واکنش وزیر اقتصاد به ورشکستگی بانک مسکن

وزیر اقتصاد درخصوص افزایش نرخ ارز در چند روز اخیر، گفت: بازار ارز از ثبات خوبی برخوردار شده و مسائلی که در خارج از کشور رخ می‌دهد تاثیری بر مسائل بانکی و ارزی ما ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علی طیب‌نیا در نشست خبری حاشیه شورای گفت‌وگو در خصوص تغییرات نرخ ارز در روزهای اخیر اظهار داشت: بازار ارز کشور از وضعیت باثباتی برخوردار است و بر اساس اطلاعات ما عرضه و تقاضا در این بازار متعادل است.

وی افزود: در هر بازار باثباتی نوسانات فصلی و موردی رخ می‌دهد و به عنوان نمونه در ایام سال نو میلادی و یا عید نوروز نوساناتی در بازار ارز رخ می‌دهد.

به گفته وی وضعیت بازار ارز به گونه‌ای است که فعالان اقتصادی می‌توانند تحولات آن را پیش‌بینی کنند.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا عامل افزایش نرخ ارز در چند روز گذشته تحولات کشور ترکیه نیست گفت: مسائلی که در خارج از کشور رخ می‌دهد تاثیری بر مسائل بانکی و ارزی ما ندارد.

وی افزود: بازار ارز از ثبات خوبی برخوردار خواهد بود.

طیب‌نیا در خصوص مشکلات بانک مسکن و اعلام ورشکستگی این بانک گفت: حساب بانک مسکن را باید از طرح مسکن مهر جدا کنیم زیرا در طرح مسکن مهر تنها به شیوه تامین مالی آن انتقادات جدی مطرح است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: استفاده از منابع بانک مرکزی منجر به رشد نقدینگی و پایه پولی شده اما این مسائل به بانک مسکن ارتباط ندارد زیرا این بانک تخصصی است و رسالت خود را در این حوزه به نحو بسیار مناسبی انجام داده است.

وی با بیان اینکه یک سوم کل واحد‌های مسکونی با استفاده از منابع بانک مسکن احداث شده است، تصریح کرد: بانک مسکن با کمترین میزان مطالبات معوق مواجه است همچنین رشد 27 درصدی سپرده را به ثبت رسانده به طوری که هم‌اکنون 32 هزار میلیارد تومان سپرده دارد و همچنین نیروی انسانی بسیار مجرب و متعهدی در اختیار دارد.

طیب‌نیا گفت: در لایحه بودجه سال آینده منابعی برای افزایش قابل توجه سرمایه بانک‌های تخصصی به ویژه بانک مسکن در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: درگیر شدن بانک مسکن در طرح مسکن مهر به سودآورتر شدن این بانک انجامیده است؛ این بانک سودآوری خوبی دارد و امیدواریم با حمایت مناسب توسط دولت از کارآمدی و تاثیر‌گذاری بیشتری برخوردار شود.

به گزارش فارس، روز گذشته وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد بانک مسکن با اجرای طرح مسکن مهر به ورشکستگی رسیده است.

*تدوین طرح تامین مالی مسکن با همکاری بانک مرکزی و بانک مسکن

وزیر اقتصاد در خصوص جزئیات طرح تامین حداقل 50 درصد از قیمت تمام شده مسکن در قالب تسهیلات اظهار داشت: هنوز جزئیات آن به تصویب نرسیده اما برنامه دولت این است که سهم بانک مسکن در تامین مالی بخش مسکن افزایش یابد.

وی با اشاره به طرح سپرده‌گذاری در بانک مسکن گفت: قبل از اجرای طرح مسکن مهر بانک مسکن از طریق سپرده‌گذاری تسهیلات پرداخت می‌کرد.

وی افزود: بانک مرکزی و بانک مسکن در حال تدوین بسته سیاستی برای تامین مالی بخش مسکن هستند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  5