حمایت نیمی از سناتورهای آمریکا از طرح تحریم های جدید ایران

نیمی از سناتورهای کنگره آمریکا از تصویب لایحه جدید تشدید تحریم های ایران حمایت می کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از عصرایران روزنامه جروزالم پست اسراییل با ادعای این موضوع به نقل از برخی منابع در کنگره آمریکا نوشت لایحه تشدید تحریم ایران که پیش از کریسمس ماه گذشته توسط سناتور " رابرت منندز" رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ارایه شده است، از 25 حامی به نزدیک 50 حامی دست یافته است.

این روزنامه اسراییلی در ادامه می نویسد این لایحه هم اکنون تنها یک رای برای تصویب در سنا فاصله دارد.

در لایحه جدید تحریمی، کشورهای وارد کننده نفت ایران از جمله کشورهای متحد آمریکا تنها پس از چند ماه پس از تصویب این لایحه فرصت خواهند داشت تا 30 درصد دیگر از واردات نفت خود را از ایران کاهش دهند.

دولت اوباما به کنگره هشدار داده است که تصویب لایحه جدید تحریمی علیه ایران در حکم مرگ توافق نامه ژنو خواهد بود. کاخ سفید از کنگره خواسته است به منظور بر هم نخوردن شانس موفقیت توافق ماه نوامبر ژنو بین ایران و اعضای گروه 1+5 ، از تصویب لایحه تحریمی جدید علیه ایران خودداری کند.

طبق توافق ژنو ایران و قدرت های جهانی توافق کردند در ازای عدم پیشرفت بیشتر ایران در برنامه های غنی سازی هسته ای خود، آمریکا و گروه 1+5 نیز تحریم های جدید علیه ایران تصویب نکنند و بخشی از تحریم های موجود را کاهش دهند.

اما لایحه جدید تحریمی سنا که بنا به ادعای روزنامه جروزالم پست اسراییل حمایت 50 سناتور را جلب کرده، در صدد تشدید تحریم های نفتی علیه ایران است.

یکی از مشاوران ارشد سناتورها به روزنامه جروزالم پست گفت؛ حمایت سناتورها از مطرح شدن این لایحه در صحن و به رای گذاشتن آن تقریبا کامل شده است و سنا به زودی این لایحه را بر خلاف توصیه ها و هشدارهای کاخ سفید تصویب خواهد کرد.

اما یک  منبع دیگر در سنای آمریکا معتقد است احتمالا سناتورهای ارشد مطرح کننده این طرح با کاخ سفید به یک راه حل میانه خواهند رسید.

وی می گوید:" به نظر من هر طرفی می تواند به آنچه که به دنبال آن است دست یابد. کاخ سفید انعطاف لازم یک ساله برای آزمودن دیپلماسی با ایران را خواهد داشت، ایران به هدف شل کردن بخشی از تحریم ها دست خواهد یافت و سنای آمریکا نیز به اطمینان و تضمین در مورد عدم پیشرفت در برنامه هسته ای ایران که به دنبال آن است، خواهد رسید."

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  2  =