در شرایط فعلی نباید پول غیر ضروری به بازار پمپاژ شود

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: در شرایط فعلی کشور نباید پول غیر ضروری به بازار پمپاژ شود و به منابع بانک مرکزی مراجعه نشود و بودجه ها محدود بسته شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاح چهاردهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری در نمایشگاه تهران اظهار داشت: دورانی طولانی از زمانی که کشورها تصمیم گرفتند برنامه داشته باشند و با برنامه به سوی توسعه حرکت کنند، می‌گذرد.
وی گفت: در دهه 40 برخی از کشورها هم در شرق آسیا و هم در آمریکا لاتین تصمیم گرفتند به سمت توسعه حرکت کنند و ایران نیز جزو این کشورها بود.
وی با بیان اینکه با گذشت چند دهه از این مسئله ما نسبت به برخی از کشورها عقب هستیم، گفت: ایران در حال حاضر با گذشت چند دهه از این مسئله با نقطه مدنظر و جایگاهی که باید نسبت به آن برنامه در آن قرار گیرد، فاصله دارد.
معاون اول رئیس جمهور گفت: سوال اصلی در این زمینه که ذهن بسیاری از صاحب‌نظران و محققین را به خود مشغول کرده است، این است که چگونه باید از یک اقتصاد نیمه صعنتی که به نفت متکی است، به سمت اقتصاد پیشرفته که رفاه مردم در آن دیده شود حرکت کنیم و چه مسیری را باید پشت سر بگذاریم.
جهانگیری با اشاره به اینکه در برنامه‌های قبلی تلاش شد تا به نوعی این مسیر هموار شود، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته مراکز مختلفی مانند نیروگاه‌های بزرگ، کارخانه‌های بزرگ،‌ زیربناها،‌ سدسازی‌ها و مجموعه اتفاقاتی که در مجموعه اقتصادی ایجاد شد قابل توجه است، اما کشور را به آن شکل که باید به توسعه می‌رساند نرسانده است و همت دیگری لازم است تا کشور به سمت توسعه حرکت کند.
وی یادآور شد: در توسعه پایدار سیاستهای کلی و مورد نظر و صحیح با توجه به دستاوردهای موجود پایه گذاری می‌شود و باید با درنظر گرفتن شرایط کشور و منابع موجود، باید سیاست‌های مناسبی را برای دستیابی کشور به جایگاهی موفق طراحی و تدوین کنیم.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه آنچه که مهمتر از تدوین سیاست‌هاست و در کشورهای توسعه یافته به آن توجه کرده‌اند، ثبات سیاست‌ها است، اضافه کرد: در کشورهای توسعه یافته این سیاست‌ها با تغییر دولت عوض نشده است، اما در کشور ما عمداً این سیاست‌ها حتی در یک دولت نیز تغییر کرده است و باعث شده نتیجه به دست آمده به باد رود.
جهانگیری گفت: رکود تورمی، گرانی و بیکاری را به جامعه وارد می‌کند و مردم نگران از دست دادن شغل خود خواهند بود. بنابراین تلاش هر دولتی در این شرایط این است که تورم را کاهش دهد و حداقل جلوی رشد آن گرفته شود.
وی گفت: در این شرایط نباید پول غیر ضروری به بازار پمپاژ شود و به منابع بانک مرکزی مراجعه نشود و بودجه ها محدود بسته شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

22  −  18  =