حواله ارزی محدودیت ندارد

بانک مرکزی:

خرید و فروش ارزهای انتقالی از طریق بانک‌های خارج از کشور از جمله حواله‌های ارزی و یا چک‌های مسافرتی با منشا خارجی بدون هیچ محدودیتی توسط شعب مستقر در مناطق آزاد مجاز است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا شعب و واحدهای بانک‌های مناطق آزاد تجاری صنعتی و شعب و واحدهای بانک‌های ایرانی خارج از کشور می‌توانند نسبت به انجام عملیات ارزی و واردات کالا و خدمت با استفاده از انواع ابزارهای پرداخت بانکی از محل ارز متقاضی تعریف شده اقدام کنند.
انجام معاملات ارزی با کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از ایرانی و خارجی توسط شعب مستقر در مناطق آزاد و واحدهای بانک‌های ایرانی خارج از کشور با رعایت موارد زیر بلامانع است.
1-خرید و فروش ارزهای انتقالی از طریق بانک‌های خارج از کشور از جمله حواله های ارزی، چک‌های مسافرتی، کارت‌های اعتباری و سایر ابزارهای معتبر بانکی و موجودی حساب‌های ارزی با منشا خارجی بدون هیچ گونه محدودیتی توسط شعب مستقر در مناطق آزاد مجاز است.
ضمنا خرید اسکناس با رعایت قانون مبارزه با پولشویی و مقررات مربوط مجاز است.
2-خرید و فروش ارز (به استثنای ارزهای خریداری شده از بانک مرکزی و مرکز مبادلات ارزی توسط شعب) و واحدهای مستقر در خارج از کشور آن بانک با رعایت مراتب فوق و تسویه ریالی آن در مناطق آزاد و داخل کشور بلامانع است.
3-استفاده از خدمات صرافی آن بانک صرفا برای انتقال ارز در راستای انجام عملیات ارزی بانک مربوط و در مقابل ارائه اسناد مثبته و با مسوولیت آن بانک بلامانع است.
ب)واردات کالا و خدمات از طریق گشایش اعتبار /ثبت برات اسنادی به صورت دیدار و حواله
واردات کالا و خدمات و پرداخت کرایه حمل با استفاده از روش‌های فوق در قبال ارائه پروفرما صرفا از محل ارز متقاضی و با دریافت صد درصد وجه ارز اعتبار / برات اسنادی و حواله تابع مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی مناطق آزاد تجاری صنعتی و مقررات متحدالاشکل اعتبارات اسنادی و وصولی‌ها با رعایت شرایط زیر امکان پذیر بوده و از مقررات صادرات و واردات کشور در رابطه با واردات کالا به داخل سرزمین اصلی مستثنی است.
1-اخذ تعهد ارائه اسناد تجاری حاکی از خرید کالا و خدمت ظرف مهلت سه ماه از تاریخ انتقال وجه الزامی است.
2-با توجه به تامین ارز از سوی متقاضی پیش پرداخت ارزی به ذینفع با درخواست کتبی خریدار بدون محدودیت و در مقابل ضمانت‌نامه معتبر بانکی / ضمانت نامه مستقیم شرکت‌های بیمه / فروشنده به همان میزان بلامانع است.ضمنا حذف ضمانت نامه پیش پرداخت با در خواست و قبول کلیه مسوولیت‌های مترتبه توسط واردکننده بلامانع است.
3-در صورت عدم استفاده از کل یا بخشی از وجوه تامین شده جهت واردات، استرداد وجوه استفاده نشده به مشتری الزامی است.
4-استفاده از تسهیلات ارزی به منظور واردات کالا به مناطق آزاد از محل منابع بانک‌ها، بانک جهانی،‌بانک توسعه اسلامی، بانک توسعه تجارت اکو، حساب ذخیره ارزی و فاینانس تابع ضوابط و مقررات عنوان شده در مجموعه مقررات ارزی است.
ج)شرایط گشایش اعتبار / ثبت برات اسنادی مدت دار
در خصوص خریدهای مدت دار دریافت 30 درصد وجه مربوطه در قالب وثایق معتبر به تشخیص آن بانک علاوه بر اخذ پیش دریافت‌ها و تضامین لازم دریافتی اولیه در هر مورد الزامی است.
چنانچه متقاضی ظرف مهلت مقرر یعنی سه ماه نسبت به ارائه اسناد تجاری اقدام نکند اخذ جریمه نقدی معادل 30 درصد میزان تعهد ارزی ایفا نشده الزامی است که پس از دریافت و نگهداری جریمه به مدت شش ماه نزد آن بانک متعاقبا باید هزینه‌های مربوط از مبلغ دریافتی کسر و باقی مانده به حساب خزانه واریز شود و بدیهی است وجوه واریز شده به حساب خزانه قابل استرداد نخواهد بود.
ضمنا آزادسازی وثایق مزبور منوط به ارائه اسناد حاکی از ورود کالا به منطقه ظرف مهلت شش ماه از تاریخ انتقال وجه است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  38  =  47