لزوم رعایت استانداردهای حرفه‌ای در زمینه تولید آمار

دکتر قربانی، مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی در‌ هم‌اندیشی آمارهای اقتصادی به موضوع آمار و اهمیت و کاربرد آن در سیاستگذاری اقتصادی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی ، وی با تشکر از زحمات، تلاش‌ها و فعالیت‌های ادارات آمار، حسابهای اقتصادی و اطلاعات بانکی به جهت جایگاه و اهمیت‌شان در تولید آمار و اطلاعات اقتصادی، خاطرنشان کرد: اداره بررسی‌ها و سیاست های اقتصادی ضمن استفاده از آمار و اطلاعات تولید شده در سایر ادارات بانک،خود نیز به تهیه و تولید آمار و اطلاعات علاوه بر سایر وظایف محوله اشتغال دارد.

ایشان با بیان این نکته که تحلیل وضعیت موجود و پیش بینی آینده، براساس الگوهای کمی، ریاضی و اقتصادی انجام می شود،تاکید نمود: تحلیل روند تاریخی و وضعیت موجود و پیش بینی آینده، نیاز به داده های آماری با کیفیت دارد ‌و بدون داده های آماری دقیق و قابل اتکاء، امکان برنامه ریزی صحیح اقتصادی و سیاستگزاری بهینه اقتصادی وجود نخواهد داشت وبه  این موضوع به صورت ویژه در برنامه پنجم توسعه  تاکید شده است.

دکتر قربانی با تاکید بر رعایت اصول حاکم بر نظام آماری از جمله لزوم رعایت استانداردهای حرفه‌ای و اخلاقی در زمینه تولید آمار و اطلاعات ،تصریح کرد: چارچوب مفهومی شفافیت در سیاستگزاری اقتصادی دربرگیرنده شفافیت در داده‌ها، مدلها و پیش‌بینی است.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی با ارائه دو نمونه از گزارش‌های این اداره شامل گزارش تورم و برنامه‌ریزی مالی بر نقش و اهمیت و کاربرد آمار در سیاستگزاری بهینه اقتصادی به طور مبسوط پرداخت و نحوه بهره‌برداری از آمار تولید شده توسط سایر ادارات، بالاخص اداره آمارهای اقتصادی را در تنظیم گزارش‌های سیاستی تشریح نمود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =