دیابتی ها در کدام استانها بیشتر است/نحوه شناخت بیماری

رییس و بنیانگذار انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی گفت: پیش بینی ها نشان می دهد ، هشت میلیون نفر در کشور دیابت دارند که از این تعداد سه میلیون و 600 هزار نفر شناسایی و زیر پوشش این انجمن قرار گرفته اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،ˈشکور امیدیˈ روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: کمترین آمار مربوط به بیماران دیابتی در کشور مربوط به استان تهران است.

وی اظهار کرد: یزد با 23 درصد و قزوین با 16درصد بیشترین تعداد بیماران دیابتی نسبت به کل کشور را دارند و میزان دیابت در استان های دیگر کمتر از 10 درصد است.

وی بیان کرد: در خراسان رضوی تاکنون 45 هزار نفر مبتلا به دیابت و در کل سه استان خراسان 100 هزار نفر مبتلا به دیابت شناسایی شده اند.

امیدی گفت: دیابت یک بیماری بدون درد است لذا 75 درصد از بیماران دیابتی در کشور از بیماری خود آگاهی ندارند.

وی بیان کرد: این در حالی است که همه افراد جامعه تنها با یک آزمایش قند خون ساده می توانند از بیماری دیابت یا سلامتی خود باخبر شوند و این مساله باید به عنوان یک شعار برای پیشگیری یا درمان به موقع دیابت در جامعه مطرح شود.

او اظهار کرد: به همین منظور انجمن حمایت از بیماران دیابتی کشور خدماتی از قبیل آموزش های رایگان برای تشخیص بیماری، دستگاه های آزمایش قند خون رایگان و بیمه های تکمیلی را برای بیماران زیر پوشش ارایه می دهد.

فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی از دانشگاه تهران گفت: از سوی دیگر ارایه ˈپلاک دیابتیˈ برای همه بیماران مبتلا به دیابت در کشور ضروری است و باید هر بیمار این پلاک را همراه خود داشته باشد تا هنگام مراجعه به بیمارستان یا انجام عمل جراحی پزشک از وضعیت جسمانی وی مطلع و با جانش بازی نشود.

امیدی، مهمترین عامل ابتلا به دیابت را استرس و فشارهای روحی و روانی ناشی از مسائل اقتصادی، نداشتن امنیت شغلی و آسایش دانست.

او گفت: آمریکا که بر طبل حمایت از حقوق بشر می کوبند با اعمال تحریم ها و تحمیل جنگ و براه انداختن جنگ های داخلی در کشورها بزرگترین ناقض حقوق بشر است زیرا با وارد کردن استرس برای مردم آنان را بیمار می کند.

امیدی افزود: عامل پنج درصد از موارد مبتلا به دیابت در دنیا ارثی و 95 درصد محیطی است که شامل عدم تحرک، زندگی ماشینی، استرس و تغذیه می شود.

وی همچنین از برگزاری کنگره چهره های ماندگار خیرین به همت انجمن حمایت از بیماران دیابتی در هتل درویشی مشهد در آینده نزدیک خبر داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  −  35  =