بانک مرکزی نمی‌تواند مستقل باشد

رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک های دولتی:

عبدالناصر همتی گفت: در کشوری که 80 درصد اقتصاد در اختیار دولت است و بیش از 80 درصد درآمدها از صادرات نفت تامین می‌شود، بانک مرکزی نمی‌تواند به صورت کامل مستقل باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، عبدالناصر همتی درباره مصوبه جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نحوه اداره بانک مرکزی گفت: استقلال بانک مرکزی براساس معرفی و یا تعیین رئیس کل آن نیست.

رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک های دولتی اظهارداشت: اگر مجموعه دولت نظرش بر این باشد که بانک مرکزی در تعیین سیاست‌های پولی و تقویت بنیه پولی حرکت کند که نظر رئیس جمهوری نیز همین است؛ دیگر فرقی ندارد رئیس کل را چه کسی پیشنهاد دهد.

همتی افرود: این مصوبه باید به تایید مقام معظم رهبری برسد که در صورت تایید ایشان، به طور حتم مصوبه‌ای خوب خواهد بود.

وی تاکید کرد: برخی از منتقدین این مصوبه براساس تجارب کشور های اروپایی، نظرات خود را اعلام می‌کنند که البته ایده‌آل نیز همان است، اما در کشوری که 80 درصد اقتصاد در اختیار دولت است و بیش از 80 درصد درآمدها از صادرات نفت تامین می شود، بانک مرکزی نمی‌تواند به صورت کامل مستقل باشد و این امر عملیاتی نیست.

همتی تصریح کرد: اگر دولت به عنوان مجموعه ملتزم بتواند اقتصاد را بر مبنای تقویت پول ملی و جلوگیری از تزریق بی‌مورد نقدینگی اداره کند، عملا استقلال بانک مرکزی تحقق می یابد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

63  ⁄    =  7