گزارشی از وام‌ بانکی برای توسعه کشاورزی

بخش کشاورزی به علت نقشی که در تامین امنیت غذایی و ایجاد اشتغال دارد از مسائل درجه اول کشور است و رفع خلاء های قانون گذاری در این بخش با همفکری مجلس و دولت و نگاه کلان و جامع نگر، زمینه ساز ارتقاء جایگاه کشاورزی و برطرف شدن مشکلات آن می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از تراز جملات فوق، سخنان رهبر معظم انقلاب در سال 1390 در دیدار اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس می باشد. همین جملات به نقش اساسی و جایگاه مهم کشاورزی در مسائل کلان کشور اشاره می کند. کشور ایران به دلیل وسعت جغرافیایی و دارا بودن آب وهوای چهار فصل موقعیت بسیار مناسبی در موضوع کشاورزی داراست.
در سال های ا‌خیر به خصوص با آغاز دهه 80 و افزایش فارغ التحصیلان رشته های مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صنعت کشاورزی کشور از روش های سنتی و کشاورز محوری فاصله گرفته و به سمت روش های علمی و مدرن و با مدیریت مهندسین کشاورزی حرکت کرده است. در این زمینه افزایش تعداد فارغ التحصیلان این رشته بدون فراهم آوردن زمینه های شغلی و…معضلی به نام بیکاری مهندسان کشاورزی را به دنبال داشته است. از آنجا که رشته کشاورزی دارای گرایشات مختلفی می باشد و به زمینه هایی همچون پرورش آبزیان، دامداری، پرورش زنبور عسل، علوفه و….نیز مرتبط می باشد دارای فعالیت ها و زمینه های شغلی بیشماری می باشد.
اگر چه در سال 91 معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی از استخدام 10 هزار ناظر محصولات کشاورزی و منابع طبیعی خبر داده بود اما به نظر می رسد در صورت استخدام این تعداد افراد با افزایش فارغ التحصیلان این رشته همچنان فارغ التحصیلان دانشگاهی بی کار در این رشته وجود دارند. در این راستا از سال ها قبل براین اساس یکی از الویت های بانک کشاورزی اعطای تسهیلات به فارغ التحصیلان رشته کشاورزی و ایجاد شغل های جدید و یا راه اندازی برخی از زمین های زراعی متروکه می باشد.
یکی از مزایای عضویت در سازمان نظام مهندسی کشاورزی برخورداری از الویت های بانک کشاورزی در اخذ تسهیلات بانکی، تهیه طرح های تسهیلاتی و کار گزاری بیمه محصولات کشاورزی است. بانک کشاورزی به طور اخص در حال حاضر به فعالیت های مرتبط با کشاورزی، خدمات کشاورزی، صنایع جانبی کشاورزی و…. تسهیلات اعطا می کند. در مورد چگونگی در یافت این تسهیلات توسط فارغ التحصیلان رشته کشاورزی باید گفت: وام پرداختی به طرح های کشاورزی برای فارغ التحصیلان تا سقف 50 میلیون تومان ضمانتی پرداخت می شود. تسهیلات وام ضمانتی به این معناست که خود طرح کشاورزی به عنوان وثیقه پذیرفته می شود و یا اینکه 50 میلیون تومان به صورت ضمانتی پرداخت می شود یعنی هر کس که در بخش کشاورزی معتبر باشد به عنوان ضامن پذیرفته می شود ضمن اینکه برای طرح های بزرگ ، ملی و… میزان رقم این وام ها افزایش پیدا می کند.
مدارک مورد نیاز که متقاضیان به هنگام درخواست تسهیلات باید به بانک ارائه نمایند عبارت است: 1)‌ مدارک شناسایی متقاضی مثل تصویر شناسنامه، کارت پایان خدمت و….2) مدارک مربوط به محل اجرای طرح مثل سند مالکیت رسمی، اجاره نامه رسمی و…. 3) مدارک مربوط به متعهد و وثیقه 4) مجوزهای مربوط به هر نوع فعالیت برحسب مورد از مرجع قانونی تعیین شده. ضمن اینکه فارغ التحصیلان این رشته برای دریافت هرگونه اطلاعات بیشتر در رابطه با مقررات و ضوابط پرداخت تسهیلات اعتباری از سوی بانک کشاورزی می توانند از طریق شماره تلفن 81301 از کارشناسان این بانک به صورت شبانه روزی سوالات خود را بپرسند.
 در کنار بانک کشاورزی از سال 86 صندوق مهر امام رضا(ع) با اعتبار 30 میلیارد تومانی در سطح کشور ارائه تسهیلات به فارغ التحصیلان کشاورزی را آغاز کرد وطی تفاهم نامه ای بین سازمان نظام مهندسی کشاورزی با صندوق مهر امام رضا قرار شد سازمان مذکور وظیفه ارائه مشاوره به اعضای سازمان و بررسی و احراز شرایط آنان جهت معرفی به صندوق را بر عهده بگیرد. طبق قوانین موجود حتی الامکان تسهیلات پرداختی به گیرندگان وام به صورت کالا و ابزار متناسب با نوع طرح پرداخت می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  ⁄  16  =