دورنمای رتبه ایران به باثبات ارتقا یافت

در گزارش آژانس اعتبارسنجی کپیتال اینتلیجنس؛

آژانس اعتبارسنجی بین المللی کپیتال اینتلیجنس (سی آی) رتبه‌های ارزی خارجی و داخلی بلندمدت و کوتاه مدت ایران را در بی تایید کرد و دورنمای رتبه‌های کشور را از منفی به باثبات ارتقا داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا بهبود فضای سیاسی و کمتر شدن ریسک‌های سیاسی خارجی، کاهش تحریم‌های بین المللی و همچنین انتظار برای آغاز ثبات اقتصاد ایران در کوتاه مدت از جمله دلایلی است که این آژانس برای بازبینی و ارتقای دورنمای رتبه ایران برشمرد.

همچنین طبق اعلام کپیتال اینتلیجنس، بدهی عمومی ایران اندک باقی مانده و دارایی‌های خارجی رسمی قابل توجهی دارد که معادل 18 ماه واردات کالا و خدمات برآورد شده اند.

با این همه بر اساس گزارش این آژانس اعتبارسنجی، اقتصاد ایران برای دفع شوک‌های اقتصادی خارجی همچنان ضعیف‌ باقی مانده مخصوصا امکان دسترسی و استفاده ایران از دارایی‌های خارجی خود به دلیل تحریم‌های بین المللی محدود مانده است و میزان دارایی‌های خارجی نقدی که امکان استفاده آزادانه آنها وجود دارد، مشخص نیست.

این آژانس در گزارش خود خاطرنشان کرده است که عملکرد مالی ایران در سال‌های اخیر ضعیف شده است و پس از یک دهه مازاد بودجه، دولت این کشور در سال‌های مالی 2013 و 2014 به دلیل تشدید تحریم‌های بین المللی که درآمدهای نفتی را کاهش داد، به میزان قابل توجه با کسری روبرو شد. انتظار می‌رود کسری بودجه دولت به حدود 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی در سال مالی 2015 در مقایسه با 2.2 درصد در سال مالی 2014 برسد. انعطاف پذیری بودجه ای کاهش یافته که منعکس کننده این است که تحریم‌ها مانع اتکا به بخش نفت شده و همچنین هزینه‌های جاری افزایش یافته است.

دولت قصد دارد با بازبینی مالیات‌های غیرنفتی، بهبود سیستم مالیات و پیشبرد کاهش برنامه ریزی شده یارانه‌های سوخت و غذا، ساختار بودجه را تحکیم کرده و کسری بودجه را کاهش دهد. با اینهمه بهبود قابل توجه اوضاع مالی با توجه به برقرار ماندن تحریم‌ها و ضعیف ماندن اقتصاد داخلی بعید به نظر می‌رسد.

بر اساس این گزارش، دورنمای باثبات برای رتبه نشان می‌دهد که رتبه اعتبار مالی ایران در 12 ماه آینده بدون تغییر خواهد ماند البته به شرط اینکه نگرانی‌های تاثیر گذار دیگری بر کیفیت اعتبار مطرح نشود و معیارهای کلیدی طبق سناریوی در نظر گرفته شده از سوی کپیتال پیش رود. همچنین دورنمای باثبات منعکس کننده انتظار کپیتال اینتلیجنس برای بدون تغییر ماندن ریسک سیاسی در کوتاه مدت است در حالیکه مدیریت اقتصادی ایران بهبود خواهد یافت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  5  =  7