پولدارها کلاس هوشمند، بی‌پول‌ها کلاس عادی

گزارش‌های مستندی تأیید می‌کند که در آغازین روزهای‌ماه مهر مدیران برخی مدارس، دانش‌آموزانی که والدین‌شان به مدرسه کمک مالی نکرده‌اند را از بقیه دانش‌آموزان جدا کرده‌اند و به این ترتیب کلاس پول‌داده‌ها و کلاس پول نداده‌ها تفکیک شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،گزارش‌های مستندی تأیید می‌کند که در آغازین روزهای‌ماه مهر مدیران برخی مدارس، دانش‌آموزانی که والدین‌شان به مدرسه کمک مالی نکرده‌اند را از بقیه دانش‌آموزان جدا کرده‌اند و به این ترتیب کلاس پول‌داده‌ها و کلاس پول نداده‌ها تفکیک شده است.

 در برخی مدارس دانش‌آموزانی که والدین‌شان به درخواست مدیر مدرسه مبنی بر کمک مالی پاسخ مثبت داده‌اند در کلاس‌های هوشمند درس می‌خوانند و آنهایی که خانواده‌شان توان کمک به مدرسه را ندارند محکوم هستند در کلاس عادی درس بخوانند.
این پروژه در سال تحصیلی جدید از زمانی آغاز شد که مسئولان آموزش و پرورش تصمیم گرفتند انتخابات انجمن اولیا و مربیان مدارس دوره ابتدایی شهریور و پیش از بازگشایی مدارس برگزار شود. طبیعی است نخستین موضوعی که در انجمن اولیا و مربیان بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود وضعیت مالی مدرسه است و اینکه هر دانش‌آموز باید چه مبلغی به مدرسه کمک کند.

مردم چه می‌گویند؟

مسئولان یک دبستان دخترانه در شمال‌غرب تهران، دانش‌آموزانی را که والدین آنها به مدرسه کمک مالی نداشته‌اند جداسازی کرده‌اند. مادر یکی از دانش‌آموزان در این‌باره به همشهری می‌گوید: «شوهر من کارگر است و توان کمک مالی به مدرسه را نداریم، برای همین دختر من و چند دانش‌آموز دیگر که پول نداده‌اند را از بقیه جدا کرده‌اند.

دخترم از این اتفاق دلگیر است و مدام از پدرش می‌خواهد که پول درخواستی مدرسه را بدهد تا او هم با دوستانش در یک کلاس درس باشد. آیا دانش‌آموزان خانواده‌های کم بضاعت نباید مانند سایر دانش‌آموزان از امکانات مدرسه استفاده کنند؟ »
اجرای این طرح در یکی از دبستان‌های جنوب‌شرق تهران به سال گذشته بر می‌گردد. سال گذشته در این مدرسه دانش‌آموزانی که پول برای هوشمندسازی پرداخت کرده‌اند از بقیه دانش‌آموزان جدا شده‌اند و در کلاس‌های هوشمند درس می‌خوانند. از بقیه دانش‌آموزان نیز درخواست شده تا برای هوشمندسازی کلاس درس‌شان پول بپردازند. این اتفاق در این مدرسه امسال هم تکرار شده است.

مادر یکی از دانش‌آموزان در این‌باره به همشهری می‌گوید: «فرزند من در نوبت دوم دبستان… درس می‌خواند. سال گذشته از ما خواستند تا به هوشمندسازی مدارس کمک مالی کنیم، چون ما کمک مالی نکردیم از سال گذشته فرزندم در کلاس عادی درس خواند. امسال هم دانش‌آموزان را براساس کمک مالی جدا کرده‌اند؛ آنهایی که به هوشمندسازی کمک کرده‌اند در کلاس هوشمند و بقیه در کلاس عادی، باز هم برای هوشمندسازی درخواست کمک مالی کرده‌اند و احتمالا دانش‌آموزانی که کمک نکنند نباید از امکانات کلاس استفاده کنند.

مخالفت مجلس

نمایندگان عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس با دریافت اجباری پول در مدارس دولتی و جداسازی دانش‌آموزان براساس آن مخالف هستند. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در این‌باره به همشهری می‌گوید: متأسفانه اخیرا چنین مسائلی در مدارس کشور مشاهده می‌شود و وزیر آموزش و پرورش هم در نشست کمیسیون نه‌تنها اصل موضوع دریافت پول در مدارس را نفی نکرده بلکه بر آن صحه گذاشته که موجب شگفتی بسیار است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دریافت پول در مدارس دولتی عادی برخلاف اصل 30قانون اساسی است، توضیح می‌دهد: جداسازی دانش‌آموزان یک واحد آموزشی براساس میزان کمک مالی والدین، جفا به دانش‌آموزان مستعدی است که توان کمک مالی به مدرسه را ندارند. پرداخت پول به مدارس برای جداسازی دانش‌آموزان نوعی رشوه علمی است که موجب آسیب رساندن به آموزش و پرورش کشور می‌شود. اینکه هر دانش‌آموزی که پول بدهد از امکانات بیشتری بهره‌مند شود؛عادلانه نیست.

میرقسمت موسوی، عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز ضمن ابراز مخالفت با جداسازی دانش‌آموزان براساس میزان کمک مالی به همشهری می‌گوید: این موضوع حتما در کمیسیون بررسی می‌شود و ما مخالف این کار هستیم.

انجمن اولیا و مربیان؛ ابزاری برای دریافت پول

انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس در چند سال اخیر ابزاری شده‌اند برای قانونی جلوه دادن دریافت اجباری پول از والدین دانش‌آموزان؛ چنانچه هر ساله مسئولان آموزش و پرورش تأکید می‌کردند مدیران مدارس تا هنگام تشکیل انجمن اولیا و مربیان مدرسه حق دریافت کمک‌های به‌اصطلاح داوطلبانه از مردم را ندارند. امسال اما ماجرا قدری متفاوت بود و انتخابات انجمن اولیا و مربیان پیش از بازگشایی مدارس برگزار شد. در نتیجه دست مدیران برای دریافت پول اجباری از والدین دانش‌آموزان در مدارس دولتی عادی نیز باز‌تر بود. حالا مدیران این مدارس مدعی می‌شوند که انجمن اولیا و مربیان که منتخب والدین دانش‌آموزان است چنین تصمیمی گرفته است.

آموزش و پرورش: گرفتن پول ممنوع است!

مسئله دریافت شهریه اجباری برای هوشمندسازی چند روز پیش در یکی از دبستان‌های منطقه 5 تهران رخ داد که موضوع در برخی رسانه‌ها منعکس شد. پس از آن روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که چنین موضوعی از اساس کذب است. آموزش وپرورش اعلام کرده در هیچ مدرسه‌ای از والدین دانش‌آموزان پولی به اجبار اخذ نمی‌شود و با توجه به اختیاری‌بودن مشارکت اولیا تاکنون حتی یک شکایت درخصوص اخذ وجه برای تجهیز مدرسه به اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش اعلام نشده است. البته اینکه شکایتی از سوی مردم به آموزش و پرورش اعلام نشده نمی‌تواند دلیلی بر نبود شکایت باشد، چون مردم می‌دانند شکایت آنها راه به‌جایی نمی‌برد در نتیجه شکایتی را مطرح نمی‌کنند. در سال‌های اخیر دریافت پول در همه مدارس، حتی دولتی عادی متداول شده ولی با توجه به وضعیت مدارس و انصاف مدیر مدرسه، میزان مبلغ دریافتی تفاوت دارد. تماس‌های مردمی و اطلاعات خبرنگار همشهری تأیید می‌کند که چنین تبعیضی به‌صورت پراکنده در مدارس شهر تهران آغاز شده و ممکن است در سال‌های آینده گسترش هم پیدا کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  7