پیش بینی آینده بازار مسکن

نوسان قیمت ها در بازار مسکن ارتباط مستقیمی به نرخ تورم عمومی دارد. پس از کاهش حباب در بازار مسکن از مهرماه گذشته اینک برخی از تحلیل گران در این بازار تداوم کاهش قیمت ها را منوط به کاهش بیش از این سطح عمومی قیمت ها می دانند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،حالا بر اساس جدیدترین اعلام مرکز آمار نرخ تورم شهری در 12ماه منتهی به مهر92 نسبت به دوره مشابه سال قبل 36.2 درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه 1392 (36) افزایش یافته، ولی نشان دهنده کند شدن روند افزایش نرخ تورم است.
دکتر مهدی سلطان محمدی کارشناس بخش مسکن در این رابطه در گفتگو با فرارو گفت: «بر اساس آمار نرخ مسکن همواره با میزان سطح عمومی قیمت ها در ارتباط بوده است. کاهش ارزش پول ملی موجب افزایش قیمت اسمی کالاها متناسب با نرخ تورم می شود.»
دکتر سلطان محمدی اضافه کرد: «این تغییرات اما همیشه هم سو نیستند و هر کالایی نوسانات خاص خود را دارد. بازار مسکن هم می تواند جدای از پارامترهایی نظیر عرضه و تقاضا و نرخ تورم حرکتی مستقل داشته باشد. مثلا در دهه 50 و سال 86 گذشته قیمت مسکن بیش از تورم موجود رشد کرد و از ابتدای امسال قیمت مسکن علیرغم نرخ افزایشی تورم روند رو به کاهشی داشته است.»
این کارشناس بخش مسکن گفت: «خوشبختانه در چرخه قیمت مسکن اکنون در انتهای روند افزایشی آن هستیم و پیش بینی می شود تا دو سه سال آتی با افزایش در قیمت حقیقی مسکن روبرو نباشیم. البته قیمت اسمی مسکن تا حدود زیادی متاثر از تورم است. بنابراین با کاهش نرخ تورم، روند افزایشی قیمت مسکن نیز تعدیل خواهد شد.»
وی تاکید کرد: «البته این موضوع به این بستگی دارد که سیاست های مهار تورم از سوی دولت تا چه اندازه موثر واقع شود. به نظر می رسد که سیاست های دولت رفته رفته تاثیر خود را بر کاهش رشد تورم نشان دهد. بنابراین افزایش قیمت مسکن از ناحیه تورم شانس زیادی ندارد. علاوه بر این ما چرخه افزایشی قیمت مسکن را نیز پشت سر گذاشته ایم که این موضوع هم احتمال افزایش قیمت مسکن را منتفی می کند.»
سلطان محمدی در پایان یادآور شد: «در سال گذشته نرخ تورم در بازار مسکن به دلیل افزایش درآمد سرانه ملی از سطح عمومی قیمت ها فراتر رفت اما همانطور که قبلا هم پیش بینی کرده ام میزان رشد قیمت مسکن در سال جاری کمتر از نرخ تورم خواهد بود. این پیش بینی در چند ماه اخیر محقق شده است اما نرخ مسکن در دراز مدت با نرخ تورم انطباق خواهد یافت.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

61  −  53  =