رئیس کل جدید بانک مرکزی و موسسات مالی و اعتباری

یک کارشناس مسایل بانکی به بیان توصیه‌های به رئیس کل جدید بانک مرکزی در نحوه برخورد با موسسات مالی و اعتباری پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از مهر، غفورحلمی کارشناس ارشد بانکی یادداشتی با عنوان "رئیس کل جدید بانک مرکزی و موسسات مالی و اعتباری" نوشته است که در پی می آید:

" روشن است که یکی از اولویت‌های رئیس کل جدید بانک مرکزی، تداوم و اصلاح اجرای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و سر و سامان دادن به وضع موسسات اعتباری غیربانکی است. از این رو به نظر می‌رسد رئیس کل بانک مرکزی باید در دوره فعالیت جدید، با بازنگری در برخی تفکرات و ذهنیت‌های نادرست از قبل مانده، با نگاهی خردمندانه و متعادل همان‌گونه که سیاست کلی دولت، تدبیر و امید است ـ به این موسسات نگاه کرده و رفتار گذشته را اصلاح کند. به نظر می‌رسد توجه به نکات ذیل در این راستا مفید باشد:

1ـ قاطبه موسسات مالی اعتباری قانون‌گریز نیستند. اتفاقا آنها خود علاقه‌مند به ساماندهی در چارچوب قانون و ضوابط حرفه ای هستند، اما ماجرا اینجاست که آنان الگویی که قابلیت اجرایی از منظرهایی چون سیستم بانکی حقوقی، حسابداری، مدیریتی، اعتباری و… داشته باشد، در دست ندارند. تقاضاهای مکرر موسسات از بانک مرکزی و بخش نظارتی آن برای تدوین و ابلاغ نظام‌نامه و روش‌نامه کاملی بدین منظور تاکنون بی‌پاسخ مانده است.

2ـ بانک مرکزی و بخش نظارتی با بی‌توجهی به تمام اشکالات فنی که اتفاقا از سوی خود مدیران و اکثر کارشناسان ارشد بانکی نیز تأیید شده، موسسات مالی اعتباری را بر سر دوراهی ادغام یا انحلال قرار داده اند. آنان به موسسات فشار می‌آوردند که به‌فوریت با زیر پوشش قرار دادن چند موسسه کوچک و بعضا بدهکار، ادغام شوند. حال آن‌که موسسات بارها اعلام کرده و می‌کنند که این ادغام‌ها کارشناسی نیست و انجام شتاب‌زده آن، جز ضایع کردن حقوق سهامداران و سپرده‌گذاران موسسات غیربدهکار و برهم ریختن نظم سازمانی آنها، نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت.کمااینکه اکنون موارد متعددی از این دست قابل مشاهده است.

3ـ این پیشنهاد قابل بررسی است که بانک مرکزی در دوره جدید به منظور ساماندهی موسسات اعتباری غیر بانکی اقدام به مطالعه مشترک با همکاری موسسات مالی ـ اعتباری نموده و دستورالعملی قابل اجرا ، فنی و خردمندانه برای سامان‌دهی موسسات مالی ـ اعتباری تدوین کند. آنگاه اگر هر موسسه‌ای حاضر به تمکین از این الگو نشد، مشمول مقررات و برخوردهای قانونی قرار گیرد.

4ـ واقعیت این است که بانک مرکزی تاکنون به موسسات مالی ـ اعتباری به عنوان میهمان ناخوانده و جزء اضافی بازار پولی کشور نگاه کرده و اولویت با حذف آنان به جای جذب بوده است. بانک مرکزی به این واقعیت توجه ننموده که اگر موسسات مالی اعتباری مورد استقبال مردم قرار گرفته و این استقبال با وجود برخوردهای تند و مکرر بخش نظارتی بانک مرکزی کاهش نیافته، حتما دلایل منطقی ومحکمی پشت آن است.

واقعیت این است که اکنون بانک‌ها به دلایل گوناگون امکان پاسخگویی به درخواست‌های ارائه تسهیلات از سوی مردم و فعالان اقتصادی بخش های مختلف را ندارند. چراکه یا منابع آنهاکافی نیست یا مراحل و پروسه اداری آنقدر طولانی است که افراد را از پیگیری کار منصرف می‌کند، لذا مردم راه گشایش را در روی آوردن به این موسسات یافته‌اند. از سوی دیگر سپرده‌گذاران وصاحبان نقدینگی نیز که با سودهای کم ، زیر نرخ تورم والبته غیرواقعی در بانک‌ها مواجه‌اند، علاقه خود را به موسسات مالی اعتباری با افزایش سپرده‌گذاری و اعتماد به این موسسات به روشنی نشان داده‌اند. لذا با وجود یک چنین واقعیاتی، آیا وقت آن نرسیده که بانک مرکزی با واقع نگری، موسسات مالی اعتباری را به عنوان عضوی جدید و قدرتمند در خانواده سیستم بانکی بپذیرد و از آن حمایت کند؟

5ـ نکته آخر این‌که درحال حاضر میلیاردها تومان پول و سپرده مردم نزد موسسات مالی ـ اعتباری به امانت است و این موسسات می‌توانند باز هم به جذب نقدینگی سرگردان و هدایت آن به سوی بخش‌های مولد اقتصاد ملی کمک کنند. با این وجود، ادامه رفتار قبلی با موسسات مالی اعتباری –که برپایه تهدید بدون ارایه راه حل استوار بود-درواقع بازی با نقدینگی هنگفت موجود در این موسسات است.

لذا به نظر می‌رسد در سالی که به نام حماسه اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده بانک مرکزی باید در نگاه، رفتار و گفتار خود با این موسسات تجدیدنظر اساسی کرده و از ظرفیت بالقوه و نهفته آنان برای کمک به رفع چالش های این روزهای اقتصاد کشور بهره‌‌برداری مناسبی بکند ، در این راستا بدون تردید اعمال مقررات باید در فضایی مملو ازمنطق ، همدلی و همکاری صورت گیرد ، برخورد شدید و اجبار به اجرای برخی فرآیند های غیر کار شناسی از جمله پروژه ادغام که محمل قانونی نیز نداردکمکی نمی کند ، همانطور که شاهدیم از سال گذشته اقداماتی در این خصوص آغاز شده است اما مؤسسات ادغامی نیز هرکدام در عمل راه خود را دنبال می کنند.

در همایشی که اواخر سال گذشته با همکاری پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با شرکت تعدادی از موسسات اعتباری غیر بانکی در تهران برگزار شد و رئیس کل جدید بانک مرکزی نیز از جمله سخنرانان سمینار بودند تعاملات و سخنرانی های جامعی توسط کارشناسان ارشد پولی و بانکی کشور انجام و ایراد شد که هر کدام از آنها می تواند چراغ راه آینده باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1