دلایل رکوردشکنی‌های بانک ملت در بورس

مدیر ارزش‌گذاری تامین سرمایه بانک ملت با تشریح و تحلیل آخرین وضعیت سهام بانک ملت، گفت: گروه‌های بانکی با تکیه بر احتمال کاهش تحریم‌های بانکی توانستند با اقبال مناسبی مواجه شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمد علیزاده در جمع خبرنگاران با بیان این که مهم‌ترین عاملی که توانست به عنوان نشانه‌ای از آینده مناسب صنعت بانکداری، سیگنال مثبتی را برای سرمایه گذاران ایجاد نماید، اعلام رای دادگاه عالی انگلیس مبنی بر رفع تحریم اعمال شده علیه بانک ملت بود،تاکید کرد: بانک ملت به عنوان نخستین بانک خصوصی ایران پس از چند سال پیگیری، موفق شد تا تحریم های اعمال شده علیه خود در اروپا را لغو نماید. بازدهی قیمت سهام بانک از تاریخ 30 تیر ما 91 (زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه) تا اردیبهشت ماه سال جاری، رکورد 48 درصد را کسب نمود که در مقایسه با سایر بانک‌ها بالاترین سطح بازدهی به شمار می رود. پس از انتشار خبر مهم لغو تحریم‌ها، قیمت سهام این بانک توانست با جهشی یکباره در طول روزهای گذشته، بازدهی قریب به 100 درصد را از زمان مجمع سال قبل، نصیب سهامداران خود نماید و قیمت سهام آن به ارزش ذاتی خود نزدیک گردد.

وی در ادامه در سه بخش به بررسی عملکرد بانک ملت و مقایسه آن با بانک های مشابه پرداخت و گفت: شاخص‌های انتخاب شده شامل نقدینگی در بانک ملت و سایر بانک‌ها، شاخص‌های بازدهی و شاخص های کارایی عملیاتی بانک می باشد. در مورد قیمت سهام بانک در حال حاضر باید توجه داشت که بر اساس گزارشات کارشناسان رسمی و پتانسیل های بانک، ارزش ذاتی سهام بالاتر از قیمت بازار فعلی است. هم چنین با توجه به اعلام رسمی بانک مرکزی مبنی بر حذف نرخ ارز مرجع و جایگزینی ارز مبادله ای، این بانک از جمله بانک هایی است که به دلیل منابع ارزی بسیار مناسب و تراز ارزی مثبت می تواند تاثیرات مثبتی را بپذیرد.

این مقام مسئول در بانک ملت درباره وضعیت سپرده های این بانک گفت: بانک ملت در سال 1391 توانسته حدود 715 هزار میلیارد ریال سپرده را در قالب سپرده‌های قرض‌الحسنه، مدت و دیداری جذب کند به طوریکه این میزان نسبت به سال گذشته با رقم 562 هزار میلیارد ریال، از رشد 27 درصدی برخوردار بوده است.

وی تصریح کرد: نگاهی به تاریخچه سپرده‌های بانک ملت نشان می‌دهد که این بانک با اجرای برنامه کسب و کار و اجرای طرح جامع بانکداری، طی سال‌های گذشته توانسته است به طور متوسط رشد 27 درصدی را در سپرده‌های خود تجربه کند.

به گفته وی ، بانک ملت توانسته است، از مجموع سپرده‌های سیستم بانکی کشور، سهم بازار 15.55 درصدی را به خود اختصاص دهد. روند سهم بازار بانک طی سال‌های گذشته حاکی از ثبات نسبی همراه با رشد جزئی در سپرد‌ه ‌پذیری بانک است به طوریکه علی‌رغم افزایش شدت رقابت در صنعت بانکداری کشور، با برنامه‌ریزی مناسبی توانسته است سهم بازار خود را حفظ کرده و تا حدودی بهبود بخشد.

وی درباره وضعیت‌ سودآوری بانک ملت نیز اظهار کرد: نگاهی به روند سودآوری بانک حاکی از میانگین رشد 45 درصدی طی دوره 1391-1387 است. بر اساس صورت های مالی بانک در پایان سال 1391، سودآوری آن با رشد 44 درصدی به رقم 11,596 میلیارد ریال رسیده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  8