ضرورت ورود قانونگذار به اجباری شدن بیمه بلایای طبیعی و آتش سوزی

گسترش بیمه های آتش سوزی و بلایای طبیعی توافق همه جانبه همه بازیگران از جمله قوه مقننه ، مجریه و نهاد ناظر را می طلبد./ عدم تنوع بیمه ای یکی از مشکلاتی است که صنعت بیمه کشور از آن رنج می برد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از ریسک نیوز تحقیقات بیمه اتکایی شرکت "سوییس ری" نشان می دهد ، نرخ نفوذ بیمه در آسیای شرقی بسیار کمتر از کشورهای توسعه یافته است به ویژه در مناطق مسکونی. در حالیکه آتش سوزی و ریسک های مهندسی همچنان در بازارهای بیمه در آسیا حرف نخست را می زنند ، بیمه بلایای طبیعی در اکثر موارد به عنوان بندی اضافه در بیمه نامه های استاندارد آتش سوزی جای می گیرند.

در تحقیقات صورت گرفته تاکید شده که باید حمایت های عملی برای پرکردن فاصله کنونی انجام شود. واگر اقدام جدی در این راستا صورت نگیرد بازار بیمه در آسیا آنطور که باید رشد نمی کند.

بنابر اعلام محققین شرکت "سوییس ری" ، تهران جزو هشت شهر پرخطر جهان به لحاظ ریسک های بیمه ای محسوب می شود که در این راستا توجه بیشتر بازیگران این صنعت به ریسک های موجود ضروری به نظر می رسد.

فرهنگ سازی امری اجتناب ناپذیر

اسماعیل عتیقه فروش ، معاون مدیر بیمه های آتش سوزی شرکت بیمه دانا ، در گفتگو با ریسک نیوز با بیان اینکه استان تهران یکی از شهرهای پر خطر به لحاظ وقوع بلایای طبیعی و ریسک های ساختمانی به شمار می رود، عنوان کرد: با وجود تراکمی که به لحاظ جمعیتی در شهر تهران وجود دارد به خصوص در مناطق مرکزی تهران و خطرات مختلفی از جمله حریق می تواند حادثه ساز باشد به طوریکه طی مدت اخیر شاهد اتش سوزی های فراوانی در بازار تهران بوده ایم که خود دلیلی بر این مدعاست.

وی با تاکید براینکه گسترش بیمه هایی چون اتش سوزی و زلزله مستلزم فرهنگ سازی از سوی بازیگران این صنعت و رسانه های گروهی است ، افزود:در صورتی که در شهر تهران که جزو پرخطرترین شهر های جهان محسوب می شود زلزله رخ دهد شرکت های بیمه به لحاظ مالی اسیب زیادی می بینند به همین دلیل بخشی از سرمایه های خود را به خارج از کشور واگذار می کنند زیرا توانایی پرداخت خسارت را ندارند.

عتیقه فروش با بیان اینکه بیمه اتش سوزی در مقایسه با سال های قبل با اقبال بیشتری روبرو بوده است ، اظهار داشت: پس از زلزله منجیل و رودبار و بم توجه بیشتری به این نوع بیمه نامه صورت گرفته است که در عین حال کافی نیست.

ضرورت ورود قانونگذار

 وی با بیان اینکه در حال حاضر فرهنگ سازی در مسیر صحیح  صورت نمی گیرد ، تاکید کرد : علاوه بر فرهنگ سازی صحیح قانون گذار هم می تواند نقش موثری در رواج بیمه بلایای طبیعی داشته باشد به طوریکه همانطور که بیمه شخص ثالث اجباری است ، تکلیف اجباری بودن بیمه هایی چون اتش سوزی و زلزله نیز از سوی قانون گذار تصویب شود.

این کارشناس بیمه تصریح کرد:در خصوص گسترش بیمه های اتش سوزی و بلایای طبیعی توافق همه جانبه همه بازیگران از جمله قوه مقننه ، مجریه و نهاد ناظر را می طلبد.

به گفته وی ، متاسفانه در کشور ما گسترش برخی روند ها و فرایند ها نیازمند تکلیف و اجبار از سوی سیاستگذاران است.

ترکیب بیمه ای متنوع شود

در حالیکه بیمه عمر پر طرفدارترین بیمه در سراسر دنیا و کشورهای توسعه یافته محسوب می شود ، صنعت بیمه در ایران بیشتر با نام بیمه نامه شخص ثالث شناخته می شود که این نشان از عدم تنوع بیمه ای در کشور دارد.

بنابراین گزارش ، ایجاد تنوع بیمه ای و توجه بیشتر به توسعه بیمه  نامه هایی مانند عمر و بلایای طبیعی نیازمند سیاستگذاری مناسب است.

در این راستا عتیقه فروش ، معاون مدیر بیمه های آتش سوزی شرکت بیمه دانا  معتقد است ، عدم تنوع بیمه ای یکی از مشکلاتی است که صنعت بیمه کشور از ان رنج می برد.

وی با بیان اینکه شرکت های بیمه باید به سمت ایجاد ترکیب بیمه ای حرکت کنند افزود:از انجا که در ایران فرهنگ سازی مناسبی صورت نگرفته افراد به غیر از بیمه شخص ثالث که اجباری است و بیمه های تامین اجتماعی به سمت بیمه های دیگر نمی روند زیرا ضرورت بیمه هایی مانند بیمه عمر ، اتش سوزی و بلایای طبیعی را درک نکرده اند .

عتیقه فروش تصریح کرد: شرکت های بیمه باید ترکیب بیمه ای مناسبی را به مردم معرفی و جهت فرهنگ سازی ان اقدام کنند.

وی یاداور شد: همانطور که بیمه نامه شخص ثالث اجباری است ، بیمه نامه هایی چون عمر ، اتش سوزی و.. نیز باید از سوی نهادهای بالا دستی و به خصوص قانون گذار اجباری گردد .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +    =  8