اقدامات هشت ساله دولت برای توسعه دولت الکترونیک

معاون توسعه و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور مجموعه اقدامات دولت نهم و دهم در راستای توسعه و تحقق دولت الکترونیک را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  احمد بزرگیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که در راستای توسعه دولت الکترونیک کارهای زیربنایی مناسبی انجام شده است، اظهار کرد: در این رابطه تکالیفی در اجرای بخش‌هایی از قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون برنامه پنجم توسعه و بخشی نیز در حوزه تصمیمات کارگروه فاوا تعیین شده بود که اغلب آنها انجام شد.

18 هزار دفتر پیش خوان دولت

وی با اشاره به این‌که در ماده 38 قانون مدیریت خدمات کشوری فعال کردن دفاتر ارائه خدمات به وسیله بخش خصوصی به عنوان یک تکلیف وجود داشت، افزود: بر این اساس حدود 18 تا 20 هزار دفتر پیشخوان شهری و روستایی تحت پوشش این امر قرار گرفت و امیدواریم تا پایان برنامه پنجم به بیش از 30 هزار دفتر افزایش یابد.

بزرگیان ادامه داد: اکنون نیز فعالیت‌هایی برای تبدیل ITT هایی روستایی به دفاتر پیشخوان انجام شده تا با توجه به موقعیت، توانایی نیروی انسانی و تسهیلات در اختیار بتوانند خدمات دولتی را ارائه کنند.

وی بیان کرد: در بیش از 20 دستگاه دولتی نیز تفاهم نامه‌های واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان به امضا رسیده و اجرایی شده است که در کنار این امر از بخش‌های غیر دولتی و حتی برخی از بخش‌های خصوصی نیز استفاده شد.

تشکیل بانک ملی اطلاعات

معاون توسعه و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور با اشاره به ماده 40 قانون مدیریت خدمات کشوری که دولت را موظف به ایجاد بانک اطلاعات ایران می‌کند توضیح داد: در این رابطه نیز کارگروه مربوطه در معاونت تشکیل و اکنون اطلاعات 18 پایگاه داده‌ای مهم و اصلی کشور از جمله مرکز آمار، ثبت احوال، ثبت اسناد و بخش‌های مختلف بانکی براساس این ماده به طور هماهنگ و مشترک در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار می‌گیرد.

ایجاد پنجره واحد خدمات دولت

بزرگیان در ادامه ایجاد پنجره واحد خدمات دولت و بخش عمومی غیر دولتی به مردم را از دیگر گام‌های توسعه دولت الکترونیک عنوان کرد و افزود: ‌این پنجره که در قالب یک پورتال ملی تا قبل از سال 92 با نام پورتال ایران مردم بود و اکنون به پورتال تکریم ایران تبدیل شده خدمات تمام الکترونیکی را به وسیله دستگاه‌ها به کاربران ارائه می‌کند.

وی ااضافه کرد: ارائه خدمات از طریق پنجره واحد به طور پایلوت از استان قزوین شروع شد و به مرور در تمامی استان‌ها با فراهم شدن زمینه‌های لازم گسترش می یابد.

معاون توسعه و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور با اشاره به ماده 36 قانون مدیریت خدمات کشوری اصلاح، الکترونیکی و مکانیکی شدن فرایندهای سیستم های اداری کشور و ارائه خدمت را برای توسعه خدمات الکترونیک ضروری دانست و گفت: بر این اساس از حدود 59 دستگاه کشور نزدیک به 700 فرایند با اهمیت بالا شناسایی و ابلاغ و با نظارت اصلاحات لازم انجام گرفت که اکنون بالغ بر 700 فرایند اصلاح شده و مکانیزه شدن برای خدمات الکترونیک در کشور وجود دارد.

تدوین سند جامع دولت الکترونیک

بزرگیان از دیگر اقدامات دولت را برای توسعه دولت الکترونیک را تهیه سند جامع دولت الکترونیک و تهیه نقشه راه برشمرد و عنوان کرد:‌این کار نیز به طور جدی پیگیری و تهیه شد و اکنون در قالب برنامه اول 10 برنامه تحول اداری به دستگاه‌ها ابلاغ و دائم در حال رصد شدن است.

معاون توسعه و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور افزود: این سند جامع به طور یک برنامه پنج ساله از سال 90 تا 94 طراحی شده و در ارزیابی عملکرد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ایجاد شبکه ملی اطلاعات

بزرگیان با بیان این‌که ماده 46 قانون برنامه پنجم نیز دولت را به ایجاد شبکه ملی اطلاعات مکلف کرده است، بیان کرد: این قانون از پروژه‌های بسیار جدی و سرنوشت ساز در حوزه IT و فضای مجازی است از این رو شبکه ملی ارتباطات موجب می‌شود تا ارتباطات در داخل از دامنه پر سرعت و نامحدود، ضریب امنیت بالا، ارزان و مدیریت داخلی برخورد باشد که این کار تا پایان سال 91 انجام شد.

وی ادامه داد: دستگاه‌ها موظف شدند تا بانک‌های اطلاعاتی خود را از طریق مرکز IX به اشتراک گذارند تا خدمات دولتی که برای ارائه نیاز به هماهنگی چند دستگاه دارد از طریق شبکه ملی ارتباطات قابلیت اجرایی داشته باشد.

راه‌اندازی سامانه کارمند ایران

بزرگیان با اشاره به این که برای توسعه دولت الکترونیک در کنار هر دستگاه هر استان نیز یک پورتال دارد، توضیح داد: در کنار این امر سامانه کارمند ایران در نظام اداری کشور فعال شد که کلیه اطلاعات کارمندان دولت در این سامانه قرار می‌گیرد و به مرور مدیریت‌های لازم در بخش اداری از طریق آن انجام خواهد شد.

به گفته بزرگیان، تاکنون بیش از 75 درصد کارمندان اطلاعات خود را در سامانه کارمند ایران به ثبت رسانده‌اند.

توسعه بانکداری الکترونیک

معاون توسعه و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور با تاکید بر این‌که در نظام بانکی کشور دقیق‌ترین و مناسب‌ترین روش‌های قانون به طور الکترونیک گسترش یافته است، خاطرنشان کرد: این درحالی است که مردم در نظام بانکداری الکترونیک می‌توانند به طور شبانه روزی و تمام وقت بدون حضور در بانک با امنیت بالا خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.

وی یادآور شد: در بخش بانکداری بالغ بر 65 درصد اهداف دولت در توسعه الکترونیک محقق شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  7  =