تغییر محدود قیمت سکه، ثبات در بازار ارز

قیمت سکه طرح جدید دیروز مجددا افزایش محدودی داشت. افزایش نرخ سکه برای دومین روز، در حالی که چند هفته‌ای بود، مسیر نزولی را می‌پیمود، امیدواری‌ها در بازار طلا را، ولو به مقدار اندک افزایش داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد روز گذشته، بازارهای جهانی تعطیل بودند و بر همین مبنا قیمت طلای جهانی تغییری نکرد، بر این اساس افزایش مستقل قیمت سکه طرح جدید و طلای 18 عیار تحلیل‌های تازه‌ای را برای بازار طلای داخلی به همراه آورد. بر این اساس سه دیدگاه متفاوت به وجود آمد که دو تا از آنها به‌گونه‌ای در مقابل هم قرار می‌گیرند. دیدگاه اول که از آن می‌توان به عنوان رویکرد خنثی یادکرد، حاکی از آن است که تغییراتی تا این حد محدود نباید مهم تلقی شوند و به فرآیند عرضه و تقاضای روز که بر اساس فاکتورهایی بسیار متغیر و متنوع تنظیم می‌شوند، مربوط است. صرافان در توضیح این نوسانات جزئی، متغیرهای درونی بازار را تاثیرگذار دانسته و ارجاع به عوامل بیرونی را منطقی نمی‌دانند. عمده صرافان در این رویکرد همراه هستند و معتقدند کارشناسانی که به دنبال هر تغییر جزئی به دنبال عاملی معنا‌دار در بیرون می‌گردند تا پدیده مورد نظر را توجیه کرده و تغییرات را تابع فرمول‌هایی کاملا واضح جلوه دهند، دید درستی از بازار ندارند و بازار و متغیرهای درونی‌اش را خیلی ساده می‌بینند. دو رویکرد دیگر از جهاتی در مقابل هم قرار می‌گیرند. عده‌ای معتقدند: تغییر قیمت طلای جهانی در آخرین روز کاری‌اش مثبت بود و بازار داخلی، دیروز هنوز در حال پاسخ دادن به آن افزایش قیمت بوده است. دید این گروه در حالت افراطی‌اش حکایت از آن دارد که سکه کاملا تابع طلای جهانی است و متناسب با آخرین علامتی که تغییرات نرخ اونس به آن داده است، حرکت می‌کند. در مقابل این گروه، گروه دیگری قرار دارند که افزایش قیمت طلا را به تمایل بازار داخلی ربط می‌دهند و معتقدند این افزایش نشان می‌دهد که سکه تمایل دارد حباب منفی خود را کوچک کند.

به هر حال نوسانات نرخ سکه در هفته‌های اخیر، عدم اطمینان‌های زیادی را بر فضای بازار طلای داخل حاکم کرده است. سکه به‌عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری، بخش زیادی ازجذابیت خود را ازدست داده و روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد؛ اما یک نکته مثبت برای بازار سکه در این روزهای پرنوسان، فرا رسیدن نوروز است. عده‌ای از فعالان بازار معتقدند: فرا رسیدن بهار در ایران، معمولا افزایش تقاضای سکه در بازار را به همراه دارد و این فرصت مناسبی خواهد بود که سکه حباب منفی خود را از بین ببرد و با طلای جهانی هماهنگ شود. البته عده‌ای اعتقادی به وجود حباب منفی برای سکه ندارند و می‌گویند قیمت تمام شده سکه با قیمت بازاری آن متناسب است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  ⁄  24  =