نهِ ۸۰ درصدی مردم به افزایش وام مسکن

در برنامه مناظره امروز بیش از 80 درصد مردم به گزینه افزایش وام مسکن رأی منفی دادند و کارشناسان نیز اصرار وزارت راه بر افزایش وام مسکن را به نواختن شیپور از سمت گشاد آن تشبیه کردند

*چگینی: صندوق زمین و ساختمان نوزادی است که باید از آن حمایت شود

چگینی گفت: دولت حق دارد برنامه‌ای برای خودش داشته باشد و حرف‌های خیلی ها را گوش کرده است. همه به دنبال حل مشکل مملکت هستیم و کسانیکه در این بخش هستند به دنبال راهکار مناسبی برای حل مشکل مسکن هستند. در دهه اول انقلاب سیاست واگذاری زمین انجام شد و به اندازه حدود یک میلیون واحد مسکونی واگذار شد، پس از آن سیاست‌های حمایتی و اجاره‌ای آمد و پس از آن طرح مسکن مهر آمد و گریبان مردم و دولت را گرفت، چراکه قراردادها با قیمت ثابت امضا شد. عواملی مانند تورم و تحریم باعث شد واحدها نیمه تمام بماند.

وی ادامه داد: اولا هر پیشنهادی مورد بررسی قرار می‌گیرد و به آن بها داده می‌شود. صندوق زمین و ساختمان تنها برنامه دولت نیست و یکی از برنامه‌های دولت این است که خلاء حمایت از تقاضا رفع شود. آیا در همه دنیا وام خرید ممنوع است. باید بستری را فراهم کنیم تا بازار رهن شکل گیزد تا به تبع آن قدرت وام دهی پنج برابر شود.

وی با بیان این‌که مردم می‌توانند با سپرده گذاری بدون حمایت دولت وام بگیرند، اظهار کرد: هیچ جا وام تولید ممنوع نیست ولی وام خرید ممنوع است. نه تنها بانک مسکن بلکه تمام بانکها می‌توانند وام ساخت پرداخت کنند. یکی از ابزارها که نوزاد است و باید از آن حمایت شود همین صندوق‌های زمین و ساختمان است که 20 تا 30 صندوق‌ دیگر ایجاد می‌شود.

بیضایی گفت: به ایده کاری ندارم، در طرح جامع مسکن متوسط تورم چه رقمی پیش‌بینی کرده است؟

چگینی در پاسخ گفت: طرح جامع مسکن را در معرض نظر کارشناسان قرار دادیم تا آنرا اصلاح کنیم.

بیضایی گفت: اصلاح نکردید و آنرا رونمایی کردید. چیزی را که به‌عنوان مدیر قبول ندارید منتشر کرده‌اید.

چگینی در واکنش به بیضایی گفت: 25 شهریور طرح جامع مسکن رونمایی می‌شود. پیش‌بینی ما بر اساس نظر کارشناسان این است که تا سال 1404 خانوارها نیازمند حدود 10 میلیون واحد مسکونی هستند. سه چهار سناریوی حمعیتی پیش‌بینی شده و با توجه به این معیارها به این عدد رسیده‌ایم. کاهش نرخ تورم نیز به زیر 10 درصد پیش‌بینی شده است.

بیضایی گفت: به عده‌ای پول داده‌ایم که طرح جامع مسکن را تهیه کنند و در آن به صورت دستوری تورم از 30 درصد به 10 درصدکاهش می‌یابد.

چگینی گفت: الان تورم 30 درصد نیست.

بیضایی گفت:در طرح جامع مسکن این عدد آمده است.

چگینی در واکنش به این سخن گفت: این آخرین عدد نیست. شما دنبال حل مسئله نیستید.

بیضایی پاسخ داد: در ماهنامه دفتر برنامه‌ریزی اقتصاد مسکن نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوار 9 اعلام شده در طرح جامع مسکن چه عددی اعلام شده است.

چگینی گفت: شاید یک عدد بالا و پایین شده باشد.

بیضایی در پاسخ به اظهارات چگینی گفت: دفتر برنامه‌ریزی اقتصاد مسکن طرح جامعی را تدوین می‌کند که مدیرش آمار آنرا  قبول ندارد. مدیر عدد 100 هزار واحد را اعلام می‌کند، وزیر راه و شهرسازی عدد 300 هزار و  بانک مرکزی 150 هزار واحد.

چگینی در پایان گفت: عدد چه اهمیتی دارد. این شیوه درست نیست. ما می‌خواهیم یک مدل ایجاد کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

16  ⁄    =  2