سوئیفت با قطعنامه اتحادیه اروپا در اخراج روسیه مخالفت کرد

سوئیفت، با ارائه پاسخ محکمی به قطعنامه اتحادیه اروپا، درباره اخراج روسیه از شبکه پیامرسانی مالی مخالفت خود را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از finextra سوئیفت، با ارائه پاسخ محکمی به قطعنامه اتحادیه اروپا، درباره اخراج روسیه از شبکه پیامرسانی مالی مخالفت خود را اعلام کرد.

طی یک قطعنامه غیرالزام آور برای وضعیت مخاطره آمیز اوکراین و چگونگی تاثیر آن بر رابطه اتحادیه اروپا و روسیه، از سوی این پارلمان فراخوانی برای اتحادیه اروپا صادر شد تا روسیه را از سیستم سوئیفت حذف کنند.

شبکه پیام رسانی در پاسخی مخالفانه اعلام کرد:« طبق اصول اساسی قانون اروپا، مندرج در منشور قانون اساسی اتحادیه اروپا، جداسازی از سوئیفت، با چنین روشی، تداخل نامناسبی با حقوق اساسی سوئیفت در امور و مالکیت هایش دارد و این به منزله تبعیض و رفتاری نابرابر است.»

آن ها در ادامه اعلام کردند:« با ذکر صریحانه نام سوئیفت در قطعنامه اتحادیه اروپا، با چنین وضعیت و موقعیت حساسی، به وجهه بین المللی سوئیفت خدشه وارد می شود. ماموریت ما هم چنان ارائه خدمات مالی جهانی و بی طرف به صنعت مالی است. ارائه خدمات پیامرسانی مالی به روسیه تحت فشار معیارهای فعلی قرار نخواهد گرفت.»

با این بازخورد؛ نمایندگان پارلمان، حداقل از یک دولت حاضر در اتحادیه، سخنانی دلسوزانه دریافت می کنند. با توجه به گزارش های اوایل این ماه، دولت بریتانیا از سایر دولت های اتحادیه اروپا خواسته است بانک های روسیه را از سوئیفت اخراج کنند. دیوید کامرون، نخست وزیر؛ این مورد را برای سایر رهبران همکار خود مطرح کرده است.

به سوئیفت گفته شده است:«محدودیت هایی مشابه آنچه در سال 2012 برای ایران در نظر گرفته شد، برقرار کند. در سال 2012، شورای اروپا به دنبال مسدود کردن عرضه وجوه مالی ایران در قبال برپایی برنامه انرژی هسته ای در این کشور بود.»

خروج بانک های روسیه از شبکه سوئیفت، بازتاب گسترده ای داشته و عواقبی جدی برای جریان تجارت بین الملل و عملیات بانکی تراکنش ها خواهد داشت.

تلاش های قدرت های غربی، برای ایجاد اختلال در جریان کسب و کار روسیه از طریق شبکه های کارت های اعتباری، مسائل بزرگی برای ویزا و مستر کارد ایجاد کرده است. پوتین، رئیس جمهور روسیه با ابراز عصبانیت، این تزاحم را با بیان برنامه هایی برای ساخت شبکه های پرداخت رقابتی پاسخ گفت و قانون جدیدی معرفی کرد که طبق آن، مهم ترین و غول پیکرترین شرکت های ارائه کننده کارت پرداخت در ایالات متحده باید میلیاردها دلار وثیقه به بانک مرکزی واریز کنند.

بنابراین گزارش به نقل از ایتارتاس،وزیر اقتصاد روسیه روز جمعه اعلام کرد این کشور باید آماده تصمیمی احتمالی برای جلوگیری از دسترسی مسکو به شبکه بین‌المللی معاملات بانکی (سوئیفت) باشد هر چند که این سناریو، بعید به نظر می‌آید.
الکسی اولیوکایف اعلام کرده بود: «من معتقد هستم اتحادیه اروپا این کار را انجام نخواهد داد زیرا این کار، مزخرف است».

وی با اعلام این مطلب، تاکید کرد روسیه هر گونه تلاشی انجام خواهد داد تا از نظام بانکی خود حفاظت کند.
وزیر اقتصاد روسیه در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه مجمع سرمایه‌گذاری سوچی اعلام کرد: «من فکر می‌کنم که در واقع، این اتفاق نخواهد افتاد ولی ما البته باید برای حتی این سناریوی غیرمحتمل آماده باشیم»

مترجم:سمانه سمیعی

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  2