دهلی‌نو برای پرداخت ۱.۵ میلیارد دلار پول نفت ایران آماده می‌شود

معاون وزیر نفت هند از آمادگی کشورش برای پرداخت 1.5 میلیارد دلار پول نفت ایران خبر داد و گفت سازوکارهای بانکی لازم برای پرداخت این مبلغ در حال فراهم شدن است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از تسنیم، معاون وزیر نفت هند از آمادگی کشورش برای پرداخت 1.5 میلیارد دلار پول نفت ایران در چارچوب توافق هسته‌ای ژنو خبر داد.

ویوک رائه که در گفت‌وگو با رویترز سخن می‌گفت، افزود: ما آماده پرداخت این مبلغ بلافاصله پس از تعیین سازوکارهای بانکی هستیم.

بر اساس توافق هسته‌ای ژنو،‌ قرار است 4.2 میلیارد دلار از پول نفت ایران طی 8 مرحله در دسترس این کشور قرار گیرد. در مرحله نخست 550 میلیون دلار از پول نفت صادراتی ایران به ژاپن در اختیار تهران قرار گرفته است.

به‌گفته منابع غیررسمی قرار است کره جنوبی در ماه مارس طی دو مرحله حدود یک میلیارد دلار از پول نفت ایران را آزاد کند و در دسترس این کشور قرار دهد.

در ماه آوریل نیز بخشی از پول نفت ایران آزاد خواهد شد. پیشتر منابع آگاه از احتمال آزاد شدن 1.5 میلیارد دلار پول نفت ایران توسط هند خبر داده بودند که معاون وزیر نفت هند این رقم را تأیید کرد.

به‌گفته رائه، وزیر دارایی هند در حال فراهم کردن سازوکارها و کانال بانکی لازم برای پرداخت پول نفت ایران است.

بر اساس این گزارش در روز اول مارس بر اساس توافق ژنو 450 میلیون دلار و در روز 7 مارس 550 میلیون دلار و در 10 آوریل 550 میلیون دلار باید در اختیار ایران قرار گیرد که این مبالغ ممکن است از حساب نفتی ایران در کره جنوبی و یا تماماً از محل پول نفت صادراتی ایران به هند تأمین شود.

پرداخت اقساط تعیین شده در توافق ژنو به‌میزان پیشرفت ایران در تبدیل ذخایر اورانیوم 20 درصد خود بستگی دارد.

پالایشگاه‌های هندی بابت 55 درصد پول نفت وارداتی از ایران 3 میلیارد دلار به این کشور بدهکارند که با پرداخت 1.5 میلیارد دلار در واقع طلب ایران از این شرکت‌ها نصف می‌شود.

علاوه بر این رقم 45 درصد پول نفت ایران نیز به روپیه در بانک یوسی‌اوی هند نگهداری می‌شود. برآوردها میزان روپیه‌های نفتی ایران انباشته شده در این بانک را معادل 5 میلیارد دلار تخمین می‌زنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  26  =  35