وزیر اقتصاد:برنامه اقتصادی مشایی را ننوشتم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه برای مهار نرخ تورم حاضرم این بار آستینم را بالا بزنم گفت: از بنده تقاضایی به منظور نوشتن طرح اقتصادی رحیم مشایی نشده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تسنیم سید شمس الدین حسینی ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره تخلف برخی از بانک‌ها در خصوص نرخ سود سپرده های حج عمره اظهار داشت: دستگاه نظارتی سیستم بانکی باید با این موضوع برخورد کند؛ هر بانکی مرتکب تخلف شده است به طور حتم باید با آن برخورد کرد. 

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که شما یک بار قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها اعلام کرده بودید برای اجرای این قانون حاضرید کت‌تان را در بیاورید امروز برای کنترل نرخ تورم چه کاری می توانید انجام دهید؟ گفت: نمی‌توانم چند کت را با هم در بیاورم این بار آستینم را بالا می‌زنم .

وزیر اقتصاد همچنین در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر اینکه طرح اقتصادی اسفندیار رحیم مشایی کاندیدای ریاست جمهوری را وی و محمدرضا فرزین نوشته اند تصریح کرد: هیچ صحبتی در این خصوص با بنده نشده است و بنابراین من طرحی را ننوشته‌ام .

* به شهر خودم بر می‌گردم

وزیر اقتصاد در ادامه درباره اینکه بعد از پایان دولت دهم چه کاری را قرار است انجام دهد، گفت: به شهر خودم، شهریار خودم باز می‌گردم . 

حسینی درباره  بررسی طرح افزایش وام ازدواج در شورای پول و اعتبار نیز افزود: در جریان این موضوع در شورای پول و اعتبار نیستم تا جای که می دانم دستورات شورای پول و اعتبار اصلاح اساسنامه بانک ها و مواردی از این دست است. 

حسینی همچنین در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که با توجه به اتمام عمر دولت دهم وی با عنوان وزیر اقتصاد چه آرزویی دارد که هنور برآورده نشده است گفت: طبیعی است که مدیر اجرایی با آرزو زندگی نمی‌کند بلکه یک مدیر اجرایی با برنامه‌ها و تلاش‌های خود کار می‌کند .

وی ادامه داد: اما بنده به عنوان یک شهروند ایرانی آرزو دارم مردم ایران در بالاترین سطوح مادی و معنوی زندگی کنند؛ در خیلی از حوزه ها هنوز کسری وجود دارد یکی از این موارد تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی است.

وزیر اقتصاد با طرح این نکته که اگر از من بپرسید که سه برنامه که باید همه برای اجرای آن بسیج شوند چیست ، گفت: اصلاح شیوه تخصیص منابع یا به عبارت دیگر اجرای هدفمندی یارانه ها، اصلاح نظام مالیاتی کشور و تصریح این قانون همچنین اصلاح مدل تامین مالی کشور باید به شیوه بسیج همگانی اجرا شود. 

حسینی در ادامه قضاوت در باره تحقق درآمدها را زودهنگام دانست ودرباره اینکه یک ماه به پایان دولت دهم مانده برای تحقق حماسه اقتصادی چه کاری انجام خواهد داد گفت: باید بگویید یکماه تا انتخابات مانده است چرا که تا پایان دولت دو الی 3 ماه باقی مانده است و هر روز  و هر لحظه را می توانیم برای تحقق حماسه استفاده کنیم. 

*‌ پیش‌بینی حسینی از وضعیت بازار جهانی طلا

وزیر اقتصاد همچنین درباره وضعیت نرخ طلا در بازارهای جهانی و تاثیر آن در بازار داخلی اظهار کرد: در شرایط فعلی بازارهای جهانی که این روزها شاهد آن هستیم به راحتی می‌توانیم روند رو به کاهش نرخ طلا را مشاهده کنیم.

حسینی در پاسخ به این سوال که شایعه شد، بعد از ثبت نام برخی افراد درانتخابات ریاست جمهوری نرخ طلا و ارز سیر نزولی خواهد داشت، گفت: اگر شما می خواهید به هاشمی رای بدهید، رای دهید دیگر نیازی به طرح این مسائل نیست.

وزیر اقتصاد در ادامه شیوه اصلاح قیمت حامل های انرژی در ایران را برخلاف سایر کشورها که ریاضت اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده بودند ، پذیرش اجتماعی دانست و گفت: اگر بخواهیم فاز دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا کنیم به غیر از پذیرش اجتماعی نمی‌توانیم گامی برداریم.

وی همچنین درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها با توجه به مصوبات کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه 92 گفت: ارزیابی من این است که باید حتماً با اعضای کمیسیون تلفیق صحبتی انجام شود چرا که با این مصوبه برای یکسال نمی‌توانیم قانون فعلی را اجرا کنیم ؛ البته با قدرت می‌گویم همچنان فاز اول اجرا خواهد شد.

* جلسه ویژه وزرای اقتصادی با رئیس جمهور برای تامین ارز

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین درباره وضعیت نرخ تورم و نقدینگی اظهار داشت: سال گذشته دو تکان ارزی داشتیم که این تکان های ارزی در کنار یکدیگر تنگناهایی برای برخی اقلام به همراه داشتند؛ به دلیل مشکل نقل و انتقال وجوه ارزی به طور ویژه در برخی حوزه‌های کالاهایی دچار مشکل شدیم.

وی افزود: اقدامی که از سال گذشته آغاز شد و به طور نسبی موفقیت آمیز بود ذخیره سازی مطمئن در حوزه کالاهای اساسی بود، هم اکنون هم همان ذخیره سازی و سیاست ها ادامه دارد.

حسینی با تاکید اینکه تلاش دولت عمدتاً  تامین اقلام اساسی مورد نیاز مردم است تصریح کرد: یک اطمینان و اولویت در تامین ارز داشتیم و این کار انجام شده و می‌شود؛‌ دیروز جلسه خاصی در حضور رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تامین این حوزه ها و همچنین رئیس کل بانک مرکزی داشتیم که در نهایت مقرر شد هماهنگی لازم برای تامین ارز در ادامه کار انجام شود.

وی با بیان اینکه ترکیب تامین مالی دولت و کاهش اجباری صادرات در حوزه نفت دو کار عمده ای است که در دستور کار دولت قرار دارد گفت: با افزایش صادرات غیرنفتی کاهش درآمد نفتی داریم و از سوی دیگر با تغییر ترکیب درآمدها و تقویت حوزه های چون مالیات، جلوگیری از فرار مالیاتی به سمت شیوه تامین مالی غیرتورمی می‌رویم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  72  =  80