اختصاص ۱۰میلیارد دلار منابع ارزی بانک مرکزی به طرح‌های نفت و گاز

با مصوبه امروز نمایندگان مجلس بانک مرکزی مجاز شد 10 میلیارد دلار از منابع ارزی خود در خارج از کشور را به طرح‌های بالادستی نفت و گاز در حوزه‌های مشترک و خطوط انتقال گاز اختصاص دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تسنیم، سیزدهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که به بررسی بخش های درآمدی  لایحه بودجه سال92 اختصاص داشت لحظاتی پیش پایان یافت و ادامه جلسه به بعد از ظهر امروز موکول شد.

نمایندگان ملت در ادامه بررسی لایحه بودجه اقدام به تصویب تعدادی دیگری از بندهای هزینه ای لایحه مذکور نمودند. به استناد بند 3-9 وزارت نفت از طر یق شرکتهای تابع ذیربط موظف است علاوه بر نرخ گاز به ازای هر متر مکعب گاز یکصد ریال به عنوان عوارض از مشترکین دریافت و پس از واریز به خزانه‌داری کل کشور، عین وجوه دریافتی را صرفا برای احداث تاسیسات و خطوط لوله گارسانی به شهرها و روستا با اولویت مناطق سردسیر، نفت‌خیر، گاز‌خیز و استانهایی که برخورداری آنها از گاز کمتر از متوسط کشور است، هزینه نماید. منابع مذکور به عنان درآمد شرکت ذیربط محسوب نمی‌گردد ومشمول مالیات نخواهد بود.

همچنین در تبصره این بنده ماده واحده از لایحه بودجه تا سقف 2 هزار میلیارد ریال متناسب با وصولی‌ها از منابع حاصل‌، برای تامین و استاندارسازی سامانه گرمایشی مدارس با اولویت مدارس، روستاها به وزارت آموزش و پروش «سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور» اختصاص می‌یابد. همچنین وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابع ذیربط مکلف است به منظور اجرای خطوط لوله گازرسانی به شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان تا مبملغ 5 هزار میلیارد ریال به ترتیب 3 هزار میلیارد ریال و 2  هزار میلیارد ریال از محل مازاد تراز صادرات و واردات گاز طبیعی در سال 92 را به پروژه‌های مربوطه اختصاص دهد. این وزارتخانه موظف است مازاد آن را تا سقف 50 هزار میلیارد ریال صرف توسعه پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال گاز طبیعی سراسری با اولویت خطوط انتقال صادراتی کند. 

براساس بند 3-11 ماده واحده لایحه بودجه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است تا مبلغ 10 میلیارد دلار از محل منابع اصلی خود در خارج از کشور را منوط به تعهد و بازپرداخت و سود این تسهیلات از محل منابع داخلی شرکتهای تابع وزارت نفت جهت تامین منابع طرح‌های وزارت نفت از جمله طرح‌های بالادستی نفت و گاز در حوزه‌های مشترک و خطوط لوله اصلی انتقال گاز و فرآورده‌های نفتی و خطوط انتقال نفت خام و میعانات گازی به شرکتهای مذکور به صورت خط اعتباری اختصاص دهد. 

همچنین به استناد بند 3-14 به وزارت اقتصاد و امور دارایی اجازه داده می‌شود با اطلاع و تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در موارد لزوم مجوز افتتاح حساب در بانک‌های دولتی و غیردولتی مورد تایید خود در داخل و خارج کشور را برای شرکتهای متقاضی تابعه وزارت نفت صادر نماید. 

در بند 3-15 نیز به شرکتهای گاز استانی اجازه داده می‌شود با تضمیمن وزارت نفت تا سقف 30 هزار میلیارد ریال جهت اجرای خطوط گازرسانی به روستاها و شهرهای فاقد گاز با اولویت مناطق سردسیر و بازپرداخت 5 ساله دریافت نمایند. بانک مرکزی هم موظف به هماهنگی اجرای این بند از طریق بانکهای عامل است. 

براساس مصوبه امروز بهارستان نشینان در بند 3-18 ماده واحده لایحه بودجه به وزارتخانه‌های نفت و نیرو اجازه داده می‌شود از طریق قراردادهای بیع متقابل با بخش‌های غیردولتی نسبت به کاهش تلفات توزیع برق، آب و حامل‌های انرژی اقدام و هزینه‌های سرمایه‌گذاری و سود متعلقه را از محل صرفه‌جویی‌های انجام شده پرداخت نمایند.

براساس بند 3-19 نیز آئین‌نامه اجرایی این بند شامل سازوکار تسویه حساب خزانه‌داری کل کشور با وزارت نفت از طریق شرکتهای تابعه ذیربط و همچنین قراردادی که وزارت نفت به نمایندگی از طرف دولت با شرکت مذبور در چارچوب مفاد این بند برای عملیات نفت، گاز، پالایش و پخش منعقد می‌نماید تا پایان تیرماه به پیشنهاد مشترک وزارت نفت، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیئت وزیران می‌رسد. دستورالعمل‌های حسابداری لازم به نحوی که تولید وفروش نفت خام و معیانات گازی در دفاتر قانونی و حساب سود وزیان شرکتهای دولتی تابعه ذیربط به وزارت نفت انعکاس داشته باشد. به پیشنهاد وزارت نفت و تایید وزارت امور اقصادی و دارایی تهیه و تا پایان مردادماه ابلاغ می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

74  −    =  68