برنامه جدید بانک مرکزی برای مسکن مهر/ ایران جزو سران تورم بالا در دنیاست

سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان نصف شد؛

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در بخش ساختمان به نصف رسیده است، ایران را جزو سران دارای بالاترین نرخ تورم اعلام کرد و گفت: نقدینگی در پایان فروردین به 602 هزار میلیارد تومان رسید که 1.2 درصد افزایش را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،اکبر کمیجانی امروز در بیست و چهارمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی ضمن رونمایی از آمارهای اقتصادی براساس سال پایه 83، گفت: اقتصاد کشور در حال عبور از عمق و شدت رکود است؛ گرچه شتاب خروج از رکود به اندازه شتابی که به آن وارد شدیم، نخواهد بود.

قائم مقام بانک مرکزی، رشد سرمایه گذاری سال 92 را منفی 28.1 درصد اعلام کرد و گفت: سرمایه گذاری در بخش ساختمان در سال 92 دچار کسادی شد به طوری که روند آن در 9 ماهه سال 92 نسبت به 9 ماهه 91 به نصف رسیده است. سرمایه گذاری و تولید در بخش سیمان نیز در 9 ماهه 92 با کسادی همراه بود که با رونق ساخت و ساز روند آن بهبود می یابد.

وی از تولید 135 هزار و 900 دستگاه خودرو سبک و سواری در 2 ماهه ابتدای امسال با رشد 92.5 درصد خبر داد و گفت: تمامی اینها علایمی برای خروج اقتصاد از رکود است.

کمیجانی ادامه داد: آمارها نشان می دهد که ساخت خانه های متراژ کوچکتر ولی به صورت عمودی تر در حال رونق است، همچنین آمار صدور پروانه های ساختمانی در تهران همچنان منفی است اما در شهرهای بزرگ بهبود یافته است.

وی با اشاره به تصویب افزایش تسهیلات اوراق مسکن به 45 میلیون تومان و 60 میلیون تومانی برای افرادی که ازدواج می کنند، گفت: این کار با آگاهی کامل توسط بانک مرکزی برای رونق فعالیت مسکن در شهرهای متوسط و کوچک صورت گرفت.

قائم مقام بانک مرکزی با اعلام اینکه رشد نقدینگی همراه به طور متوسط بالای 25 درصد بوده است، گفت: سیاست‌های انبساط مالی به دلیل درآمد نفت مسیر انبساط پولی را رقم می زند.

وی تورم را تهدیدی جدی و بزرگ برای تولید، سرمایه گذاری بلندمدت و میان مدت قلمداد کرد و با تاکید بر اینکه از تورم نباید به سادگی عبور کرد، گفت: ایران جزو کشورهایی با بالاترین نرخ تورم است گرچه ابا دارم بگویم که ایران شاگرد اول نرخ تورم در دنیا است اما جزو سران نرخ تورم است.

کمیجانی گفت: نقدینگی در پایان فروردین ماه امسال به 602 هزار میلیارد تومان رسیده است که 1.2 درصد افزایش را نشان می دهد.

برنامه جدید بانک مرکزی برای مسکن مهر

اکبر کمیجانی امروز در حاشیه بیست و چهارمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی در جمع خبرنگاران در مورد برنامه های بانک مرکزی برای مسکن مهر گفت: مسکن مهر با فرمولی که در سطح دولت و اعضای ستاد اقتصادی دولت طراحی شد، در آذرماه سال گذشته به این جمع بندی رسید که این طرح را در قالب سه بند ساماندهی کند.

وی درباره بند اول افزود: پرداخت تسهیلاتی که از منابع بانک مرکزی در اختیار مسکن مهر و برای تامین مالی آن در نظر گرفته شده بود، به مدت سه سال از ابتدای سال 92 به تعویق افتاد، یعنی هر آنچه تسهیلاتی که بانک مسکن باید به آن اختصاص می داد به بانک مرکزی پرداخت شد، یعنی این منابع در درون بانک مرکزی باقی ماند تا پروژه تامین مالی مسکن مهر به اتمام برسد.

قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی درباره بند دوم اظهار داشت: خط های اعتباری معمولا کوتاه مدت است، بانک مرکزی از منابع خود به بانک‌ها برای رفع نیازهای نقدینگی برای مدت یک سال پرداخت می کند اما طی سال‌های گذشته این خطوط اعتباری بانک مرکزی برای بانک مسکن با زمان 3 یا 4 سال پرداخت شده است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی به منظور حمایت از پروژه مسکن مهر و ادامه روند آن خط های اعتباری قبلی را به مدت 20 سال افزایش داد و در همان زمان نیز در کنار خط اعتباری قبلی 152 هزار میلیارد ریال خط اعتباری جدید به آن اختصاص داد، یعنی تمام اضافه برداشت های مسکنی که مشمول نرخ جریمه های 34 درصدی بود و یا اوراق مشارکت بانک مسکن را خریداری کرده بودیم به خط اعتباری 20 ساله با نرخ سود 1.6 تبدیل شد تا از بانک مسکن حمایت شود.

کمیجانی در مورد بند سوم اضافه کرد: زمانی که با مصوبات دولت قبل مواجه بودیم (آخرین مصوبه آن در تیرماه سال گذشته بود) سقف تسهیلات مسکن مهر را تا 50 هزار میلیارد تومان افزایش داده بودیم و  به طور غیر رسمی زمزمه هایی تا 60 هزار میلیارد تومان نیز مطرح شد اما بر اساس مصوبات اضافه برداشت ها  بدهی بانک مسکن به مرز 43 هزار میلیارد تومان رسیده بود که در این زمان مباحث کارشناسی آغاز شد و به دلیل نگرانی های تورمی منابع این بخش با حمایت های دولت و مجلس در حد 45 هزار میلیارد تومان عملا متوقف شد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: هیچ منابع جدیدی از بانک مرکزی به مسکن مهر و بانک مسکن ارائه نمی شود اما در درون بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی اقداماتی در حال انجام است و همان گونه که امروز نیز اعلام شد افرادی که مسکن مهر به آنها تعلق گرفته و قصد دارند زودتر تسهیلات را تسویه کنند اقدام نمایند و یا اگر بدهی از گذشته دارند می توانند نسبت به خرید مسکن مهر اقدام کنند یعنی با آزاد سازی اسناد مالکیت وزارت راه و شهرسازی اقدامات لازم را انجام می دهد.

کسری 6 هزار میلیارد تومانی منابع وام ازدواج

وی در مورد روند پرداخت وام ازدواج اظهار داشت: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای وام قرض الحسنه هنوز به صورت پیشنهاد توسط بانک مرکزی مطرح است و باید به دولت ارائه شود تا در نهایت بحث های کارشناسی به یک جمع بندی نهایی برسد.

کمیجانی خاطرنشان کرد: با توجه به صف طولانی یک میلیون و 140 هزار نفری که برای دریافت وام ازدواج در نوبت هستند، 6 هزار میلیارد تومان منابع نیاز است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  −  17  =