فوتبال ایران دوباره پیشتاز فوتبال آسیا شد

سایت فیفا در گزارشی که در صفحه اصلی سایت و بخش ایران منتشر کرده چگونگی راهیابی ایران به جام جهانی 2014 برزیل را بررسی کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران تیم ملی فوتبال ایران خرداد ماه توانست به جام جهانی صعود کند که هواداران فوتبال تا مدتها خاطره خوشی از این اتفاق داشته باشند. پس از آنکه ایران، نتوانست به جام جهانی 2012 آفریقای جنوبی صعود کند، با حضور کارلوس کی روش، فوتبال ایران توانست بار دیگر ایران به عنوان پیشتاز منطقه آسیا مطرح کند.

صعود ایران به جام جهانی باعث شد تا  تیم ملی ایران با صعود 15 پله‌ای در رنکینگ فیفا روبرو شد تا آنها در رده پنجاه و دوم جهان و چهارم آسیا قرار گیرند. 15 پله صعود نشان داد که فوتبال ایران انگیزه زیادی برای بازگشت به روزهای خوش گذشته اش دارد. ایران در ماه خرداد سه پیروزی پی در پی بدست آورد.

ایران در قطر با گل قوچان نژاد توانست امیدوار شود. در تهران ، لبنان با گلهای محمدرضا خلعتبری، رضا قوچان نژاد و کاپیتان جواد نکونام (دو گل)، بیشتر امیدوار شد و ایران در کره بهترین نتیجه را با پیروزی مقابل کره جنوبی در اولسان کسب کرد. قوچان نژاد بار دیگر نام خود را فهرست نام گلزنان یک بازی قرار داد که پنجمین و مهم‌ترین گل او برای تیم ملی ایران بود. این پیروزی، ایران را با 16 امتیاز و بالاتر از کره جنوبی در رده اول جدول گروه A قرار داد تا حضور ایران را در جام جهانی به عنوان تیم اول گروه اول قطعی کند.

سایت فیفا در ادامه گزارش، با نگاهی به رنکینگ فیفا نوشت: همه این اتفاق‌ها باعث شدند تا ایران به بالاترین رتبه خود در طول یک سال برسد. ایران در پایان سال 2012 در رتبه 59 قرار داشت و سال گذشته در همین زمان، رده 67 را به خود اختصاص داده بود.اما حالا اوضاع متفاوت است.

این در آغاز رقابتهای مقدماتی راهیابی به جام جهانی 2014 برزیل ازبکستان را برد اما با تساوی مقابل قطر در تهران و شکست مقابل لبنان در بیروت، باعث شد که ایران از سه بازی 4 امتیاز بدست بیاورد که وضعیت را زیاد امیدوار کننده نشان نمی داد. اما بردن کره جنوبی در تهران ایرانی ها را امیدوار کرد ولی چند روز بعد شکست مقابل ازبکستان در تهران باز اوضاع را نامشخص کرد. این شکست انگیزه ملی پوشان ایرانی شد تا موتورشان را یرای بدست آوردن سه پیروزی پیاپی و چهارمین صعود به جام جهانی روشن کنند. وقتی ایران در کره توانست به پیروزی برسد، هواداران فوتبال ایران در پایتخت و دیگر شهرهای ایران به خیابانها ریختند و به وجد آمدند و جشن گرفتند.

حتی خود کی‌روش پرتغالی که از سال 2011 هدایت تیم ملی ایران را به عهده دارد، تحت تاثیر کار بزرگی که شاگردانش انجام داده بودند قرار گرفت و در جملاتی به یاد ماندنی گفت: مهم‌ترین مسئله این نیست که شما یک رقابت را چطور آغاز کنید، مهم این است که چطور آن را به پایان ببرید. ما موفق به انجام کاری شدیم که هر تیمی در جهان نمی‌تواند آن را انجام دهد. باید از همه شاگردانم و همه اعضای فدراسیون فوتبال که در طول بازیها برای موفقیت تیم ملی تلاش کردند تشکر کنم. زمانی که تیم ملی به ایران بازگشت جشنی در ورزشگاه آزادی با حضور محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان و علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال و همه مدیران و مسئولان فدراسیون فوتبال برگزار شد که هواداران زیادی هم در آن حضور پیدا کردند. کی روش که از خوشحالی روی زمین نبود و در آسمان بود در همان روز گفت: من می‌خواهم از همه کسانی که در طول این سفر ماجراجویانه به ما کمک کردند تشکر ویژه ای کنم. از همین حالا باید خودمان را برای حضور در جام جهانی آماده کنیم.

سرمربی 60 ساله ایران پس از جشن و در پایان خرداد ماه و اوایل تیرماه سفری دو هفته‌ای به برزیل داشت تا محل تمرین و امکانات آن در زمان حضور تیم ملی ایران در جام جهانی برزیل را بررسی کند و مقدماتش را ترتیب دهد. در هر حال حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2014 برزیل حتی می‌تواند به صعود بسیار بیشتر ایران در رنکینگ فیفا کمک بیشتری کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

41  −  39  =