رتبه alexa چقدر اعتبار دارد؟

تا چندی پیش یکی از مهمترین راه های سنجش اعتبار یک سایت و به طبع آن تعداد بازدید آن سایت الکسا بود. اما آیا هنوز می توان به سایت الکسا و آمار و رنک آن اعتماد کرد؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از اکوویژن، وبسایت الکسا در سال 1996 توسط دو کارآفرین وب به نام‌های Brewster Kahle و Bruce Gilliat تاسیس شد. این شرکت دارای نوار ابزاری می‌باشد که می‌تواند به کاربرانش اعلام کند تا بعد از صفحه در حال مشاهده به چه صفحه وبی بروند که این پیشنهاد براساس آنالیز ترافیک کاربر است. همچنین الکسا برای مدیران وبسایت‌ها امکانات فراوانی به صورت رایگان قائل شده است نظیر نمایش تعداد بازدید کننده، بازدید کل، لینک های ورودی ، میانگین زمان حضور و تعداد صفحاتی بازدیدی هر کاربر، ورودی از موتورهای جستجو و…. همچنین الکسا با ارائه نمودارهایی در زمینه موارد ذکر شده در طول بازه‌های زمانی مختلف 1 روزه تا 2 ساله به مدیریت وبسایت‌ها کمک می‌کند تا آنالیز و بررسی دقیقی از وبسایت خود داشته باشند. الکسا از طریق مرورگر کاربرانی که دارای تولبار الکسا هستند آمار آنها را به دست می‌آورد.

آمار الکسا دارای یک نقص بالفطره است، چون همه افراد تولبار الکسا را نصب نکرده اند و بعضی از بازدیدهایی که افراد انجام می دهند در سیستم الکسا ثبت نمی شوند. این دلیل باعث شد که خیلی از سایتها از کاربران خود بخواهند تا این تولبار را بر روی سرور خود نصب کنند. با این حال هنوز سایت الکسا با چند درصد خطا قابل اعتماد بود.

مشکل دومی که چند ماهی است اعتماد سنجش سایت الکسا را پایین آورده، پولی کردن خدمات آن است. این سایت جدیدا جهت انعکاس کامل آمار سایت، شروع به گرفتن هزینه از سایت ها کرده است. این امر باعث شده است که سایت ها بتوانند با پرداخت مبلغی (تا ماهیانه 145 دلار) آمار واقعی را به الکسا اعلام کنند و رتبه سایت خود را نسبت به سایتی مشابه بالاتر ببرند. این کار که جهت سودآوری سایت الکسا انجام شده باعث شد اعتبار آن به شدت پایین بیاید و همین امر باعث شد تا سایت های زیادی به موازات با الکسا بوجود بیایند.

مشکل سومی که سایت الکسا با آن مواجه است و بیشتر از طریق سایت های ایرانی دنبال می شود، آمار بازدید تقلبی (fake) هست که باعث شد افراد با قرار دادن کدی در سایت خود باعث افزایش قابل توجه سایت خود شوند به طوری که می توان در عرض چند ماه سایت با بدون بازدید کننده را جزو صد سایت برتر ایران کرد. متاسفانه این امر باعث کاهش قابل توجه اعتبار سایت الکسا شده است و نمی توان دیگر به آمار آن توجه کرد.

دلیلی که باعث شده است ایرانیها بیشتر از سایت های دیگر کشورها به رنک الکسا توجه کنند این است که در سایر کشورها بازدید واقعی جهت برخورداری از تبلیغات کلیکی گوگل و یا فروش بیشتر محصولات مهم است. ولی در کشور ما که تبلیغات به صورت سنتی می باشد، سایت ها با افزایش رنگ سایت خود و نشان دادن آنها به مدیران سازمان ها و موسسات می توانند تبلیغات بیشتر و گرانتری را دریافت کنند. به طوری که الان تنها روش برآورد هزینه تبلیغات یک سایت، رنک الکسای آن است و همین امر باعث بوجود آوردن فساد زیادی در امر تبلیغات آنلاین شده است.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×    =  81