احمدی‌نژاد به پوتین چه می‌گوید

همزمان با تبدیل ایران به بزرگترین کشور دارنده ذخایر گاز جهان، مذاکراتی بین روسای جمهوری ایران و روسیه در مسکو برگزار می‌شود که افزایش ذخایر گاز ایران منجر به بالا رفتن قدرت چانه‌زنی رئیس جمهور و وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات گازی و مجمع کشورهای صادرکننده گاز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر، دومین نشست سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز هفته اینده به میزبانی مسکو روسیه برگزار خواهد شد که گزارش اخیر موسسه برتیش پترولیوم انگلیس معادلات این مجمع گازی را به هم زده است.

ایران در آخرین رده بندی بزرگترین کشورهای دارنده ذخایر گاز طبیعی با کشف و در اختیار داشتن بیش از 33 تریلیون مترمکعب گاز گوی سبقت را از روسیه ربوده به تنهایی در صدر فهرست کشورهای گازخیز جهان تکیه زده است.

این در حالی است که نتایج اولیه سایر طرح‌های کشف گاز ایران نشان می دهد قطعا در ادامه برنامه پنجم توسعه به حجم ذخایر گاز طبیعی ایران به میزان بیشتری افزوده خواهد شد و همزمان با افزایش ذخایر گاز در صورت تکمیل و راه اندازی طرح توسعه فازهای جدید پارس جنوبی در دولت یازدهم، ظرفیت تولید گاز ایران هم از مرز یک میلیارد مترمکعب در روز عبور می کند.

همزمان با افزایش ذخایر گاز ایران، میزان تولید گاز طبیعی در روسیه هم با کاهش قابل توجه ای همراه بوده است به طوری که شرکت روسی گازپروم از کاهش تولید و صادرات گاز این کشور خبر داده است.

از این رو هر چند علت کاهش تولید و صادرات گاز روسیه افت تقاضا در بازار اروپا عنوان شده اما گزارش برخی از رسانه ها حاکی از آن است که تولید گاز در شبه جزیره یامال روسیه از ابتدای سالجاری میلادی تاکنون کاهشی حدود 36 درصدی را ثبت کرده است.

در همین حال برخی از کشورهای واردکننده گاز روسیه همچون اکراین، آلمان، گرجستان و جمهوری آذربایجان هم کاهش بیشتر واردات گاز از روسیه را در دستور کارق رار داده و حتی اروپا به رهبری ترکیه اجرای چند طرح جدید انتقال گاز دریای خزر را به منظور کاهش وابستگی به گاز روسها عملیاتی کرده است.

با این وجود در چند هفته گذشته روسیه به صورت مستقیم و غیر مستقیم اقداماتی را به منظور محدود کردن گاز ایران به ویژه در بازارهای گازی منطقه قفقاز در دستور کار قرار داده است که اوج این اقدامات به خرید سهام شرکت " توزیع گاز آرگ ارمنستان" توسط گازپروم روسیه و فشار بر دولت ایروان به منظور کاهش واردات گاز از ایران باز می گردد.

با گذشت چند هفته از این تغیر و تحولات بزرگ در صنعت گاز جهان، هفته جاری دومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی.یی.سی.اف) به میزبانی مسکو روسیه برگزار خواهد شد که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران هم برای مذاکراه با سران گازی سایر کشورهای عضو راهی مسکو خواهد شد.

در این بین قرار است مذاکراتی بین محمود احمدی نژاد و ولادمیر پوتین روسای جمهوری ایران و روسیه در مسکو برگزار شود که قطعا افزایش ذخایر گاز ایران منجر به بالا رفتن قدرت چانه زنی رئیس جمهور و وزیر نفت ایران دست کم در مذاکرات گازی و مجمع کشورهای صادرکننده گاز خواهد شد.

به گزارش مهر، اعضای مجمع صادرکنندگان گاز ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٧٠ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و عمان که آبان سال ١٣٩٠به جی یی سی اف پیوستند، از اعضای این مجمع جهانی به شمار می روند. هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  −  14  =