«کابل بانک نو» به بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش می‌رسد

مسئولان وزارت دارایی افغانستان با اشاره به فروش کابل بانک نو اظهار داشتند که شرکت‌های «سی. بی. جی. آی» و شرکت «کرو کپیتال» با ارائه بالاترین مبلغ خواستار خرید این بانک هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از فارس در کابل، وزارت دارایی افغانستان امروز با انتشار اطلاعیه‌ای با اشاره به فروش کابل بانک به بالاترین قیمت اعلام کرد که نام شرکت برنده به زودی اعلام خواهد شد.

«محمد آقا کوهستانی» رئیس اداره خزانه‌داری افغانستان نیز در نشست خبری عصر روز گذشته گفت: در مزایده انجام شده شرکت سی. بی. جی. آی پیشنهاد 28.5 میلیون دلاری و شرکت کرو کپیتال پیشنهادی 21 میلیون دلاری برای خرید کابل بانک نو ارائه کردند.

«نورالله دلاوری» رئیس بانک مرکزی افغانستان نیز در این مورد اظهار داشت: اعلام خصوصی‌سازی کابل بانک نو در مطبوعات افغانی و خارجی مخصوصاً در بازار دبی پخش شد که در نتیجه چهار شرکت تا تاریخ 11 اکتبر، برای سرمایه‌گذاری در این بانک ابراز علاقه کردند.

دلاوری افزود: کمیته ارزیابی که ترکیب آن از طرف وزیر دارایی افغانستان تصویب شد شامل نمایندگان با صلاحیت کابل بانک نو، وزارت دارایی این کشور و بانک مرکزی افغانستان، 2 شرکت سی. بی. جی. آی و کرو کپیتال که در دبی موقعیت دارند را دارای بالاترین امتیاز دانستند.

به گفته وی، کمیته ارزیابی نخست درخواست‌ها را از نقطه نظر فنی بررسی کرده و در نتیجه، این بررسی‎ها از 100 امتیاز، شرکت سی. بی. جی. آی، از نظر فنی 76 امتیاز به دست آورد و شرکت کروکپیتال 80 امتیاز را از آن خود کرد.

گفتنی است که پس از مشخص شدن شرکت برنده، این شرکت به کابینه دولت افغانستان پیشنهاد می‌شود و در صورتی که کابینه موافقت کند، روند واگذاری آن آغاز می‎شود.

کابل بانک نو پس از موافقت شورای وزیران افغانستان تا ماه می سال 2014 میلادی به طور کامل به مالکیت جدید آن واگذار خواهد شد.

«کابل بانک» حدود 2 سال پیش از سوی سهام‎داران پیشین آن غارت شد که به گفته مسئولان وزارت دارایی افغانستان حدود 800 میلیون دلار از این بانک ناپدید شد و پس از آن، این بانک به دولت افغانستان تعلق گرفت و به نام کابل بانک نو فعالیت خود را آغاز کرد.

بر اساس تصمیم شورای وزیران افغانستان، کابل بانک نو در شهریور سال جاری به منظور خصوصی‌سازی به مزایده گذاشته شد.

گزارشی که چندی پیش از سوی یک رسانه خصوصی در افغانستان منتشر شد حاکی از آن بود که کابل بانک نو ماهانه حدود یک میلیون دلار متضرر می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  −    =  64