نفوذ عربستان در منطقه به سود ایران در حال افول است

کریستین ساینس مانیتور با اشاره به گرایش کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به سمت ایران پس از توافق هسته ای ژنو نوشت: نفوذ عربستان در منطقه در حال کاهش یافتن است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم،کریستین ساینس مانیتور طی گزارشی نوشت: توافق هسته ای با ایران موجب ایجاد جوی خوشبینانه در خاورمیانه شده و مقامات اماراتی در حال استفاده از فرصت پدید آمده برای افزایش همکاری های انرژی با ایران هستند. این مشارکت می تواند تهدیدی برای کاهش تاثیر عربستان بر صنعت نفت منطقه باشد.
در حالی که توافق هسته ای ژنو کم کم آثار خود را آشکار می سازد و فشارهای بین المللی بر ایران در حال کاهش یافتن است، کشورهای حاشیه خلیج فارس شروع به برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران کرده اند. این توافق موجب ایجاد جوی خوشبینانه در خاورمیانه شده و مقامات اماراتی در حال استفاده از فرصت پدید آمده برای حل و فصل اختلافات و افزایش همکاری های انرژی با ایران هستند.
این گزارش افزود: این تحولات می تواند عربستان را از میز مذاکره در مورد یک موضوع مهم  که هم برای شورای همکاری خلیج فارس اهمیت دارد و هم برای تجارت جهانی نفت، به حاشیه براند. عربستان 3 برابر بیشتر از هر کشور دیگر حاشیه خلیج فارس از طریق تنگه هرمز نفت ترانزیت می کند. در حالی که نفوذ عربستان در شورای همکاری خلیج فارس در حال کاهش یافتن است، کشورهای منطقه در حال فاصله گرفتن از عربستان و نزدیک تر شدن به ایران هستند.
توافقات با ایران حاکی از منزوی شدن عربستان در بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اعضای اوپک است. عمان در قالب یک توافق 60 میلیارد دلاری قصد دارد خط لوله ای را احداث کند که این کشور را به میادین گازی ایران متصل می کند. بدین ترتیب همکاری های تجاری بین دو کشور افزایش قابل توجهی خواهد یافت. عراق اخیرا اعلام کرده که قصد دارد برای افزایش ظرفیت تولید نفت خود به 9 میلیون بشکه در روز با ایران همکاری کند. در صورت تحقق این هدف، سلطه عربستان بر اوپک با چالش جدی مواجه خواهد شد. عربستان در دسامبر 2013، روزانه 9.8 میلیون بشکه نفت تولید کرد. عربستان در عرصه جنگ در سوریه و مجمع جهانی اقتصاد نیز در قبال ایران موقعیت مناسبی نداشته است.

البته این در حالی است که عربستان تلاش هایی را برای کاستن از وابستگی خود به درآمدهای نفتی انجام داده است. یک شرکت بزرگ املاک اخیرا عملیات ساخت اولین بندر خصوصی در ساحل عربستان در حاشیه دریای سرخ را آغاز کرده است. این پروژه شامل ساخت یک منطقه ویژه اقتصادی با نام شهر ملک عبدالله خواهد بود. این شهر پذیرای 2 میلیون نفر خواهد بود که می تواند در تنوع بخشیدن به اقتصاد متکی به نفت عربستان و رونق صنایعی مانند کشتیرانی، داروسازی و بسته بندی در این کشور موثر باشد.
در ماه ژانویه، این کشور قراردادهایی را با شرکت های فرانسوی و ژاپنی امضا کرد که هدف از آنها حمایت از برنامه هسته ای عربستان اعلام شده است. به رغم تولید حجم بالایی از نفت خام  و البته مطرح شدن به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت در خاورمیانه، سعودی ها به اندازه ای که بتواند نیاز داخلی شان را تامین کند، برق تولید نمی کنند.
بر اساس این گزارش مجمع جهانی اقتصاد، در رده بندی خود از نظر امنیت انرژی داخلی، عربستان را در رده 91 از بین 124 کشور قرار داد. کمبود انرژی در عربستان عمدتا از افزایش جمعیت و افزایش تقاضا در این کشور نشات می گیرد. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا «افزایش مصرف انرژی در داخل می تواند منجر به کاهش روزانه 3 میلیون بشکه ای صادرات نفت این کشور شود.»
در حالی که نفوذ عربستان در منطقه در حال کاهش یافتن است، این کشور باید به سرمایه گذاری در پروژه های مختلف برای تنوع بخشی به درآمدها و منابعش و همچنین پایدار ساختن مزیت های رقابتی خود ادامه دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  −    =  34