عراقچی: منتظر تغییر رویکرد طرف مقابل هستیم

دکتر «سید عباس عراقچی» عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: ما در طرف مقابل تغییر لحن را به سمت مثبت دیده ایم اما هنوز تغییر رویکرد را ندیده ایم و امیدواریم این تغییر رویکرد را در مذاکرات چهارشنبه ببینیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از  خبرنگاران اعزامی ایرنا به ژنو، معاون وزیر امور خارجه کشورمان سه شنبه شب در جمع خبرنگاران رسانه های داخلی تصریح کرد: در مذاکرات روز سه شنبه به طرف مقابل ثابت شد که رویکرد ایران ولی نه سیاست ما، تغییر کرده است.

وی افزود: با این حال منتظر و امیدواریم تا تغییر رویکرد آنان را نیز شاهد باشیم و قضاوت زود هنگام نمی کنیم .

*** سطح غنی سازی و اجرای پروتکل الحاقی

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سطح غنی سازی و پروتکل الحاقی در طرح پیشنهادی جدید ایران وجود دارد؟ گفت: هیچ کدام از این موضوعات در گام اول وجود ندارد ولی بخشی از گام پایانی ما است .

*** به تمامی سوالات 1+5 در دور دوم مذاکرات پاسخ دادیم

معاون وزیر امور خارجه درباره دور دوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: در جلسه بعدازظهر سه شنبه وارد بحث های ریز مربوط به طرح ایران شدیم؛ من و همکارانم توضیحات مفصلی دربار طرح دادیم.
عراقچی با بیان اینکه طرف مقابل سوالات بسیاری در این جلسه داشت، افزود که به تمامی این سوالات پاسخ داده شد.
معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد که شکل مذاکرات بسیار جدی و واقعی بود و با روحیه حل مشکلات انجام می شد و هر دو طرف از این موضوع راضی بودند.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تصریح کرد که طرف مقابل از اینکه سوالات به صورت جزیی مطرح می شد و پاسخ آن را می گرفتند، تشکر و قدردانی کردند.

*** بررسی گام های ایران در مذاکرات روز اول و گام های طرف مقابل در روز دوم مذاکرات

عراقچی درباره اینکه در مذاکرات پیشرفت داشته ایم یا نه؟ گفت: هنوز زود است که در این رابطه اظهار نظر کنیم و در مذاکرات چهارشنبه است که می توانیم قضاوت داشته باشیم؛ در مذاکرات  درباره گام هایی که ما باید برداریم صحبت کردیم و فردا درباره گام هایی که آنها باید بردارند، صحبت خواهیم کرد.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اظهار داشت: اگر احساس کنیم که در این دو بخش تعادل و توازن وجود دارد و می توانیم گام های معادل و متوازن برداریم، می توانیم بگوییم که مذاکرات خوب پیش رفته است.

*** ظریف و اشتون مروری بر مباحث مطرح شده داشتند

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه درباره ملاقات دو جانبه دکتر ظریف با خانم اشتون گفت: در این دیدار مروری بر مباحث مطرح شده داشتیم.

*** دیدار تخت روانچی و سایمون گس درباره روابط دو جانبه و حل برخی مشکلات

عضو تیم مذاکره کننده کشورمان با گروه 1+5 از دیدار نماینده دولت انگلیس با معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان در صبح چهارشنبه خبر داد و افزود: در ملاقات با انگلیسی ها درباره روابط دو جانبه و حل برخی از مشکلات نیز گفت و گو خواهد شد.

*** درخواست 1+5 برای به تعویق انداختن ساعت مذاکرات روز چهارشنبه

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه طرف مقابل انتظار جدیت مباحث را نداشت، گفت: طرف مقابل درخواست کرد جلسه فردا با تاخیر برگزار شود تا بتوانند خود را برای آن آماده کنند و به همین دلیل مذاکرات به جای ساعت 9 صبح، ساعت 11 به وقت محلی ژنو برگزار خواهد شد.
وی تاکید کرد : کار در مذاکرات جدی و فضای آن مثبت بود و هر دو طرف سعی می کردند تا از مباحث جنجالی خودداری کنند.

*** بدنبال راه حل های جدید برای خطوط قرمز هستیم

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره خطوط قرمز ایران گفت: سعی داریم برای همه خطوط قرمز کشورمان راه حل های جدیدی پیشنهاد دهیم تا نگرانی های منطقی طرف مقابل رفع شود؛ به عنوان نمونه اگر خروج مواد هسته ای از کشور یکی از خطوط قرمز ماست، سعی می کنیم از طرق دیگر این موضوع را رفع کنیم.
وی تصریح کرد: طرف مقابل اگر انتظار اقدام اعتمادساز دارد باید خود نیز دست به اقدامات اعتمادساز بزند؛ چه آنها حق غنی سازی ما را به رسمیت بشناسند و چه نشناسند ما این حق را داریم ولی به رسمیت شناختن این حق از سوی آنها و لغو تحریم ها اقدامی اعتمادساز محسوب می شود.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان افزود: گروه 1+5 کار بسیار سختی پیش روی دارند تا به موضعی واحد در مذاکرات برسند.

*** مذاکره با آمریکایی ها در چارچوب 1+5 و موضوع هسته ای است

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا کارشناسان تحریم و اقتصاد آمریکا نیز در ترکیب هیات معاونان وزیران امور خارجه ایران و آمریکا حضور داشتند یا نه؟ گفت: تمامی هیات آمریکایی در این مذاکرات نبودند بلکه بخشی از آنها در ملاقات روز سه شنبه حضور داشتند.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا در این ملاقات درباره روابط دو جانبه نیز بحثی به میان آمد؟ اظهار داشت: ما با آمریکایی ها اصلا بحث روابط دوجانبه را نداریم و روابط دو جانبه در دستور کار ما نیست.
عراقچی درباره حضور مدیر اجرایی تحریم های ایران در هیات آمریکایی در مذاکرات ژنو افزود: در جلسه بعد از ظهر این کارشناسان صحبتی نکردند و امیدواریم که در جلسه فردا حضور داشته باشند.
عضو تیم مذاکره کننده درباره اینکه چرا کارشناس تحریم آمریکایی در نشست صبح حضور نداشت، گفت: فکر می کنم این موضوع به دلیل کمبود جا در محل مذاکرات بود.

*** پیشنهاد ایران هنوز بسته نیست

عراقچی با بیان اینکه پیشنهاد ایران هنوز طرح است و بسته نیست، گفت: طرح ما محرمانه است و بر محرمانه بودن و محرمانه ماندن آن تاکید داریم؛ کلیاتی از طرح را برای رسانه ها اعلام کرده ایم اما اصل طرح محرمانه است.
وی رویکرد ایران را رسیدن به نتیجه برد- برد عنوان کرد و اظهار داشت: ما بدنبال یک بازی برد – برد به گونه ای هستیم که هر دو طرف در آن برنده شوند ولی برنده شدن به دلیل امتیاز دادن هیچ طرفی نباشد و هر دو طرف احساس کنند که برنده هستند.
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه دو گام اول و پایانی بسیار مهم هستند، افزود: امیدواریم تا با برداشته شدن گام اول طرح پیشنهادی جدید ایران، فضا از تقابل به تعامل تغییر پیدا کند.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در عین حال خاطرنشان کرد که گام آخر «پایان بازی» را مشخص می سازد و ایران تاکید دارد که باید درباره اهداف مذاکرات، گام اول و گام پایانی با هم تصمیم گیری شود.

*** اظهارات مایکل مان ناامید کننده بوده است

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مبنی بر اینکه توپ در زمین ایران است و ایران باید گام های اولیه را بردارد، گفت : اگر این اظهارات بعد از برگزاری نشست بعد از ظهر صورت گرفته باشد، ناامید کننده است.

*** توضیحات عراقچی درباره دیدار با مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه ژاپن

معاون وزیر امور خارجه درباره دیدارش با مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه ژاپن که شامگاه سه شنبه در محل اقامت نماینده دائم کشورمان نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد انجام شد، نیز گفت: آقای میاگاوا به درخواست خود برای دیدار با بنده آمد و درباره سفر آتی وزیر امور خارجه ژاپن به تهران صحبت کرد که این سفر در تاریخ نهم نوامبر صورت خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه در این ملاقات درباره برخی روابط بانکی و نفتی نیز صحبت شد، تصریح کرد: در این دیدار تبادل نظری صورت گرفت؛ روابط دو کشور دوستانه و نزدیک است و تبادل نظر و مشورت های سیاسی همواره در سطح معاون وزیر خارجه و مدیران کل وجود دارد.

*** هیچ چیز بعید نیست!

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ،یا امکان دارد بار دیگر دکتر ظریف با خانم اشتون دیدار کنند، گفت: هنور درخواستی در این خصوص وجود نداشته است اما هیچ چیز بعید نیست و ممکن است خانم اشتون صبح چهارشنبه بخواهد با آقای ظریف ملاقات کند.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

37  −    =  28