شترهای وارداتی به زابل کرونا دارند

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه شهرستان زابل از ابتلای شترهای وارداتی آلوده به ویروس کرونا در سیستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،هوشنگ ناظری به خبرگزاری مهر گفت:با توجه به مشاهده بیماری مِرس یا کرونا در بین شترهای وارداتی در قرنطینه‌های شهرستان زابل که به سندروم تنفسی در خاورمیانه معروف است، کشتار شتر در این منطقه بدون آنجام آزمایش‌های لازم و نمونه‌برداری ممنوع است. در این راستا از سازمان دامپزشکی خواسته شده تا از تمام شترهای موجود در سطح منطقه نمونه‌گیری انجام شود.

او تأکید کرد: ابتلا و مشاهده این بیماری در شترهای وارداتی منجر به تشدید تدابیر بهداشتی شده و تا زمانی که اطمینان لازم از صحت و سلامت آنها حاصل نشود اجازه کشتار، واردات و صادرات شتر داده نخواهد شد. در همین راستا کشتار خانگی دام در این شهرستان غیرمجاز و ممنوع است و قصابان موظفند دام‌های خود را برای کشتار به کشتارگاه صنعتی محمدآباد انتقال دهند. در حال حاضر تعداد 250نفر شتر وارداتی در 3نقطه شهرستان زابل قرنطیه شده‌اند و هنوز تصمیم نهایی برای انتقال آنها گرفته نشده است.

نمونه‌برداری مثبت بود

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان نیز در این‌باره گفت: نمونه‌برداری‌های انجام شده از شتر‌های موجود در قرنطینه‌های این سازمان در منطقه سیستان ابتلا و وجود عامل این بیماری در بدن احشام مورد نمونه‌برداری را تأیید می‌کند.

دکتر غلامرضا سرگزی گفت: نمونه‌برداری‌های انجام شده از شتر‌های وارداتی به سیستان حاکی از ابتلای تعدادی از احشام به این بیماری است. با وجود اینکه عامل بیماری در بدن این حیوانات وجود داشته و آزمایش‌ها‌ مثبت گزارش شده، اما علائم بالینی تاکنون در این حیوانات بروز نکرده است. تاکنون گزارشی مبنی بر مرگ این حیوانات بر اثر این بیماری گزارش نشده اما تماس این حیوانات با سایر دام‌ها و همچنین انسان خطرساز است.

وی ماهیت دوران قرنطینه را پاکسازی بدن دام از این ویروس عنوان کرد و افزود: کشتار این دام‌ها تحت نظر مسئولان بهداشتی و ناظران سازمان دامپزشکی و مصرف گوشت آنها درصورتی‌که با رعایت نکات بهداشتی انجام گیرد و مرحله پیش سرد درخصوص آن رعایت شود خطری برای سلامت انسان‌ها ندارد.

او گفت: با توجه به مشاهده شدن عامل این بیماری در دام‌های وارداتی لذا سازمان دامپزشکی مجوز ورود ‌ یا صادرات این حیوان را به داخل استان و یا خارج استان نمی‌دهد و این دام‌ها درصورت بروز علائم بالینی باید معدوم شوند.

مهم‌ترین اقدام پیشگیرانه پرهیز از نزدیک شدن به شتر در کشورهای درگیر با این بیماری به‌خصوص عربستان و امارات است، خوردن گوشت شتر نیز فقط درصورت پخت کامل آن توصیه می‌شود.

70هزار شتر در سیستان و بلوچستان

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در پاسخ به این سؤال که آیا سلامت سایر دام‌های استان با ورود این ویروس تهدید می‌شود، گفت: درخصوص ورود این بیماری اطلاعی نداشته و وظیفه برخورد و هرگونه تمهیدات بر عهده سازمان دامپزشکی است.

مجتبی پیری افزود: به هرترتیب نگهداری شترها درصورت آلودگی در قرنطینه‌های دامی استان مشکلی برای سایر شتر‌ها ایجاد نخواهد کرد. در حال حاضر تعداد 70هزار نفر شتر در استان موجود است و بنا بر سیاست‌های حمایتی و ابلاغی واردات شتر به استان ممنوع اعلام شده است. دام‌های زنده پس از واردات، وارد مرحله قرنطینه شده و پس از آن وارد واحدهای پرواربندی می‌شود که بعد از آن کشتار و بسته بندی شده و به‌صورت کاملاً بهداشتی وارد بازار گوشت کشور و استان خواهد شد و بازار اصلی این محصولات در تهران، اصفهان، شیراز و مشهد است.

تشدید مراقبت‌های بهداشتی

درهمین رابطه معاون دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز از تشدید مراقبت‌های بهداشتی در این منطقه خبر داد. جواد اکبری‌زاده گفته تشکیل تیم واکنش سریع، هماهنگی ایجاد شده با دامپزشکی، توزیع مواد آموزشی به دامدارها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی ازجمله اقدامات انجام شده درخصوص پیشگیری از این بیماری است. با توجه به نزدیکی ورود حجاج به منطقه، یک تیم از دانشگاه علوم پزشکی زابل که از آغاز سفر همراه این زائران بوده تمهیدات لازم را در دست بررسی دارد که خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی از بیماری کشنده مِرس در میان حجاج گزارش نشده است.

کرونا چیست؟

کروناها خانواده بزرگی از ویروس‌‌ها هستنـــد کــــه از ویروس‌های سرماخوردگی معمول تا ویروس‌های مسبب بسیاری از بیماری‌های کشنده دیگر مانند سارس و مرس را شامل می‌شوند. علائم بیماری مرس هم در مراحل اولیه به سرماخوردگی شباهت دارد و تب، سرفه و تنگی نفس از علائم آغازین بیماری است که به‌تدریج وخیم‌تر شده و درصورت عدم‌دریافت کمک‌های بهداشتی به مشکلات تنفسی شدید و عوارض گوارشی و نارسایی کلیه‌ها منجر خواهد شد. بیماری مانند سرماخوردگی از طریق ترشحات بدن موجود آلوده قابل انتقال است و با عطسه و سرفه بیمار یا ناقل ویروس، در فضا انتشارمی‌یابد.

این بیماری بین انسان و برخی حیوانات مشترک است و حیواناتی مانند شتر، خفاش، میمون و تماس با حیوانات آلوده می‌تواند بیماری را به انسان منتقل کند. این بیماری بیشتر در کشور عربستان دیده شده که تاکنون 757 نفر به آن مبتلا شده‌اند و متأسفانه تعداد 322 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مورد مشکوک به تب کریمه‌کنگو در خراسان شمالی

یک مورد مشکوک به بیماری تب‌کریمه کنگو در خراسان شمالی مشاهده شده است. به گفته معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر‌دار وزارت بهداشت پایین آمدن پلاکت خون و بروز خونریزی نیز‌ ابتلا به بیماری تب‌کریمه تعبیر می‌شود. این بیماری آندمیک بوده و در کشور بین 100 تا 200 نفر در سال مبتلا به آن می‌شوند که سال به سال شاهد نوسان تعداد بیماران در کشور هستیم. در بهترین شرایط درمانی این بیماری در کشور، 10 درصد تلفات خواهیم داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  6  =