تعطیلات سال نو میلادی و تنش‌ در ترکیه نرخ ارز را در بازار افزایش داد

فعالان بازار ارز می‌‌گویند: افزایش نرخ ارز در چند روز اخیر به علت مشکلات به وجود آمده در ترکیه و عدم امکان حواله ارزی از طریق این کشور بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از فارس در یک هفته اخیر قیمت ارز سیری صعودی داشت به طوری که یکشنبه اول دی ماه، دلار 2940 تومان، یورو 4030 تومان و درهم 805 تومان به فروش رسید. اما روند قیمتی در روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه افزایشی بود. به طوری که در پایان روز پنج شنبه دلار 2995، یورو 4085 تومان و درهم 817 تومان درج قیمت شد.

امروز هم دلار 2995 تومان، یورو 4100 تومان و درهم 8015 تومان فروخته شد.

برخی فعالان این بازار علت این پدیده را بروز نگرانی در بازار عنوان می‌کنند و می‌گویند عرضه و تقاضا تغییر نکرده است اما نگرانی‌ها موجب افرایش نرخ‌ها شده است.

یکی از صراف‌ها در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: بخشی از حواله‌ها از طریق کشور ترکیه و برخی هم از کانال دوبی انجام می‌شد.

وی افزود: با توجه به مسائل و مشکلاتی که در ترکیه به وجود آمده، بار انتقالی حواله‌های ارزی به دوبی منتقل شده و همین مساله قیمت ارز را مقداری تغییر داده است.

این فعال بازار ارز با بیان اینکه هنوز هم حواله از طریق ترکیه انجام می‌شود، گفت: تا مدتی پیش از هر دو مسیر ترکیه و دوبی ظرفیت انجام حواله‌‌های ارزی تا اندازه‌ای پاسخگوی نیازها بود، اما هم‌اکنون تعادل به هم خورده و این پدیده مقداری بر بازار داخلی تاثیرگذار بوده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر عرضه ارز پاسخگوی تقاضای آن است و قطعا یکی از علل نوسان مقطعی ارز بحث دلالی است.

*تعطیلات سال نو میلادی هم حواله ارزی را متوقف کرد

 یکی دیگر از صرافان با اشاره به تعطیلی بسیاری از بانک‌های خارجی به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، گفت: معمولا بانک‌های خارجی در این ایام تعطیل هستند و به همین واسطه امکان حواله‌ ارز نیست.

وی افزود: به عنوان مثال در حال حاضر تمام بانک‌های ژاپن تعطیل شده و تا 8 روز آینده هم این شرایط ادامه دارد؛ البته روز دوشنبه به صورت مقطعی بانک‌ها باز خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: البته این عامل نباید موجب افزایش نرخ ارز شود و در واقع نگرانی به وجود آمده از امکان حواله ارز از طریق ترکیه، مقداری نرخ ارز را تحت تاثیر قرار داده که مطمئنا با کاهش نگرانی‌ها، ثبات نرخ ارز مجددا در بازار داخلی حکم‌فرما خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  +    =  45