نیم میلیارد برای عادل ۳۷۰ میلیارد برای تلویزیون!

بدون تردید عادل فردوسی‌پور یکی از بزرگترین پدیده‌های تاریخ تلویزیون ایران است؛ یک مجری و تهیه‌کننده موفق که به تنهایی توانسته حداقل برای یک شب در هفته، مخاطبان میلیونی سازمان صداوسیما را تضمین کند. غیر از همه تاثیرات ورزشی و اجتماعی عادل بر جامعه ایرانی، به نظر می‌رسد او و برنامه نودش یک موهبت اقتصادی تمام عیار هم برای سازمان صداوسیما به حساب می‌آیند؛ جایی که جام جم می‌تواند به آسوده‌ترین شکل ممکن سالانه صدها میلیارد تومان سود خالص از رهگذر پخش این شوی تلویزیونی به دست بیاورد. این گزارش در دو بخش جداگانه، می‌کوشد تا درآمدهای عادل از تلویزیون و درآمدهای تلویزیون از عادل را مورد محاسبه قرار دهد. شایان ذکر است که در هر دو بخش اعداد و ارقام حداقلی و دست پایین مورد استناد قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد بدون تردید عادل فردوسی‌پور یکی از بزرگترین پدیده‌های تاریخ تلویزیون ایران است؛ یک مجری و تهیه‌کننده موفق که به تنهایی توانسته حداقل برای یک شب در هفته، مخاطبان میلیونی سازمان صداوسیما را تضمین کند. غیر از همه تاثیرات ورزشی و اجتماعی عادل بر جامعه ایرانی، به نظر می‌رسد او و برنامه نودش یک موهبت اقتصادی تمام عیار هم برای سازمان صداوسیما به حساب می‌آیند؛ جایی که جام جم می‌تواند به آسوده‌ترین شکل ممکن سالانه صدها میلیارد تومان سود خالص از رهگذر پخش این شوی تلویزیونی به دست بیاورد. این گزارش در دو بخش جداگانه، می‌کوشد تا درآمدهای عادل از تلویزیون و درآمدهای تلویزیون از عادل را مورد محاسبه قرار دهد. شایان ذکر است که در هر دو بخش اعداد و ارقام حداقلی و دست پایین مورد استناد قرار گرفته است.
بخش نخست- درآمدهای عادل از تلویزیون
در این قسمت مبنای محاسبه ما دو جدولی است که پیش‌تر توسط خود عادل به‌عنوان ستون‌های بودجه و هزینه‌های 90 در این برنامه نمایش داده شده است. در مورد سایر درآمدهای فردوسی‌پور از سازمان هم به اطلاعات غیررسمی اما نسبتا موثق استناد شده است.

بررسی یک ابهام قدیمی؛ حقوق یک‌ونیم میلیونی عادل؟
سه سال پیش یعنی هفت شهریور 90 بود که عادل فردوسی‌پور در یک اقدام بی‌سابقه میزان درآمدش در برنامه 90 را روی آنتن اعلام کرد. این اقدام او که در واکنش به انتشار برخی شایعات صورت می‌پذیرفت، کمک زیادی به بهبود پایگاه اجتماعی مجری 90 کرد؛ به‌ویژه که او با برشمردن درآمدها و هزینه‌های این برنامه، در نهایت ثابت کرده بود ماهانه تنها یک‌ونیم میلیون تومان درآمد دارد! این ادعای عادل البته همان زمان هم با ابراز تعجب برخی از اهالی صداوسیما مواجه شد، طوری که به‌عنوان نمونه رضا رشیدپور در مصاحبه با یکی از سایت‌ها گفت: «این حرف عادل هم از آن حرف‌ها است. اگر قرار باشد آن طور که عادل حساب کرده حساب کنیم درآمد من می‌شود 500 هزار تومان! بالاخره ما هم در آن سازمان برنامه ساخته‌ایم. برای تهیه‌کننده برنامه‌ای مثل 90 حداقل ماهی 6-5 میلیون تومان درآمد وجود دارد.» عادل فردوسی‌پور آن شب با کمک دو جدول که در آن بودجه و هزینه‌های 90 درج شده بود، توانست به عدد جادویی یک‌ونیم میلیون تومان برسد. بررسی مجدد و دقیق این دو جدول اما نشان می‌دهد مجری محبوب 90 در آن زمان بخش قابل توجهی از حقیقت را به زبان نیاورده است؛ آنچه در جای خودش می‌تواند مایه تعجب باشد. به نکات مهم و مغفول مانده این دو جدول توجه کنید لطفا؛
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  3  =