راهکار جدید برای اشتغال جوانان بیکار

روزنامه تهران امروز: همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره تشدید روند بیکاری در کشور وزارت کار جریمه‌های بسیار سنگینی را برای کارفرمایانی که نیروی کار خارجی بدون مجوز به کار می‌گیرند، وضع کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،جریمه روزانه 55 هزار تومانی کارفرمایان در ازای به‌کارگیری هر تبعه خارجی غیرمجاز، آخرین قانونی است که وزارت کار در این خصوص وضع کرده است. اما اینکه چرا با وجود وضع چنین قوانینی در کشور همچنان با معضلات به‌کارگیری نیروهای خارجی مواجه هستیم جای بسی تامل است.

 اواخر سال 90 وزارت کار ممنوعیت به کارگیری نیروی کار خارجی را وضع کرد اما با این حال کارگران خارجی همچنان در مشاغل مختلف بر سر کار هستند. یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با مثبت خواندن قانون وزارت کار جریمه‌های سنگین را فقط برای کارفرمایان دانسته ومعتقد است که کارگر نباید جریمه شود و کارفرمایان را باید مخاطب اصلی قرار داد.

مهدی عیسی‌زاده گفت: «‌با توجه به اینکه تعداد بیکاران در کشور فراوان است پرواضح است که نباید از نیروی کار خارجی استفاده کنیم اما به اعتقاد من ایرانی‌ها آنچنان هم هر شغلی را نمی‌پذیرند و کارفرمایان مجبور به استخدام نیروهای خارجی می‌شوند.»

عیسی‌زاده افزود: به این دلیل که کارگران خارجی بخصوص افغانستانی‌ها هم ارزان و هم در دسترس هستند به همین دلیل کارفرمایان به سهولت آنها را به‌کار می‌گیرند.اما متاسفانه هنوز قانون خاصی برای این نیروهای مفید خارجی وجود ندارد و هیچ سرو سامان نخواهند گرفت.

ثبت 300 هزار کارت کار

«اگر کارفرمایان می‌خواهند از نیروی کار خارجی استفاده کنند این موضوع منوط به این است که آنها کارت کار داشته باشند و اگر کارفرمایان خاطی به توصیه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توجه نکنند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.» امور مربوط به مشاغل اتباع بیگانه برعهده وزارت کار است.قائم‌مقام وزیر کار در امور بین‌الملل روزگذشته بعد از اعلام خبر جریمه 55 هزار تومانی کارفرمایان در ازای به کارگیری اتباع غیرمجاز از صدور 300 هزار کارت کار اتباع خارجی برای امسال خبر داد. به گفته محمدتقی حسینی، این کارت‌ها نشان‌دهنده این است که این افراد کجا و در چه مشاغلی فعالیت دارند.هدف اصلی وزارتخانه صیانت از نیروی کار داخلی و در مرحله بعدی ساماندهی نیروی کار خارجی است.

حسینی در گفت‌وگو با تسنیم،با اشاره به اینکه امور مربوط به اشتغال اتباع بیگانه برعهده وزارت کار است، گفت: در ایران با توجه به اینکه تنوع زیستی، آب و هوایی و شغلی وجود دارد نیروی کار خارجی در برخی از مشاغل از سوی کارفرمایان به کار گرفته می‌شود.

به گفته قائم‌مقام وزیر کار در امور بین‌الملل، طرح ساماندهی اشتغال اتباع بیگانه از سوی چندین وزارتخانه دنبال می‌شود که دراین مسیر وزارت کار یکی از متولیان اصلی این طرح است. حسینی با بیان اینکه استفاده از نیروی کارخارجی روند فزونی داشته است گفت:در راستای اجرای اصل 44قانون‌اساسی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخشی از خدمات خود در زمینه امور اشتغال اتباع خارجی در استان‌ها را به دفاتر کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی واگذار می‌کند.

وی با اشاره به نحوه اجرای این طرح و تاسیس مراکز مذکور افزود: در این طرح اتباع خارجی بالای 18سال که دارای مجوز اقامت قانونی هستند، می‌توانند جهت ثبت‌نام و دریافت کارت اشتغال با مراجعه به آدرس‌های این مراکز که در سایت اداره کل تعاون،کار ورفاه اجتماعی هر استان موجود است، نسبت به صدور یا تمدید کارت کار خود اقدام کنند بدون آنکه نیازی به مراجعه حضوری آنها به ادارات تعاون،کار ورفاه اجتماعی استان باشد.

اجرای ممنوعیت به‌کارگیری نیروی کار خارجی راهکاری برای اشتغا‌لزایی جوانان

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به‌وضعیت بحرانی کمبود شغل برای جوانان و به‌کار گرفتن نیروی خارجی ارزان، اجرای ممنوعیت به‌کارگیری نیروی کار خارجی را راهکاری اساسی برای اشتغالزایی جوانان بیان کرد. هادی مقدسی در گفت‌وگویی با خانه ملت، گفت:‌ با توجه به‌وجود مشکل بیکاری برای قشر جوان، به‌کار گماردن کارگران خارجی به‌جای نیروی ایرانی بی‌منطق بوده و با اجرای ممنوعیت به‌کارگیری نیروی کار خارجی می‌توان با این مشکل مقابله کرد.نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم‌اکنون در کشور شاهد به‌کارگیری نیروی خارجی در آمار بیش از 2میلیون نفر هستیم و این در حالی است که دولت یکی از برنامه‌های خود را به ایجاد 5/ 2 میلیون شغل اختصاص داده است.

وی ادامه داد: علت اصلی این مسئله به ضعف در وظایف وزارت کار و وزارت امور خارجه برمی‌گردد که با اجرای نادرست وظایف خود، به‌ورود و استفاده از اتباع خارجی کمک می‌کند. به گفته مقدسی در حالی که کشور دارای نیروی متخصص به تعداد کافی است اما بدون توجه به حضور آنها، استفاده از نیروی ارزان و ناکارآمد را ترجیح می‌دهد. نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ بی‌قاعدگی برای قانون ورود اتباع خارجی و استفاده از آنها بدون توجه به مدارک قانونی اقامت و مجوز اشتغال آنها، از مسائلی است که در سال‌های اخیر بسیار مشاهده شده و خواستار ساماندهی قانونی مناسبی برای آن هستیم.

وی گفت: ورود حتی یک نفر از اتباع بیگانه به شکل غیرقانونی به کشور هم حاکی از ضعف قانونی و اجرایی وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت امور خارجه است و کمیسیون اجتماعی دنبال تشکیل جلسه‌ای برای رفع این نواقص خواهد بود.

نماینده مردم بروجرد به نقش کارفرمایان در جذب این افراد اشاره کرد و یادآور شد:‌ کارفرما را در جذب اتباع بیگانه نمی‌توان به عنوان مقصر اصلی دانست و وزارت امور خارجه باید در وهله اول اقدام به اخذ قانونی برای ورود این افراد به کشور کند تا جمعیت رو به افزایش آنها، متوقف شود. وی گفت:‌ همچنین اتباع خارجی با حضور در کشور به‌جای ورود به مشاغل آبرومند، به مشاغلی مانند تکدی‌گری گرایش پیدا می‌کنند که ضمن ارائه تصویری ناشایست از جمهوری اسلامی ایران، باعث بهره‌برداری سیاسی و اجتماعی کشورهای بیگانه از این موضوع می‌شود. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: مجلس با استفاده از نقش نظارتی و قانونی خود باید وارد عمل شده و با زیر سوال بردن وزارت کار و وزارت امور خارجه، آنها را وادار به تبیین قانونی جامع کند تا بیش از این حقوق جوانان متخصص کشور ضایع نشود.

علل افزایش مهاجران

همواره واژه نیروی کار خارجی، ‌مهاجران افغانستانی را به یادمان می‌آورد. همچنین این کارگران به‌دلیل درخواست حقوق کمتر و در عوض کار بهتر، در اولویت هستند.75درصد ساختمان‌سازی کشور در دست نیروی کار خارجی به‌ویژه افغانستانی‌هاست.

اما از طرفی حضور اتباع خارجی غیرمجاز در کشورمان تنها به کشورهای همسایه عراق و افغانستان و پاکستان محدود نمی‌شود و کشورهای آذربایجان، بنگلادش و ترکیه را هم دربرمی‌گیرد. در سال‌های اخیر مهاجرت بی‌رویه اتباع کشورهای خارجی به‌ویژه افغانستان، پاکستان وعراق از همه چشمگیرتر بوده و در کنارش مشکلات عدیده‌ای را با خود به ارمغان می‌آورد.

یک کارشناس اجتماعی معتقد است: ضعف قوانین موجود در کشور در این خصوص و بی‌تدبیری برخی مسئولان باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای در این حوزه شده است. به گفته «کاظم علی نژاد» وزارت کار باید بازنگری کلی در قوانین مربوط به اتباع بیگانه و به کارگیری شان داشته باشد. وی در رابطه با افزایش مهاجران به ایران می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد که ایران با چنین رویه‌ای مستعد مهاجرپذیری از کشورهای خارجی باشد و شاید وجود مرزهای گسترده آبی و خاکی با کشورهای همسایه، ارزان بودن نیروی کار خارجی و سوءاستفاده برخی کارفرمایان در جایگزینی اتباع بیگانه به‌جای نیروهای جوان جویای کار و فارغ‌التحصیلان از مهم‌ترین علل افزایش حضور مهاجرین خارجی در کشورمان به شمار آید.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  5  =  35