شرایط عضویت در صندوق ضمانت سپرده ها

با موافقت دولت، آیین نامه میزان و نحوه دریافت حق عضویت در صندوق ضمانت سپرده ها ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک هیئت وزیران بنا به پیشنهاد بانک مرکزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران-مصوب 1389- آیین نامه میزان و نحوه دریافت حق عضویت در صندوق ضمانت سپرده ها را تصویب کرد.
بر این اساس، پرداخت حق عضویت برای تمامی موسسات اعتباری و شعب بانک های خارجی در صندوق ضمانت سپرده ها الزامی است.
بانک مرکزی باید قبل از موافقت با تاسیس شعبه بانک خارجی در ایران در مورد نحوه تعامل بانک خارجی یا شعبه آن با صندوق ضمانت سپرده ها، از جمله پرداخت حق عضویتها، زمان و شرایط پرداخت سپرده های سپرده گذاران این شعبه در مواقع لزوم و نحوه تصفیه بانک خارجی یا شعبه آن با صندوق ضمانت سپرده ها با مقام ذی ربط در کشور مبدا به توافق برسد.
همچنین حق عضویت پرداختی موسسات اعتباری در چارچوب این آیین نامه به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی همان سال موسسه اعتباری منظور می شود.
بر اساس این مصوبه، حق عضویت اولیه موسسه اعتباری معادل دو درصد سرمایه پرداخت شده موسسه اعتباری است.
موسسه اعتباری موظف است ظرف سی روز پس از تاریخ ثبت سرمایه در مرجع ثبت شرکتها برای پرداخت حق عضویت اولیه خود یا پرداخت ما به التفاوت حق عضویت اولیه خود در صورت افزایش سرمایه ظرف سی روز پس از تاریخ افزایش سرمایه به صندوق ضمانت سپرده ها اقدام کند.
بر این اساس، موسسه اعتباری موظف است برای هر سال، حق عضویتی تحت عنوان حق عضویت سالانه به صندوق ضمانت سپرده ها پرداخت کند. موسسه اعتباری و شعبه بانک خارجی موظفند حق عضویت سالانه هر سال خود را حداکثر تا پایان خردادماه سال بعد پرداخت کنند.
در صورت افزایش ریسک فعالیت های موسسه اعتباری حداکثر تا دو نوبت در هر سال از موسسه اعتباری ذی ربط حق عضویتی تحت عنوان حق عضویت خاص دریافت می شود.
همچنین حق عضویت های پرداختی توسط موسسه اعتباری تحت هیچ شرایطی قابل برگشت نخواهد بود. حق عضویت های دریافتی از موسسات اعتباری پس از کسر هزینه های مرتبط با اداره امور صندوق ضمانت سپرده ها به بازپرداخت سپرده های سپرده گذاران موسسات مذکور ورشکسته اختصاص می یابد.
بر اساس این مصوبه، بودجه مورد نیاز جهت راه اندازی صندوق ضمانت سپرده ها توسط بانک مرکزی تامین می شود. هزینه های مذکور باید پس از اخذ حق عضویت از موسسات اعتباری از محل منابع صندوق ضمانت سپرده ها و به صورت توافقی با بانک مرکزی تسویه شود.
همچنین بانک مرکزی موظف است ظرف یک ماه پس از تاریخ ابلاغ این آیین نامه الزامات مورد نیاز برای عضویت و تبعیت از مقررات صندوق ضمانت سپرده ها را به موسسات اعتباری به منظور درج در اساسنامه آنها ابلاغ کند. موسسات اعتباری نیز موظفند اساسنامه خود را بر اساس الزامات ابلاغی توسط بانک مرکزی، ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ، اصلاح کرده و به تصویب شورای پول و اعتبار برسانند.
این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

48  ⁄    =  24