صندلی‌های پاستور به چه کسانی می‌رسد؟+ جدول

شفاف: حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران باید به فاصله یک هفته پس از سوگند خوردنش در برابر نمایندگان ملت، کابینه خود را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کند. این یازدهمین بار است که در جمهوری اسلامی نمایندگان مردم باید درباره کلیت دولتی که قرار است چهار سال سکان قوه اجرایی را در دست بگیرد تصمیم‌گیری کنند. هر چند پست‌های دیگری همچون معاونت‌های رئیس‌جمهور از تیررس اثر‌گذاری مجلس فاصله دارند.

به سنت چند دوره گذشته این بار هم گمانه‌زنی درباره یاران رئیس‌جمهور در دولت جدید از فردای اعلام نتایج آغاز شد و وزارتخانه‌ها یکی، یکی وزیر احتمالی پیدا کردند. این در حالی است که واقعیت لیست‌ها و نام‌های منتشر شده از سوی رسانه‌ها تاکنون از طرف رئیس‌جمهور منتخب تکذیب شده است. با این وجود این نام‌ها اکثرا از نزدیکان فکری و تشکیلاتی روحانی به حساب می‌آیند و تصور اینکه اینان در دولت آینده فاقد نقش‌هایی اثرگذار باشند، کمی دشوار است.

کمتر از 15 روز به تاریخ برگزاری تحلیف و تنفیذ باقی مانده است اما همچنان موضوع کابینه نقل محافل خبری و سیاسی است و همه می‌خواهند بدانند حسن روحانی چه کسانی را همراه خود به پاستور می‌برد.

 

دیدارهای اخیر روحانی همواره با تعدادی از نزدیکانش بوده و همراهی افرادی چون نهاوندیان، فریدون، جهانگیری، نوبخت حقیقی، علوی، آشنا، شریعتمداری، ترکان، نعمت‌زاده، یونسی، علی ربیعی، سیدرضا صالحی امیری، مرتضی بانک، محمود واعظی، زمانی‌نیا، عسکری، فروزنده و ظریف. حضور آنها در کابینه محتمل‌تر است.

 

در مورد معاون اولی نیز پس از بحث های متعدد اکنون چهار گزینه بیش از سایرین مطرح هستند. محمد شریعتمداری که از نزدیکان سیاسی حسن روحانی و از متحدان او در د وران انتخابات بوده اکنون یکی از گزینه های اصلی برای این پست است. او در اکثر برنامه ها و دیدار های حسن روحانی حضور دارد

 

حال گفته میشود کارگروه های که رئیس جمهور منتخب به آنها برای مشاوره مسئولیت داده بود، کار خود را به اتمام رسانده اند و اسامی پیشنهادی خود را برای وزارتخانه ها به رئیس دولت یازدهم دادنده؛ هرچند دقیق جزئیات دقیقی از این مساله در دست نیست اما فهرست هایی اخیرا در رسانه ها میشود، که بیشترین گمانه زنی ها حول این اسامی است.

 

برخی از آخرین گمانه زنی ها به شرح زیر است: سیدرضا صالحی امیری و محمد علی نجفی وزیر آموزش و پرورش، سیداحمد معتمدی و نصرالله جهانگرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدباقر نوبخت و نهاوندیان وزارت اقتصاد، ظریف و واعظی وزارت امور خارجه، مرضیه وحید دستجردی و مسعود پزشکیان وزارت بهداشت، عیسی کلانتری و محمود حجتی وزارت کشاورزی، حجت الاسلام شوشتری و مرتضی بختیاری وزارت دادگستری، حسین علایی و شمخانی وزارت دفاع، عبدالعلی زاده و عباس آخوندی وزارت راه و شهرسازی، نعمت زاده و نهاوندیان وزارت صنعت، توفیقی و جواد اطاعات وزارت علوم، زم و آشنا وزارت فرهنگ و ارشاد، مرتضی بانک و عبدالرضا عزیزی وزارت کار، علی ربیعی و سید محمود علوی وزارت کشور، ترکان و زنکنه وزارت نفت، نامجو و بیطرف وزارت نیرو، سلطانی فرد و محمد فرد وزارت ورزش.

همچنین در جدول زیر وزارتخانه و گزینه های پیشنهادی آمده است. این فهرست که اخیرا منتشر شده، خروجی نهایی چند کارگروه از کارگروه‌های تعیین وزراست و از بین دو نفر تعیین شده، روحانی یک نفر را برمی‌گزیند.

data-src=http://www.shafaf.ir/files/fa/news/1392/5/1/79210_698.jpg

 

data-src=http://www.shafaf.ir/files/fa/news/1392/5/1/79211_444.jpg

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  56  =  58