«التحریر» اینبار علیه «مرسی» + تصاویر

میدان تحریر باز هم شلوغ شد؛ مخالفان بار دیگر بزرگ‌ترین میدان مصر را به نماد اعتراض‌ها بدل کردند. این بار خواسته مردم کناره‌گیری «مرسی» است نه «حسنی مبارک».حالا مخالفان فریاد برآورده‌اند که مرسی را نمی‌خواهند و حامیان کم‌شمارتر رییس‌جمهوری در آن سوی میدان فریاد حمایت از رییس‌جمهوری سرمی‌دهند.

شفاف: میدان تحریر باز هم شلوغ شد؛ مخالفان بار دیگر بزرگ‌ترین میدان مصر را به نماد اعتراض‌ها بدل کردند. این بار خواسته مردم کناره‌گیری «مرسی» است نه «حسنی مبارک».حالا مخالفان فریاد برآورده‌اند که مرسی را نمی‌خواهند و حامیان کم‌شمارتر رییس‌جمهوری در آن سوی میدان فریاد حمایت از رییس‌جمهوری سرمی‌دهند. روز گذشته مخالفان، «التحریر» را مملو از جمعیت کردند.

زنان مصری نیز با پوشیدن حجاب‌های قرمزرنگ و در دست‌داشتن پلاکاردهایی که روی آن واژه « استعفا استعفا»، «ارحل مرسی» نوشته شده بود، خواهان برکناری محمد مرسی از سمتش شدند. تظاهرکنندگان سرود ملی مصر را سردادند.

جمعی از طرفداران مرسی نیز در حالی که چماق و سلاح‌های سرد در دست داشتند خیابان‌های منتهی به میدان رابعه‌العدویه در شهرک نصر در شرق قاهره را بستند. حزب «العداله و التنمیه» شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین با صدور اطلاعیه از همه هواداران این حزب و دیگر نیروهای اسلامگرای مصری خواسته بود تا در مسجد رابعه‌العدویه تجمع کنند و حمایت میلیونی خود را در مقابل مخالفان به نمایش بگذارند.

تظاهرکنندگان هم تمامی ورودی‌ها و خیابان‌های منتهی به میدان التحریر را بستند. در مقابل سکوی اصلی خیابان محمد محمود صدها تظاهرکننده با در دست داشتن پرچم‌های مصر و سردادن شعار «مرسی برو» خواهان براندازی نظام بودند.

تظاهرکنندگان پرچم مصر به طول 50متر را به همراه دست‌نوشته‌هایی حمل می‌کردند که روی آنها جملاتی علیه اخوان‌المسلمین مصر نوشته شده بود. نوشته‌هایی چون: «سلطه اخوان‌المسلمین باید پایان یابد.» به گزارش «العربیه»، تجمع‌کنندگان در میدان «التحریر» راس ساعت 15 به وقت محلی مصر به سمت کاخ ریاست‌جمهوری حرکت کردند. روز گذشته در ابتدای تجمع مخالفان، حدود 35 خودرو امنیتی و شش خودرو زرهی برای تامین مقرهای وزارت کشور، مجلس شورا و کابینه مصر مستقر شده بود.

در اطراف مقر مجلس شعب، مجلس شورا و وزارت کشور نیز تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ شده و چهار خودرو آتش‌نشانی به منظور آمادگی در اطراف وزارت کشور مستقر شدند. علاوه بر این نیروهای امنیتی موانع آهنی و سیم‌های خارداری را در اطراف خیابان‌های منتهی به مقرها و ساختمان‌های اصلی مصر از جمله ساختمان وزارت کشور ایجاد کرده بودند. حالا نه تهدید کارساز است و نه نشست فوری رییس‌جمهوری با کابینه.

جنبش «تمرد» روز یکشنبه اعلام کرد بیش از 22میلیون امضا جهت لغو اختیارات محمد مرسی، رییس‌جمهوری مصر جمع کرده است. جنبش تمرد در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد محمد مرسی رییس‌جمهور قانونی نخواهد بود. جنبش تمرد از رییس دادگاه قانون اساسی خواسته است بر اساس اختیارات مشخص‌شده ریاست کشور را بر عهده بگیرد تا بعد از آن شخصیتی که صلاحیت او برای اداره امور کشور ثابت شده است، کشور را اداره کند. به گزارش «الجزیره»، یک منبع قضایی در دفتر فنی دادستان کل مصر اعلام کرد دادستانی تحقیقات گسترده خود را درخصوص تمام ابلاغیه‌هایی آغاز کرده که اشخاص غیرسیاسی و سیاسی مصر را به تحریک جهت براندازی نظام حاکم متهم می‌کند.

محمد البلتاجی، از رهبران حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین هم گفته بود: کسانی که گمان می‌کنند، ما میدان‌ها را خالی خواهیم کرد تا آنها در مقابل چشمان جهان بیایند و بگویند که انقلاب دومی راه انداخته‌اند، به آنها می‌گوییم که شما انقلاب دومی را به راه نینداخته‌اید و ما نظام حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر نیستیم. همچنین نهاد صدور فتوا در مصر اعلام کرده داشتن هر نوع سلاحی در تظاهرات از نظر شرعی حرام است و کسی که این کار را کند، به گناهی بزرگ مرتکب شده است. رسانه‌های مصری گزارش دادند محمد مرسی، روز شنبه در دیدار با محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر از او خواست تا امنیت مقرهای اخوان‌المسلمین را تامین کند. محمد مرسی روز شنبه در کاخ ریاست‌جمهوری با اعضای شورای امنیت ملی از جمله عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع و رافت شحاته، رییس سازمان اطلاعات مصر دیدار و تحولات اوضاع کشور و راه‌های مقابله با خشونت‌ها را بررسی کرد. در همین حال ارتش مصر اعلام کرده اجازه نخواهد داد که کشور به جنگ داخلی سوق داده شود. با این حال در همان روز یکشنبه برخی فراکسیون‌های پارلمانی نظیر «مصری دموکراسی»، «مصری‌های آزاده»، اعلام کردند که نمایندگانشان از پارلمان استعفا کرده تا از فراخوان جنبش تمرد برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام حمایت کنند.

روز یکشنبه محمد البرادعی یکی از رهبران برجسته «جبهه نجات ملی» مصر و دبیرکل حزب «قانون اساسی» با ارسال یک پیام ضبط‌شده که در یکی از شبکه‌های تلویزیونی مخالفان پخش شد، از مردم مصر خواست در این تظاهرات گسترده مسالمت‌آمیز شرکت کنند. شبکه خبری روسیه الیوم گزارش داد که در درگیری‌های اولیه میان حامیان و مخالفان مرسی در مقابل مقر آزادی و عدالت در شهر بنی سویف 40نفر زخمی شدند.

در حالی که افراد ناشناس هشت مقر اخوان‌المسلمین و حزب آزادی و عدالت را آتش زده بودند ده‌ها نفر از تظاهرکنندگان مصری هم صبح روز یکشنبه به چندین مقر حزب آزادی و عدالت یورش بردند. هزاران نفر از تظاهرکنندگان مصری عصر جمعه تحصن میلیونی خود را با عنوان «مشروعیت خط قرمز است» در میدان رابعه العدویه در شهر نصر در شرق قاهره آغاز کردند. از روز چهارشنبه تاکنون دست‌کم 10نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر بر اثر درگیری بین طرفین زخمی شدند. از سوی دیگر، افراد مسلح ناشناس عصر شنبه محمد هانی، بازرس وزارت کشور مصر را در شمال صحرای سینا ترور و راننده خودرواش را مجروح کردند.

همچنین بونبت اسکاتنهوفر، روزنامه‌نگار 22ساله هلندی در هنگام تصویربرداری از تظاهرات روز جمعه میدان التحریر مصر از سوی برخی از پسرهای تجمع‌کننده در میدان التحریر مورد تجاوز قرار گرفت و به بیمارستان معهد ناصر انتقال یافت. رسانه‌های خبری هم روز شنبه از کشته‌شدن یک شهروند آمریکایی در تظاهرات روز جمعه در قاهره خبر دادند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

77  +    =  82