نقش ۱۱ درصدی حمل و نقل در تورم

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی درباره‌ شاخص بهای حمل‌ونقل در محاسبات نرخ تورم گفت: نقش حمل‌ونقل در تورم حدود 11 درصد است ولی هزینه مسکن بیشترین میزان را در رابطه با نرخ تورم به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک علیرضا مقتدایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ سقف افزایش تورم در کشورها گفت: این موضوع و سقف در کشور‌های مختلف براساس ساختار اقتصادی که دارند متفاوت است که کشور‌ها بیشتر از آن میزان آستانه تحمل‌شان به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه معتقدیم تورم باید در دوره محاسبه شود، چون خانوارها هزینه‌هایشان را در یکسال انجام می‌دهند، درباره تورم نقطه‌به‌نقطه گفت: تورم نقطه‌به‌نقطه به این معنی است که شاخص قیمتی که به عنوان مثال در بهمن‌ماه اعلام می‌شود با مشابه همان ماه در سال گذشته محاسبه شود ولی موضوع مهم این است که در تورم نقطه‌به‌نقطه بعضی اقلام در آن وجود ندارد ولی وقتی تورم را سال به سال در نظر می‌گیریم کل سبدی که خانوار در یکسال هزینه می‌کند در آن وجود دارد و کامل‌تر است.

مدیر کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی همچنین درباره‌ تورم صفر درصدی گفت: تورم صفر درصدی نشان‌دهنده رکود در جامعه است که این به نفع تولید‌کننده و مصرف‌کننده نیست یعنی به همان میزانی که کالا تولید می‌شود، مصرف می‌شود و کشور‌ها تلاش می‌کنند حتما تورم سه تا چهار درصدی داشته باشند.

وی همچنین درباره‌ تورم منفی گفته بود: تورم منفی یعنی رکود کامل و در واقع اتفاقی که در یونان افتاد که بعضی فروشگاه‌ها حتی به نصف قیمت کالاهای خود را به فروش می‌رساندند، ولی مردم پولی نداشتند که بخرند.

مقتدایی درباره‌ی تورم کشور‌های پیشرفته گفت: تورم در این کشور‌ها حدود دو درصد است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =