رشد تولید ، اولویت اول باشد

عبدالرحمن سلیمانی مقدم ، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در یادداشتی با اشاره به مطالبات روز افزون از دولت یازدهم ، رشد تولید را مهم ترین اولویت دولت آتی دانست و نوشت:

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از عصر ایران حجم گسترده‌ای از مطالبات از طرف فعالان اقتصادی، فعالان حوزه فرهنگ و امور اجتماعی، سیاست‌ورزان و احزاب و جمعیت‌های سیاسی از دولت یازدهم در حال طرح است.

با یادآوری این نکته که طرح مطالبات از سوی گروه‌های گوناگون در شروع کار دولت جدید یک رفتار مدنی است و از حقوق قطعی شهروندان به حساب می‌آید،‌اما این واقعیت را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که دولت یازدهم نمی‌تواند در کوتاه‌مدت معجزه کند.

در صورتی‌که مسؤولان احتمالی دولت آینده دسته‌بندی دقیقی از اولویت خواسته‌ها انجام ندهند و شهروندان نیز بردباری نداشته باشند، وضعیت در نیمه دوم سال 1392 گیج‌کننده خواهد شد.

باید دید بخش خصوصی ایران در بخش‌های مختلف نیاز به حل کدام مسأله اصلی دارند که اگر حل شود راه برای فعالیت آن‌ها باز و هموار می‌شود؟
اکثریت بخش خصوصی ایران به این نتیجه رسیده‌اند که مهم‌ترین اولویت جامعه ایرانی در کوتاه مدت رسیدگی دولت به اموری است که به «رشد» بالای تولید ناخالص داخلی کمک کند.

 واقعیت این است که رشد پایین تولید ملی در سال‌های اخیر از یک طرف موجب کوچک شدن کیک تولید شده و سهم هر گروه اجتماعی از این کیک کم‌تر شده است و از سوی دیگر به افزایش نرخ بی‌کاری منجر شده و احتمال تنش در جامعه جوان بی‌کار را افزایش می‌دهد و هم‌چنین قدرت چانه‌زنی ایران در مناسبات منطقه‌ای و جهانی را کاهش داده است.

 برای دولت یازدهم و جامعه فعالان بخش خصوص بهترین و کارآمدترین اقدام در کوتاه‌مدت هموار کردن راه رشدهای بالای تولید ملی است.

 جلب سرمایه‌های کوچک و سرگردان داخلی، استفاد از سرمایه ایرانیان خارج از کشور، مهیا بودن راه ورود سرمایه‌های مستقیم خارجی و کاهش حجم دخالت‌های دولت در اقتصاد از ابزارهای رشد سرمایه‌گذاری و رشد بالای تولید است.

 نباید فراموش کرد تداوم رشد پایین تولید ملی در شرایط تحریم‌های خارجی تهدیدی جدی برای کلیت جامعه ایرانی است. انتظارات از دولت یازدهم را بر روی اموری که به جذب سرمایه در بخش‌های گوناگون به ویژه تولید منجر می‌شود متمرکز کنیم تا در کوتاه‌مدت خطری ناشناخته از سر جامعه ایرانی برطرف شود.

 این خواسته باید از طرف بخش خصوصی ایران شناسایی، طرح و ابعاد آن کالبدشکافی شود تا همه بر روی جاده منتهی به رشد حرکت کنیم. پیامدهای رشد پایین را خود شناسایی کنیم و برای برطرف کردن تنگناها و موانع رشد کوشا باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  10