انقراض ۶ گونه جانور با ارزش در آذربایجان غربی

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: شش گونه جانور مهم و با ارزش آذربایجان غربی در معرض خطر انقراض قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از راوی نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم حسن عباس‌نژاد اظهار کرد: آذربایجان غربی به علت داشتن اقلیم متنوع آب و هوایی یکی از مناطق مناسب برای زیست انواع گونه های جانوری و گیاهی است به طوری که این استان با 484 گونه جانوری 43 درصد کل گونه‌های جانوری کشور را در بر دارد.
 
وی افزود: اکنون گونه های جانوری از نوع پستانداران شامل هامستر طلایی، پلنگ، گوزن زرد ایرانی، اردک سرسفید، بالابان و افعی البرزی در معرض خطر انقراض قرار دارند .
 
مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان‌غربی با بیان اینکه 17 گونه جانوری آسیب پذیر استان در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، اضافه کرد: خفاش نعل اسبی کوچک، خفاش نعل اسبی مدیترانه‌ای، خفاش نعل اسبی مملی، قوچ و میش ارمنی، کل و بز به همراه سنجاقک دم موشی از مهم‌ترین این گونه‌ها هستند.
 
وی با بیان اینکه بیش از 17 درصد مساحت آذربایجان غربی زیر مدیریت اداره کل حفاظت از محیط زیست استان قرار دارد، تصریح کرد: این مناطق شامل پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده هستند.
 
عباس‌نژاد خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی دارای پنج منطقه شکار ممنوع است که این مناطق با مساحت 216 هزار و 755 هکتار، سه درصد مساحت کل استان را تشکیل می‌دهند.
 
وی تصریح کرد: مناطق شکار ممنوع شامل گرده قیط و ممیند، زرآباد، آغگل، بیان و تالاب حسنلو هستند که به ترتیب در شهرستان‌های نقده، خوی، ماکو، شاهین دژ، تکاب و نقده قرار دارند.
 
عباس‌نژاد با بیان اینکه چهار منطقه از مناطق استان در سایت رامسر و کنوانسیون‌های بین‌المللی ثبت شده‌اند، اعلام کرد: این مناطق با مساحت بیش از 574 هزار هکتار، مناطق کانی برازان، یادگارلو- درگه سنگی- حسنلو، قوپی باباعلی و دریاچه ارومیه را شامل می‌شوند.
 
وی با اعلام اینکه 43 درصد کل گونه‌های جانوری کشور در این استان قرار دارد، اظهار کرد: تعداد گونه‌های جانوری کشور در مجموع، یک هزار و 127 گونه جانوری است که در این میان تعداد گونه‌های جانوری استان 484 گونه است که به ترتیب اولویت شامل پرندگان، خزندگان، دوزیستان، پستانداران و ماهی‌‌ها هستند.
 
مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان‌غربی در ادامه تعداد گونه‌های گیاهی استان را نیز یک هزار و 478 گونه اعلام کرد و گفت: 500 گونه از این تعداد را گیاهان دارویی تشکیل می‌دهند.
 
عباس‌نژاد خاطرنشان کرد: جنگل میرآباد سردشت از ذخیره‌گاه‌های جنگلی و جنگل حفاظت شده استان است که گونه اصلی آن را درخت بلوط تشکیل می‌دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

25  −  23  =