جلوگیری از حضور نیروهای بیگانه در خزر

یوری اوشاکوف روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: کشورهای ساحلی خزر در مورد عدم حضور نیروهای بیگانه در این دریا به توافق رسیدند این موضوع بسیار مهم در بیانیه سیاسی اجلاس آستراخان قید خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،وی افزود: در مورد این موضوع کشورهای ساحلی خزر رایزنی های طولانی داشتند و سرانجام به توافق رسیدند.

دستیار امور بین المللی رییس جمهوری روسیه یادآوری کرد: روسای جمهوری روسیه، ایران، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان 29 ماه سپتامبر جاری در آستراخان بیانیه ای در مورد رژیم حقوقی دریای خزر صادر می کنند.

وی اضافه کرد: در این بیانیه روسای جمهوری پنج کشور ساحلی خزر بر همکاری با یکدیگر تاکید خواهند کرد.

اوشاکوف با بیان این که بیانیه سیاسی سران پنج کشور ساحلی خزر هنوز بطور کامل تنظیم نشده است، اظهار کرد: وزرای خارجه پنج کشور ساحلی 28 ماه سپتامبر در آستراخان نشستی را برای تنظیم این سند برگزار می کنند.

وی گفت: کارشناسان پنج کشور ساحلی خزر توانستند در بیانیه سیاسی بندی را در مورد تقسیم بندی دریای خزر تنظیم کنند.

مقام کرملین توضیح داد: در بیانیه به دو محدوده در دریای خزر اشاره خواهد شد.محدوده اول محدوده حاکمیت کشورهای این حوزه در دریای خزر خواهد بود.

وی افزود: محدوده دیگر مربوط به حق انحصاری ماهیگیری خواهد بود و این دو محدوده شامل 25 میل دریایی می شود.

اوشاکوف افزود: در حال حاضر مذاکرات در مورد تقسیم این محدوده ها بین کشورهای ساحلی خزر جریان دارد.

وی همچنین از پیشرفت های قابل توجه در مورد تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در جریان مذاکرات بین کشور ساحلی خبر داده و اظهار کرد: پیشرفت ها به موفقیت در تنظیم کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر نزدیک شده است و اگر اجلاس آستراخان با موفقیت برگزار شود مسیر برای امضای این سند در اجلاس آتی سران خزر در قزاقستان آماده می شود.

اوشاکوف گفت: بیانیه سیاسی سران خزر زیربنای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر خواهد بود.

وی ادامه داد: در دستور کار اجلاس آستراخان، علاوه بر بحث در مورد رژیم حقوقی دریای خزر، گفت و گو در مورد همکاری های کشورهای ساحلی در عرصه های امنیتی، اقتصادی ، حمل و نقل و زیست محیطی پیش بینی شده است.

وی افزود: برخی مسایل بین المللی هم در این اجلاس مطرح خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  4  =  1