هشدار برای اشتغال کودکان در آبزی‌پروری

سازمان جهانی کار از اشتغال 130 میلیون کودک در کشاورزی، دامداری و شیلات خبر داد و اعلام کرد: فائو و سازمان بین المللی کار خواستار انطباق با مقررات بین المللی برای حفاظت از کودکان مشغول به کار در این صنعت است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر، سازمان جهانی کار در تازه ترین گزارش خود درباره کار کودک اعلام کرد: از سازمان فائو و سازمان بین المللی کار کشورها می خواهیم از کودکان مشغول به کار در شیلات و آبزی پروری حمایت های بیشتری داشته باشند. بسیاری از بچه ها در معرض شرایط کاری سخت و خطرناک هستند که به سلامت آنها و توانایی یادگیری آسیب می رساند.

یک سند هدایت به طور مشترک توسط دو نهاد سازمان ملل متحد منتشر شده و تقریبا به امضای کشورها نیز رسیده است. این سند می گوید، بسیاری از کودکان کار در شیلات و آبزی پروری در معرض شرایط سخت و خطرناک کار باقی می مانند. آنها ممکن است مجبور به شیرجه رفتن به اعماق ناامن و اغلب در شب ها باشند.

همچنین ساعت های طولانی در کشتارگاه های غیر بهداشتی در معرض خطر عفونت های کار قرار دارند. از سویی ارتباط با مواد شیمیایی سمی و تجهیزات خطرناک نیز وجود دارد. معمولا کار از این نوع غیرقابل تحمل است و بر سلامت کودکان و توانایی یادگیری آنان تاثیر می گذارد و اغلب مانع از رفتن آنها به مدرسه می شود.

جلوگیری از رشد جسمی، ذهنی، روانی، اجتماعی و آموزشی کودکان از مضرات غیر قابل قبول است و نقض کنوانسیون های بین المللی محسوب می شود. سازمان جهانی کار می گوید ما نیاز داریم تا اطمینان حاصل شود که موافقت نامه های طراحی شده برای محافظت از کار کودکان اجرا می شوند.

برآورد فائو و سازمان بین المللی کار این است که حدود 130 میلیون کودک در کشاورزی، دامداری و شیلات کار می کنند. کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطرات ایمنی و بهداشت قرار دارند به این دلیل که بدن آنها هنوز به طور کامل رشد نکرده است بنابراین باید تلاش ها برای جلوگیری از کار کودکان متمرکز شوند.

این گزارش تاکید می کند که همه کودکان در فعالیت های شیلات با شرایط نامطلوبی درگیر هستند. فائو و سازمان بین المللی کار خواستار انطباق با مقررات بین المللی برای حفاظت از کودکان مشغول به کار در این صنعت است.

این اقدامات عبارتند از در نظر گرفتن حداقل سن اشتغال و محو بدترین اشکال کار کودک. در مناطقی که در آنها ماهیگیری ضروری است باید اطمینان حاصل شود که کودکان مراقبت و آموزش کافی دریافت می کنند و در فعالیت های خطرناک حضور ندارند.

چالش عمده پرداختن به علل ریشه ای کار کودکان، فقر و ناامنی غذایی است. ترویج و حمایت از فرصت های شغلی مناسب و معقول برای بزرگسالان، حفاظت اجتماعی، آموزش رایگان با برنامه تغذیه در مدارس می تواند به راه حل های پایدار منجر شود.

نمونه هایی از کار های خطرناک برای کودکان در بخش شیلات و آبزی پروری شامل بلند کردن یا حمل بارهای سنگین؛ ساخت و تعمیرات که دارای سر و صدای بیش از حد و مواد شیمیایی مضر، رنگ و سایر خطرات است. استفاده از ماشین آلات سنگین و خطرناک، پردازش ماهی با استفاده از چاقوی تیز و یا استفاده از مواد نوک تیز و سمی، غواصی در عمق بیش از حد، ماندن در دریا برای ساعات طولانی، اشتغال در سیستم های انتقال مواد شیمیایی مانند آفت کش ها و مواد ضدعفونی کنند مورد استفاده در آبزی پروری است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  18