تاخیر ۴ماهه بانک مرکزی در ابلاغ مصوبه وام ۵۰ میلیونی ساخت مسکن

با آن‌که اوایل خرداد امسال مصوبه پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی ساخت توسط معاون اول سابق رئیس‌جمهوری برای اجرا به بانک مرکزی ابلاغ شد،اما با گذشت بیش از 4 ماه هنوز خبری از ابلاغ دستورالعمل‌های این مصوبه از سوی بانک‌ مرکزی نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم ، سال گذشته انجمن انبوه‌سازان کشور در راستای افزایش ساخت‌و سازهای بخش مسکن و فراهم آوردن تسهیلاتی برای اقشار متوسط جامعه، پیشنهاد پرداخت تسهیلات 100 میلیون تومانی ساخت مسکن را به دولت ارائه کردند. اوایل خرداد ماه امسال سرانجام دولت با پرداخت 50 میلیون تومان تسهیلات ساخت از منابع داخلی بانک‌ها موافقت کرد و مصوبه دولت توسط رحیمی، معاون اول سابق رئیس‌جمهوری برای اجرا به بانک مرکزی ارسال شد.

اما در چهار ماه گذشته بانک مرکزی این مصوبه را ابلاغ نکرده تا انبوه سازان همچنان چشم‌انتظار اجرایی شدن این مصوبه باشند.

پیش‌تر رئیس انجمن سراسری انبوه‌سازان در این‌باره به تسنیم گفته بود:‌ وام 50 میلیون تومانی ساخت مسکن به نام مالک است که 90 درصد آن به خریدار منتقل می‌شود که اوایل خردماه امسال  مصوبه‌ شورای عالی مسکن مبنی بر افزایش مبلغ وام ساخت به 50 میلیون تومان صادر شد.

ایرج رهبر خاطرنشان کرد: پس از پایان زمان مشارکت یا همان دوره ساخت که حدود یک تا دو سال است، 40 میلیون تومان از 50 میلیون تومان با سود دوران مشارکت می‌تواند به خریدار منتقل شود.

وی یادآور شد: سال گذشته انجمن سراسری انبوه‌سازان با توجه به نیاز کشور پیشنهاد پرداخت تسهیلات 50 تا 100 میلیون تومانی وام ساخت برای اقشار متوسط جامعه را داد که این پیشنهاد سرانجام اوایل خرداد امسال توسط دولت تصویب شد.

وی با بیان این‌که 90 درصد از تسهیلات 50 میلیون تومانی ساخت پس از دوران مشارکت به خریدار منتقل می‌شود، گفت: با پرداخت این تسهیلات بخش تولید تحریک می‌شود و این مسئله نیز انگیزه تولید و عرضه مسکن توسط بخش خصوصی را افزایش می‌دهد.

رئیس انجمن سراسری انبوه‌سازان با اشاره به این‌که نرخ سود این تسهیلات 16 درصد است، تصریح کرد: این در حالی است که هم‌اکنون بانک‌های خصوصی سودهای 25 تا 30 درصدی برای پرداخت تسهیلات دریافت می‌کنند و به‌طور قطع وام 50 میلیون تومانی ساخت کمک فراوانی به متناسب کردن عرضه و تقاضا در بازار مسکن خواهد کرد.

رهبر  با یادآوری این‌که بازپرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی 10، 15 یا 20 ساله خواهد بود، گفت: هنوز خبری از ابلاغ مصوبه دولت از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها نشده است.

بر اساس ماده 4 تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهوری در کارگروه مسکن همه بانک‌های عامل مجازند نسبت به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن تا سقف پانصد میلیون ریال از محل منابع داخلی خود برای هر واحد مسکونی اقدام نمایند، چهارصد میلیون از این تسهیلات به علاوه سود دوران مشارکت مدنی برای هر واحد مسکونی تبدیل به فروش اقساطی می‌شود. در هر صورت مجموع سود دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی حداکثر پانزده سال است.»

هرچند این مصوبه پاراف رئیس کل بانک مرکزی وقت خطاب به دکتر ابوالحسنی برای ابلاغ همراه است، اما تاکنون خبری از ابلاغ این مصوبه شنیده نشده است.

این مصوبه را باید اداره کل اعتبارات بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ می‌کرده است که تاکنون به دلایل نامعلومی این اتفاق نیافتاده است. در صورتیکه ابلاغ این مصوبه می‌تواند سبب رونق در ساخت مسکن شود.

کارشناسان اقتصاد مسکن بر این باورند که پرداخت تسهیلات ساخت مسکن  به سازنده که پس از دوران مشارکت  به خریدار منتقل می‌شود، بهترین راهکار برای کمک به بازار ساخت و ساز مسکن و رونق آن است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  30