سیاست بانک مرکزی؛ هدایت سپرده‌ها به سمت کوتاه مدت

مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایط رکود نمی توان فشار زیادی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات وارد کرد، گفت: سیاست بانک مرکزی این است که سپرده ها به سمت کوتاه مدت برود و بانک‌ها در تامین منابع سرمایه در گردش بنگاه‌ها فعال شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مسعود نیلی ظهر امروز در بیست و چهارمین همایش سالانه سیاست های پولی و بانکی در تهران با بیان این که اقتصاد کشور در سال های 91 تا 92 با رکود تورمی مواجه بود، گفت: اقتصاد در سال های 68 تا کنون اولین تجربه رشد منفی را داشت که در سال های 91 و 92 اتفاق افتاد و این نرخ رشد منفی اقتصادی بی سابقه بود و از سویی عمق رکود نیز قابل توجه بوده است.

مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور اظهار داشت: در بررسی رکود مشخص می شود که یک جایی ضربه به اقتصاد کشور وارد شده و در بررسی دیگر باید به این موضوع بپردازیم که چگونه این ضربه به سایر بخش های اقتصادی سرایت می کند.

وی با اشاره به این که همچنین باید بررسی شود که عواملی انتشار رکود به بخش های مختلف اقتصادی را تسهیل می کند افزود: عامل چهارم این است که شدت رکود چگونه تعیین می شود.

نیلی ادامه داد: قیمت انرژی در فاصله سال های 85 تا 86 تصویب شد و وابستگی اقتصادی به نفت بالا رفت که در نهایت در یک دوره طولانی قیمت ارز ثابت ماند و واردات نیز ارزان شد.

وی با اشاره به این که سال های 85 تا 89 در بروز تورم تاثیر داشته است، بیان داشت: سیر نزولی اقتصاد با کاهش تولید نفت اتفاق افتاد و از سویی وابستگی اقتصادی نیز به نفت بالا رفت. در واقع 4 تحول در اقتصاد شامل تامین مالی بانکها، وابستگی به انرژی و وابستگی مصرف خانوار به واردات و در نهایت وابستگی بودجه به نفت مسایلی بود که کشور قبل از تحریمها با آنها مواجه بود.

مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی در سال 90 با تحریم مواجه شدیم، اقتصاد کشور آسیب پذیر شده بود. در سال 89 نیز افزایش 550 درصدی قیمت انرژی را شاهد بودیم که متعاقب آن سیاست‌های سختگیرانه در نرخ سود اعمال شد.

وی گفت: تحریم‌ها در فصل چهارم سال 90 شروع شد که از این به بعد با رشد منفی اقتصادی مواجه شدیم، همچنین در پرداخت یارانه ها کسری داشتیم و تحریم‌ها مبادلات نفتی کشور را دچار اخلال کرد.

نیلی با اشاره به افت 15 درصدی درآمد سرانه خانوار، گفت: با مطالعات انجام شده، مشخص شده کشش درآمدی پس انداز از مصرف بزرگتر است.

وی تاکید کرد: وابستگی تولید به بانک‌ها نیز افزایش یافت و از سویی وابستگی بانکها به بانک مرکزی هم سیر صعودی گرفت؛ در نتیجه رکودی که از سال 91 به سمت عرضه بود، در سال 92 به سمت تقاضا رفت که این محدودیت‌ها عامل مشکل آفرین در ایجاد رکود بود.

مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور، بودجه، واردات و تلاطمات ارزی را سه مکانیزم ایجاد رکود در اقتصاد کشور برشمرد و با اشاره به تنگناهای مالی بانک‌ها، سرمایه گذاری‌ها و تقاضای کل، گفت: در سال گذشته در اقتصاد کشور ثبات ایجاد شد، تورم کاهنده شد و فشار دولت نیز از بانک مرکزی برداشته شد که این هم منجر کنترل پایه پولی گردید.

وی همچنین از تاثیر مذاکرات سیاسی بر تحریم‌ها سخن گفت و افزود: افزایش تولید، صادرات نفت و اعلام سیاست‌های ثبات اقتصادی باعث شد که تلاطمات ارزی بودجه 92 از وضعیت بهتری نسبت به سال 91 برخوردار شود.

نیلی، وضعیت کسب و کار در داخل کشور را بهبود یافته برشمرد و با تاکید بر کاهش مصرف گازوئیل و همچنین بهبود تولید گاز، گفت: در شرایط رکود نمی توان فشار زیادی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات و از سویی فشار، به بنگاه ها برای پرداخت بدهی ها وارد کرد، بنابراین باید موضوع تامین مالی تولید را مورد بررسی قرار دهیم.

وی با اشاره به این که حجم پول خط قرمز است و از این طریق نمی خواهیم در اقتصاد تحرک ایجاد کنیم، بیان داشت: تحریم محدودیت‌های خودش را دارد و تنگناهای مالی و بحث سرمایه گذاری ها نیز به عنوان گلوگاه های اصلی خروج اقتصاد از رکود مطرح است.

مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: برای سال 93 نیز طرح را بر این می گذاریم تحریم‌ها ادامه دارد. در عین حال، اشتغال همراه با رشد اقتصادی برای کشور مهم است و توجه باید به سمت بنگاه های کوچک و متوسط سوق یابد.

وی، محرک سالم در اقتصاد را صادرات برشمرد و گفت: سیاست بانک مرکزی این است که سپرده ها به سمت کوتاه مدت برود و بانک‌ها در تامین منابع سرمایه در گردش بنگاه ها فعال شوند.

نیلی با اشاره به این که نیازی به تدوین بسته ای از سیاست ها برای خروج غیرتورمی از رکود مورد نیاز است، گفت: دستاورد کاهش نرخ تورم باید حفظ و علاوه بر آن ادامه یابد تا بتوان تغییری در اقتصاد ایجاد کرد.

وی در پایان سخنانش خروج از رکود را سخت تر از کاهش تورم دانست و گفت: انتظار رشد اقتصادی خیلی بالا را به دلیل مواردی که عنوان شد، در حال حاضر نمی توان داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  32  =  35