درخواست تسهیلات از بانک ملی اینترنتی شد

مدیر پرو‍ژه سامانه جامع بانک ملی تصریح کرد:

فاز نخست سامانه که سیستم مدیریت درخواست تسهیلات یا ضمانتنامه توسط متقاضی است از 20 شهریور ماه به مناسبت هشتاد و پنج سالگی تاسیس بانک ملی کلید خورد. در این سامانه که در حال حاضر در سایت بانک ملی قابل رویت است در این بازه زمانی، 400 درخواست موقت ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مشتریان بانک ملی می توانند از طریق این سامانه که در سایت بانک ملی تعریف شده است نسبت به درخواست تسهیلات اقدام کنند.
علیخانی مدیر پرو‍ژه سامانه جامع معاملات و تسهیلات در خصوص این پروژه به خبر نگار ما گفت :" فاز نخست سامانه که سیستم مدیریت درخواست تسهیلات یا ضمانتنامه توسط متقاضی است از 20 شهریور ماه به مناسبت هشتاد و پنج سالگی تاسیس بانک ملی کلید خورد. در این سامانه که در حال حاضر در سایت بانک ملی قابل رویت است در این بازه زمانی، 400 درخواست موقت ثبت شده است."
او افزود: " این فاز به نوعی فاز پایلوت محسوب می شود.با توجه به درخواست هایی که از سوی مدیریت بانک مطرح می شود و زمانی که برای اعمال آنها سپری خواهد شد به نظر می رسد که فازهای متفاوتی را در پیش خواهیم داشت اما انتظار میرود که تا پایان سال حجم عمده ای از کار به پایان برسد."
او در خصوص عملکرد این سامانه گفت :"در این سامانه مشتری درخواست اولیه را منظور می کند.کدملی و شماره مشتری وارد میشود.
شماره مشتری، شماره ای 10 رقمی و یونیک برای مشتریان بانک ملی است.پس از آنکه درخواست دریافت تسهیلات به صورت الکترونیکی از سوی مشتری صادر شود در کارتابل شعبه قرار می گیرد و بررسی می شود . اگر ارائه تسهیلات به مشتری تایید شود کدی 15 رقمی صادر
می شود که این کد موارد متعددی مانند کنترل کد ملی یا شناسه ملی، مبلغ تایید شده، تشخیص نوع عقد، نوع درخواست، زیر نوع عقد و بخش اقتصادی را شامل می گردد."
 به گفته مدیر این پروژه در این سامانه از یک مدل مفهومی استفاده شده است تا با مدل مفهومی کربنکینگ سازگاری داشته باشد .
سامانه جامع معاملات و تسهیلات ، 5 زیر سیستم اصلی دارد؛ زیر سیستم مدیریت درخواست تسهیلات یا صدور ضمانتنامه توسط متقاضی،زیر سیستم بررسی طرح و تصویب مصوبات، زیر سیستم تخصیص منابع، زیر سیستم معاملات و تسهیلات اعتباری که در شعب اعطا می شود همچنین زیر سیستم پیگیری و وصول مطالبات در این سیستم تعریف شده است.از سوی دیگر 3 زیر سیستم پایه متناسب با فعالیت مشتریان و نقش ها و جایگاه های کاربران و کارکنان مشتریان بانک و زیر سیستم اطلاعات پایه در خصوص کلیه عقود مربوطه در نظر گرفته شده است.
علیخانی در پاسخ به این سوال که آیا این سامانه به سامانه اعتبار سنجی مشتریان وصل شده است گفت :"چون سامانه اعتبار سنجی هنوزبه صورت کامل از سوی شرکت اعتبار سنجی شکل نگرفته است و اطلاعات مشتریان به صورت کامل در آن قرار نگرفته است ما هنوز وصل نیستیم. اما در صورت تکمیل سامانه اعتبار سنجی، ما هم ارتباط خود را با این سامانه برقرار خواهیم کرد.همچنین درخواست جلسه ای با آنها کرده ایم که اعلام کرده اند در حال آماده سازی مقدمات هستند."
اودرخصوص نوع ارتباط با این سامانه نیز گفت :"نوع ارتباط ما با آنها بستگی به سرویسی دارد که ارائه می دهند. ممکن است به صورت آنلاین باشد و یا یکی دو روز اختلاف داشته باشد."
نوع ارتباط سیستم با سازمان ثبت احوال و تعلق کارمزد به خدمات این سامانه سوالاتی بود که علیخانی در پاسخ به آنها گفت :"اطلاعات وارد شده در سامانه اکتیو سیستم با سازمان ثبت احوال تطبیق داده می شود اما امکان راستی آزمایی نداریم در صورتی که سازمان ثبت احوال این امکان را فراهم کند ما می توانیم به آنها وصل شویم.به طور کلی سامانه این امکان را دارد تا به هر سامانه خارجی دیگری متصل شود."
او در ادامه گفت :" در حال حاضر کارمزدی برای این سامانه در نظر گرفته نشده است اما چنانچه بانک تشخیص دهد که باید کارمزدی ایجاد شود این مورد لحاظ خواهد شد."
علیخانی در خصوص مزایای این سیستم گفت : " اگر تمامی اطلاعات مانند تسهیلات، سپرده ها ،ضامنین و .. را در یک انبار داده ذخیره کنیم در آن صورت می توان با تجزیه و تحلیل داده ها به دانشی دست یافت و گزارش گیری های مختلفی را انجام داد.از سوی دیگر سرعت و کیفیت انجام معاملات و رضایتمندی مشتریان افزایش می یابد ، یکپارچگی کامل میان امور و همچنین کاهش منطقی هزینه ها را نیز به دنبال خواهد داشت.
در مراسم رونمایی از سامانه جامع معاملات و تسهیلات که توسط شرکت داده ورزی سداد و با حضور مدیر عامل و هئیت مدیره بانک ملی و شرکت سداد برگزار شد نحوه عملکرد این سامانه بررسی و از سوی مدیران بانکی ملی پیشنهاداتی در خصوص بهبود و اصلاح نقایص این سامانه مطرح شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +    =  11