احتمال بروز شوری آب در برخی مناطق

قائم مقام وزیر نیرو با اسفبار دانستن منابع زیرزمینی آبی کشور گفت: کمیت و کیفیت آب به عنوان دو فاکتور مهم است که متاسفانه در حال تغییر بوده و این تغییرات افزایش شوری را نیز به دنبال خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از  مهر، ستار محمودی گفت: وضعیت خشکسالی کشور واقعیتی است که باید آن را پذیرفت و برای کشوری با این وضعیت خاص آب و هوایی باید برنامه ریزی خاصی نیز تدوین شود. قائم مقام وزیر نیرو اظهارداشت: امروزه معضل کمبود آب نه تنها ایران بلکه اکثر کشورهای جهان را به خود مشغول کرده است.

محمودی تصریح کرد: در 44 سال گذشته کمترین میانگین بارش را داشتیم و این امر باعث شد تا با محدودیت های منابع آبی مواجه شویم. وی با بیان اینکه آب از درجه اهمیت ویژه ای در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، بهداشتی و شرب برخوردار است، به خشکسالی و پدیده کمبود آب در کشور اشاره کرد و افزود: امروزه معضل کمبود آب نه تنها در ایران بلکه اکثر کشورهای جهان را به خود مشغول کرده است.

قائم مقام وزیر نیرو فلسفه سدسازی در دنیا را بر مبنای ذخیره آب برای مدیریت بهتر مصارف آب دانست و ادامه داد: فلسفه پدید آمدن سدها بر این منوال بوده که در فصل باران بتوان آب را ذخیره نمود و برای فصولی که با کمبود آب مواجه هستیم از آن استفاده کرد تا با این مدیریت مصرف بتوان ضمن کمک شایانی که به بخش های مختلف آب از جمله کشاورزی و شرب نمود، از بحران کمبود آب نیز به سلامت عبور کرد.

محمودی با بیان اینکه دولت و ملت از هم جدا نیستند و دارایی دولت، دارایی ملت است از مصرف کنندگان به خصوص کشاورزان خواست تا برای برون رفت از مشکل کمبود آب با دولت همکاری داشته باشند.

وی تاکید کرد: وضعیت آب کشور سال به سال در شرف نقصان و کاهش است و در این بین وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و مصرف کننده هیچکدام به تنهایی مقصر نیستند بلکه هر سه دارای وظایفی هستند که باید به درستی به آنها عمل کنند تا سطح آب سفره های زیرزمینی بحرانی تر نشود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: اگر متقاضی بگوید از سهم من کم نکنید یا جلوی چاه غیرمجاز مرا نگیرید و در مصرف خود نیز مدیریت نداشته باشد و به فکر اصلاح اشتباه خود نباشد، وضعیت اسفبار سفره های آب زیرزمینی روز به روز بدتر خواهد شد لذا تولید کننده، مجری، متقاضی و مصرف کننده باید با هم هماهنگ باشند و با همکاری هم کار را به جلو ببرند.

قائم مقام وزیر نیرو گفت: به خاطر ناهماهنگی های گذشته و عدم همکاری دولت و مصرف کنندگان در طول برنامه چهارم مجبور شده ایم برای چاه های کشاورزان 3500 مورد جابجایی داشته باشیم که هم فشار بر کشاورزان و هم فشار بر منابع آب خواهد آمد.

وی ادامه داد: وقتی برای 20 هزار حلقه چاه 827 کیلومتر کف شکنی انجام می شود یعنی برای هر حلقه چاه 42 متر هزینه ای برای دولت در پی دارد که سرمایه این هزینه از مجموعه ملی تامین می شود.

محمودی از کمیت و کیفیت آب به عنوان دو فاکتور مهم نام برد که متاسفانه در حال تغییر است و این تغییرات افزایش شوری را نیز به دنبال دارد. وی سپس در بحث انتقال حوزه های آبی، با اشاره به اینکه شرایط کشور با وضعیت موجود کشاورزی و توپوگرافی منطقه باعث شده تا منابع آبی در مکان های مرتفع و محل های مصرف عمدتا در مناطق مسطح قرار گیرد گفت: در چنین شرایطی طبیعی است که در بعضی مناطق انتقال هایی انجام گیرد اما انتقال آب آخرین راهکار وزارت نیرو است و قبل از آن می توان گزینه های دیگری را در نظر گرفت.

وی افزود: تامین آب از منابع محلی، کیفیت آب، جلو گیری از شوری و مدیریت مصرف بسیار مهم هستند که باید قبل از انتقال حوضه های آبی مدنظر قرار گیرند. این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر اصل مدیریت مصرف که یک بخش آن دولت و بخش دیگر آن مردم یا مصرف کنندگان هستند تصریح کرد: دولت از سرمایه مردم، درآمد مردم و منابع مردم برای خدمت به مردم استفاده می کند و در این خصوص وظایفی دارد که باید انجام بدهد.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه دولت برای منابع آبی و مصارف آن باید ساختار و برنامه داشته باشد افزود: سیاست های کلی آب تنظیم شده و به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده و در برنامه پنج ساله پنجم برنامه هایی نظیر قانون توزیع عادلانه آب، قانون تشکیل شرکت های مدیریت آب شهری و موارد اینچنینی که باعث جبران کمبودها خواهد شد دیده شده و هم اکنون نیز در حال بررسی قانون جامع آب هستیم و در این راه کارشناسانی از وزارت جهاد کشاورزی و دیگر وزارتخانه ها و سازمان ها ما را یاری خواهند کرد.

محمودی اضافه کرد: در بخش آب شرب، نظارت، مطالعات، فناوری و آموزش و پشتیبانی و بحث تعرفه ها در حیطه دولت است و بحث مدیریت مصرف و در برخی مواقع حفظ منابع آب های سطحی به عهده کشاورزان و مصرف کنندگان است.

وی بیان داشت: با رعایت نکردن برخی موارد باعث خواهیم شد سطح آب سفره های زیرزمینی پایین تر برود، آب های سطحی به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شوند و هزینه هایی همچون کف شکنی و انتقال آب برای دولت و کشاورزان داشته باشد؛ لذا برای جلوگیری از چنین اتفاقی ‌دولت باید سرمایه گزاری کند و با استفاده از وجوه اداره شده، سیستم های آبیاری شبکه تحت فشار و الگوی مصرف مسیر را تغییر دهیم تا شرایط بهتری حادث شود.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه، برنامه ریزی برای آب های زیرزمینی، تغذیه مصنوعی، استفاده دوباره از آب های مصرف شده و همچنین استفاده از آب مجازی در حیطه دولت بوده و وزارت نیرو نیز بیش از گذشته باید از سیستم های اندازه گیری مناسب استفاده کند گفت: با بهره برداری، برخورداری و پشتیبانی از منابع دولت و همچنین همکاری، همراهی و ایجاد تشکل های آب بران و بهره وران تلاش می کنیم تا در بحث منابع آب زیر زمینی از تشکل آب بران و در منابع آب سطحی از تشکل بهره وران نهایت استفاده را ببریم تا بتوانیم کشور را در این شرایط حساس با مدیریت صحیح از چالش کم آبی برهانیم.

محمودی با بیان اینکه وزارت نیرو آمادگی هرگونه همکاری با خانه کشاورز و وزارت جهاد کشاورزی را دارد افزود: وزارت نیرو آمادگی دارد تا چنانچه نیاز باشد ترتیبی اتخاذ نماید تا اختیارات بیشتری را محول کند و همگی به این نتیجه برسیم که جز توان لایزال ملی و توان تفکر و انگیزه بالا و توانمندی دانش و عملیاتی NGO های بخش کشاورزی راه قوی تری برای مدیریت بخش آب و خاک کشاورزی وجود ندارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  8  =  2