افزایش سهام ایران در یک بانک جهانی

نمایندگان مجلس دو فوریت لایحه اجازه افزایش سهام جمهوری اسلامی ایران در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه را تصویب کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دو فوریت لایحه اجازه افزایش سهام جمهوری اسلامی ایران در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه ایران بعد از توضیحات رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در صحن علنی امروز با 161 رای موافق، دو رای مخالف و شش رای ممتنع از مجموعه 195 رای به تصویب رسید.
بهروز علیشیری رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در توضیح این لایحه با تاکید بر اینکه تمام تلاش دولت در جهت افزایش جایگاه جمهوری اسلامی ایران در مجامع و موسسات بین‌المللی است، گفت: بر همین اساس موضوع افزایش سهام جمهوری اسلامی در موسسه بین‌المللی ترمیم و توسعه در دولت تصویب شده است.
وی افزود: در چند سال اخیر موضوع افزایش قدرت رای‌دهی و توان رقابت کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه در برابر کشورهای پیشرفته صنعتی و توسعه یافته در دستور کار قرار گرفته است که در طول سالیان گذشته این موضوع با تشکیل تیم‌های فنی و حقوقی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
علیشیری خاطر نشان کرد: برهمین اساس و با این اقدامات به تدریج سهمیه کشورهای کمتر توسعه یافته به نسبت کل آرا در موسسه ترمیم و توسعه افزایش پیدا کرد اما سهام 15 یا 16 کشور کمتر توسعه یافته و یا در حال توسعه در این بانک کم شده است که از جمله آن کشورهای ایران، چین، هند، مکزیک، روسیه، کویت و عربستان هستند که این موضوع با اعتراض کشورها مواجه شده است.
این نماینده دولت در مجلس گفت: در حال حاضر سهام جمهوری اسلامی 1.4 درصد از کل سهام این بانک جهانی است که ما در این مصوبه به دنبال اجازه مجلس برای افزایش سهام در بانک جهانی ترمیم و توسعه هستیم، این افزایش سهام تنها یک تعهد است و قرار نیست رقمی پرداخت شود.
رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در توضیح دلیل طرح این لایحه با قید دو فوریت گفت: ما تا روز پنجشنبه هفته جاری زمان داریم تا به بانک جهانی اعلام کنیم که روند و مراحل قانونی افزایش سهام انجام شده است، مجلس مصوب کرده است که دولت برای افزایش سهام در سایر مجامع بین‌المللی می‌تواند بدون مصوبه مجلس اقدام کند که این موضوع شامل بانک جهانی ترمیم و توسعه نمی‌شود. لذا ما برای طی مراحل قانونی احتیاج به مصوبه مجلس داریم.
وی خاطر نشان کرد: در مورد بانک توسعه اسلامی نیز آمده است که جمهوری اسلامی می‌تواند با تصویب اساسنامه به این موسسه بپیوندند وسرمایه مورد نیازش را افزاش دهد که طبیعتا این مصوبه مجلس در این راستا کارساز خواهد شد.
به گزارش ایسنا، بعد از توضیحات نماینده دولت موافق و مخالفین صحبت نکردند و نمایندگان به دو فوریت این لایحه رای مثبت دادند.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد رییس جلسه، بعد از تصویب این دو فوریت گفت:‌ کمیسیون اقتصادی در جلسه امروز بعدازظهر این موضوع را بررسی کند تا گزارش را فردا برای بررسی به مجلس ارایه دهد.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  6