پیش شرط های یکسان سازی نرخ ارز

مدیر عامل بانک ایران زمین، پیش شرط های ارز تک نرخی و رابطه تورم و چند نرخی بودن ارز را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سید کمال سید علی، در خصوص پیش شرط های تک نرخی شدن ارز گفت: یکسان سازی نرخ ارز دارای سه پیش شرط اساسی است. شرط اول تعیین آن در بازار جهت شروع یکسان سازی است. به عبارت دیگر نرخ بازار مبنای اصلی و تعیین کننده است. شرط دوم امکان تامین تقاضاهای موجود با نرخ تعیین شده است. شرط سوم تعیین نرخ مناسب با انگیزه برگشت ارز حاصل از صادرات. بنابراین می بایست ورودی ارز به کشور به نحوی باشد که سرمایه گذار خارجی تمایل به سرمایه گذاری در کشور داشته باشد. به همین منظور بانک مرکزی می بایست در سیاستگذاری های پولی کشور با در نظر گرفتن استراتژی های ذیل نرخ ارز را مدیریت نماید:
الف- توجه به نحوه مداخله مکانیزم های مختلف
ب- تعیین سقف و کف نرخ و کریدوری که نوسان در آن صورت خواهد گرفت.
ج- پیش بینی نرخ ارز در آینده با توجه به سایر مولفه های اقتصادی مانند نرخ سود، نرخ تورم و غیره.
د- امکان نقل و انتقالات ارز از طریق کارگزاری ها به خارج از کشور در شرایطی که روند سیاسی سمت و سوی مثبت داشته و انتظارات تورمی به سمت کاهش باشد.
هـ- برآورد دقیق نیاز وارداتی کشور و نیازهای مقدماتی مورد نیاز

* دلایل افزایش تقاضای ارز دولتی بانک مرکزی در اتاق مبادلات
سید علی در مورد دلایل بالا بودن درخواست ارز دولتی گفت: در حال حاضر ارز با دو نرخ در بازار وجود دارد و تمامی متقاضیان به دنبال نرخ پایین در بانک مرکزی هستند، ارائه پروفرم با نرخهای OVER INVOICE به دلیل استفاده از رانت و تفاوت نرخ بازار و نرخ بانک مرکزی معمول و رایج است.
وی تاکید کرد: نکته قابل توجه در مورد ارزهای خدماتی این است که دانشجویان، دستگاه های اداری و دولتی، شرکتهای هواپیمایی و سفارتخانه ها همگی متقاضی ارز با نرخ مبادلاتی هستند. در مجموع این عوامل میزان تقاضای ارز دولتی بانک مرکزی در اتاق مبادلات را افزایش می دهد.

* رابطه تورم و چند نرخی بودن ارز
مدیر عامل بانک ایران زمین در خصوص نوسانات نرخ ارز گفت: آنچه مسلم است مسائل و موضوعات ارزی کشور به عوامل متعدد دیگری نیز بستگی دارد که تا رفع نشدن آنها نوسانات ارزی همچنان ادامه خواهد داشت. اولین عامل نرخ تورم است که به عنوان معضلی است که دولت با آن روبه رو است. این که چگونه می توان نرخ ارز را با توجه به نرخ تورم تعیین کرد چالشی اساسی در نظام اقتصادی کشور محسوب می گردد. ساختار اقتصادی ما در کنار تورم دو رقمی به خوبی حاکی از آن است که حتی چند نرخی بودن ارز نیز به مسئله تورم بستگی دارد.
سید علی تاکید کرد: نکته اساسی که تمام مسئولین باید به آن توجه داشته باشند تمایز و تفاوت ثبات نرخ ارز با تثبیت آن است. چنانچه در تعیین نرخ ارز ما به التفاوت تورم خارج و داخل کشور محاسبه نشود اشتباهات دوره های قبل تکرار خواهد شد. به عبارتی دیگر با تثبیت نرخ ارز پس از گذشت دو تا سه سال شاهد پرش نرخ ارز و تکرار داستان دو نرخی شدن خواهیم بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3