جلوگیری از رقابت لجام گسیخته‌ بانک‌ها در سود سپرده‌ها با ورود بانک مرکزی

معاون امور اعتباری بانک توسعه تعاون:

معاون امور اعتباری و سرمایه‌گذاری بانک توسعه تعاون گفت: با توجه به روند نزولی کاهش نرخ تورم، تعیین نرخ سود 22 درصد برای سپرده‌های یکساله و نرخ سود 10 درصد برای سپرده‌های روزشمار کوتاه مدت از سوی بانک مرکزی منطقی است. خوشبختانه با ورود به موقع بانک مرکزی به این قضیه جلوی رقابت لجام گسیخته گرفته شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سید باقر فتاحی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در ابتدای امسال بر اساس توافقی که بین مدیران عامل بانکهای دولتی و خصوصی در بانک مرکزی صورت گرفت به این نتیجه رسیدند که برای نرخ سود سپرده‌ها سقفی را تعیین کنند، لذا برای سپرده‌های یکساله بلندمدت نرخ 22 درصد و برای سپرده‌های روزشمار کوتاه مدت حداکثر 10 درصد در نظر گرفتند که مقرر شد این نرخ برای مشتریان جدید اعمال شود و در مورد مشتریانی که از قبل با هر نرخی سپرده‌ افتتاح کرده بودند به قوت خود باقی بماند.

وی ادامه داد: پس از مدتی معاونت نظارت بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای به همه مدیران عامل بانک‌ها رعایت این موضوع را از تاریخ یکم شهریور ماه سال جاری برای همه مشتریان اعم از قبلی و جدید الزامی کرد و بر این اساس همه بانکها و موسسات مالی و اعتباری باید نرخ سود جدید را در مورد سپرده‌های مشتریان خود اعمال کنند.

فتاحی درباره اثرات کاهش نرخ سود سپرده‌های روزشمار کوتاه مدت و سپرده‌های یکساله بلندمدت گفت: طبعا با توجه به روند نزولی که در مورد کاهش نرخ تورم داریم این رقم منطقی است و اگر برابر پیش‌بینی‌ها نرخ تورم در پایان سال به عدد زیر 20 درصد برسد، سپرده‌گذار ضرر نکرده است. چون ارزش واقعی پول او در پایان یکسال سپرده‌گذاری کم نشده است، اما در مورد مشتریان سپرده‌های روزشمار کوتاه مدت این خطر وجود دارد که با کاهش نرخ سود، سپرده‌های خود را از حساب بانکها بیرون بیاورند.

به گفته فتاحی در سال 1392 رقابت ناسالمی بین شبکه بانکی به وجود آمد و در مورد نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت روزشمار بین بانکها و موسسات مالی و اعتباری رقابتی در گرفته بود به نحوی که با تبلیغات میدانی، شعبه‌ای و رسانه‌ای نرخ سود خود را افزایش داده بودند. در حالی که این اقدام به افزایش قیمت تمام شده پول در شبکه بانکی و بالا رفتن نرخ سود تسهیلات منجر می‌شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

73  −  68  =