ، حدود دوازده سال پس از مرگ جودیت دن من ، در وسایل شخصی وی کشف شد و در سال دو هزار ، یک کلکسیونر خصوصی در سیدنی آن را به قیمت یک میلیون دلار استرالیا به دست آورد.

این اسکناس سپس در سال دو هزار و هشت در یک حراجی به قیمت یک میلیون و نهصد هزار دلار استرالیا به فروش رسید.

اندرو فیشر با چاپ این اسکناس ها قصد داشت نمادهایی ملی در مورد استرالیای مستقل ایجاد کند. استرالیا در سال هزار و نهصد و یک از تملک امپراتوری انگلیس خارج شد و استقلال یافت.

وی همچنین کامِن وِلث بانک ، نخستین بانک دولتی استرالیا را ایجاد کرد و کانبرا را پایتخت فدرال قرار داد.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  4