دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در دستور کار نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: برنامه‌ای برای دیدار ظریف و کری در نیویورک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در دستور کار نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس یاد و خاطره رزمندگان دفاع مقدس، شهدا، ایثارگران، آزادگان و جانبازان را گرامی داشت و گفت: آرزومندیم راه شهیدان که برای آزادی، استقلال و پایداری جمهوری اسلامی قدم برداشته‌اند و از خون خود گذشتند همواره حفظ شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل خاطر نشان کرد: آقای روحانی در این سفر حامل پیام صلح‌خواهی ملت ایران که مبتنی بر تعامل سازنده با کشورهای مختلف جهان است، می‌باشد.

وی این سفر را دارای ابعاد مهمی برشمرد و گفت: رئیس‌جمهور در این سفر در مجمع عمومی سازمان ملل، نشست خلع سلاح و در جمع وزرای جنبش عدم تعهد مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی را نسبت به تحولات منطقه و جهان و رویدادهای مهمی که امنیت، صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز را در سطح جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد تبیین و تشریح خواهد کرد.

افخم افزود: رئیس‌جمهور در این سفر با مقامات عالیرتبه و سران کشور، تحلیلگران، صاحب‌نظران و کانون‌های اندیشه در آمریکا دیدار و با اصحاب رسانه و رهبران ادیان الهی به گفت‌وگو خواهد پرداخت.

سخنگوی وزارت خارجه برای روحانی و همراهانش در این سفر آرزوی موفقیت کرد و گفت: امیدواریم به اهداف تعیین شده دست یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص دیدارهای ظریف در نیویورک گفت: آقای ظریف چند روز قبل از رئیس‌جمهور در نیویورک حضور یافته برنامه دقیقی را آغاز کرد و با وزرای خارجه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

افخم دیدار و گفت‌وگو با اصحاب رسانه، ایرانیان مقیم و محافل تاثیرگذار در حوزه سیاست خارجی آمریکا را از دیگر برنامه‌های ظریف برشمرد و درباره ملاقات ظریف و هیگ گفت: ما این دیدار را سازنده ارزیابی می‌کنیم. بحث‌های بین‌المللی و موضوع سوریه در این دیدار مطرح شد و جمهوری اسلامی به دلیل جایگاه خاص و تاثیرگذارش بر تحولات منطقه دیدگاه‌های خود را در موضوع سوریه کاملا تشریح و تبیین کرد.

وی افزود: آقای ظریف راه‌حل سیاسی را برای بحران سوریه مورد تاکید قرار داد.

افخم با بیان اینکه سرنوشت سوریه باید به دست مردم این کشور تعیین شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آستانه شروع دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای هستیم در این دیدار درباره این مبحث تبادل نظرهایی انجام شد و ملاقات وزرای خارجه ایران و انگلستان یک گام به جلو بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به دیدار وزرای خارجه ایران و  1+5 که قرار است روز پنجشنبه در نیویورک برگزار شود، اظهار داشت: این نشست آغازی برای مذاکرات هسته‌ای در دوره جدید است. جمهوری اسلامی مواضع صریح خود را مبنی بر لزوم احقاق حقوق مسلم مردم ایران در داشتن انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز و حق غنی‌سازی در داخل خاک ایران به طور صریح و روشن بیان کرده است.

وی افزود: این مذاکرات باید گویای عزم جدی طرف‌های خارجی برای رسیدن به راه حل در زمان‌بندی مشخص باشد.

افخم همچنین در پاسخ به سؤالی درباره دیدار دو جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا اظهار داشت: برنامه‌ برای این دیدار در دستور کار نیست و هر دیداری در چارچوب 1+5 انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی نرمش قهرمانانه در دیپلماسی جمهوری اسلامی را مبتنی بر حرکت خردمندانه و هوشمندانه برای تامین منافع جمهوری اسلامی برشمرد و تصریح کرد: این نرمش نباید به عنوان ضعف و عقب نشینی از مواضع، حقوق مسلم و آرمانه‌ای ملت ایران تفسیر شود.

وی عنوان کرد: نرمش قهرمانانه مبتنی بر آرمان‌ها و اصول روشن نظام جمهوری اسلامی با تکیه بر سه اصل مسلم عزت،‌حکمت و مصلحت است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به مطالب مطرح شده مبنی بر احتمال انجام دیدار روحانی و اوباما در نیویورک، با بیان اینکه چنین برنامه‌ای تنظیم شده اظهارنظرها و مباحث مطرح شده در این زمینه را مطالبی عنوان کرد که توسط محافل رسانه‌ای مطرح شده است.

ادامه دارد..

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  1  =