نعمت‌زاده: شبنم را کلاً حذف کردیم چون اقدامی بیهوده بود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه گمرک و واردکنندگان مخالف طرح شبنم بودند، گفت: این طرح برای تمام کالاها لغو شد چون اقدامی بیهوده است و به قاچاق رسمیت می بخشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم  محمدرضا نعمت‌زاده در نخستین نشست مطبوعاتی خود پس از گذشت 60 روز از شروع دولت یازدهم، در جریان پرسش و پاسخ خبرنگاران درمورد قیمت خودرو اظهار داشت: اطلاعات و‌آمار وزارت صنعت و سازمان حمایت نشان می‌دهد قیمت‌هایی که در سال 90 محاسبه شده براساس ارز مبادله‌ای بود و کف قیمت است بنابراین با توجه به اینکه تولید با ارز آزاد در حال انجام است کاهش قیمتی در خودرو نخواهیم داشت و از خودروسازان درخواست کرده‌ایم با همین قیمت‌های فعلی تا پایان سال ادامه دهند.

وی ادامه داد: در برخی از مواقع ممکن است برخی خودروهای خاص قیمت‌ آنها با محاسبه ارز آزاد اندکی افزایش داشته باشد ولی از آنها درخواست کرده‌ایم منافع خود را کاهش دهند و با همین قیمت‌ها خودروهای خود را به فروش برسانند. البته این وضعیت مربوط به خودروهای که تولید نمی‌شود و یا تولید آنها اندک است نیست زیرا باید وضعیت چنین خودروهایی را بررسی کنیم و در صورت وجود مشکل در تولید نتیجه‌گیری لازم را برای قیمت آنها انجام دهیم.

سینکی زاده معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت نیز در مورد قیمت‌گذاری خودرو در این نشست تاکید کرد: در کشور 3 نوع کالای عمومی، انحصاری و رقابتی وجود دارد که کالاهای عمومی باید شخصاً قیمت‌گذاری آن انجام شود و کالاهای انحصاری نیز به کالاهایی گفته می‌شود که دو یا سه بنگاه بتواند با توجه به عرضه و تقاضا در قیمت‌گذاری آن کالا مداخله کنند در این شرایط لازم است دولت دخالت کند و در نهایت کالاهای رقابتی کالاهایی هستند که براساس منطق اقتصادی قیمت‌گذاری می‌شوند و نباید قیمت‌گذاری دستوری روی آنها انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: شورای اقتصاد طی مصوبه‌ای خودرو را در دو سال گذشته یک کالا انحصاری اعلام کرد و بر این اساس باید قیمت گذاری می‌شد و شورای رقابت متولی انجام این کار شد. اما ما معتقدیم هر زمان کالایی که صادرات آن آزاد و تعرفه آن در سطح منطقی قرار داشته باشد یک کالای رقابتی است و نباید به صورت دستوری قیمت‌گذاری شود.بنابراین  همانطور که وزیر صنعت اعلام کرد از شورای اقتصاد درخواست کرده‌ایم که مصوبه دو سال گذشته خود را بررسی و تجدیدنظر کند و در صورت انجام این کار قیمت خودرو توسط بازار تعیین می‌شود.

وزیر صنعت در ادامه با بیان اینکه تعرفه خودروهای عمومی افزایش پیدا نمی‌کند، بیان کرد : تعرفه خودروهای لوکس که حجم موتور آنها پر مصرف است ( 2500 سی‌سی به بالا ) افزایش خواهد یافت. البته تعرفه خودروهای دیزلی و برقی کاهش پیدا می‌کند.

نعمت‌زاده با بیان اینکه خودروهای 2500 سی‌سی جزو گروه 9 اولویت‌بندی بوده و در 5 ماه نخست سال جاری 18 هزار دستگاه ترخیص و وارد کشور شده است،گفت:  خودروهای بالای 2500 سی‌سی جزو اولویت‌های گروه 10 بوده‌اند که وضعیت آنها با توجه به تصمیم‌گیری که برای این گروه کالایی اتخاذ شده مشخص است. 

* وزارت صنعت با 7 معاونت به کار خود ادامه می‌دهد

نعمت‌زاده در پاسخ به این سوال که شنیده می‌شود قرار است زیرمجموعه‌های وزارت صنعت با یکدیگر ادغام شوند گفت: طبیعی است که بنا به نیاز تغییرات مختصری انجام شود که در جهت کوچک کردن دستگاه ها است ولی وزارت صنعت با 7 معاونت فعلی تصویب شده و به دنبال کم کردن آن نیستیم.

وی در مورد لایحه حمایت از تولید خاطر نشان کرد: این لایحه مدتی پیش در مجلس به تصویب نرسید و در حال حاضر کمیسیون صنایع و کمیسیون ویژه حمایت از تولید به دنبال این است که با اصلاحاتی در لایحه مجدد آنرا به مجلس تقدیم کند.

* جایگزینی برای کدشبنم لازم نیست

وزیر صنعت در مورد کد شبنم و حذف آن اظهار داشت: با توجه به اینکه کالاهای زیادی در گمرک وجود داشت بحث این بود که هرچه سریعتر آنها ترخیص شوند بنابراین نیازی نبود برای ترخیص آنها محدودیت‌هایی در ثبت سفارش وجود داشته باشد بنابراین اعلام کردیم که کد شبنم لغو شود و در نهایت این کار انجام شد تا دیگر برای ثبت سفارش کلیه کالاها نیازی به کدشبنم نباشد. البته حذف کد شبنم به درخواست گمرک و به دلیل برخی مشکلاتی که برای آنها و واردکنندگان ایجاد کرده بود انجام شد.

وی ادامه داد: جایگزینی برای کدشبنم وجود ندارد و این کد تنها یک روش برای رسمیت بخشیدن به کالاهای قاچاق بود و یک اقدام بیهوده، بنابراین بررسی کردیم و در نهایت لغو شد. سه نوع اقدام در کشور وجود دارد که نیازی به کد شبنم نیست. نخست شماره اچ اس دوم تعرفه‌ها و در نهایت شماره آی‌سیک که یک نماد جهانی است در کشور وجود دارد بنابراین نه نیازی به کد شبنم است و نه اینکه بخواهیم جایگزینی برای آن انتخاب کنیم. 

به گفته وی، حذف کد شبنم به دلیل حذف برخی منافع مالی نبوده و تنها برای منافع تجاری، واردکننده و صادرکننده این اقدام را انجام داده‌ایم.

*مصوبه 34 بندی دولت مهمترین اقدام برای رفع موانع تولید بود

وزیر صنعت در مورد برنامه مشخص این وزارتخانه برای تولید و رفع موانع آن خاطر نشان کرد: اگر در صنعت موانعی وجود دارد نخست لازم است این موانع برطرف شود زیرا بسیاری از آنها به تحریم و ارز ربطی ندارند و به راحتی قابل اصلاح است. بنابراین همه این موارد را به رئیس جمهور ارائه کردیم و با توجه به کمیته‌ای که تشکیل شد در نهایت یک مصوبه 34 بندی به تصویب رسید که در حال حاضر در حال انجام است.

نعمت‌زاده با بیان اینکه بخشی از این مصوبه مربوط به گمرک بود که زودتر از سایر نهادها کار خود را شروع کرد گفت: بانک‌ها نیز با کمی تاخیر در حال انجام این کار هستند و در مورد دو بندی که مربوط به گمرک بود مجلس نظراتی را اعلام کرد که قرار است بررسی شود و اگر مشکلی نبود مجدد همین دو بندی که دولت پیشنهاد داده اجرا می‌شود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

73  −  72  =